Advies gevraagd!

Hoi!

Ik ben van plan om aankomende lente naar Portugal te fietsen. Hiervoor heb ik een geschikte fiets nodig. Ik heb echter weinig ervaring met het kopen van fietsen. Ik weet dus niet zo goed waarop ik moet letten bij de aankoop van mijn fiets.
Ik moet comfortabel langere afstanden op de fiets kunnen fietsen en ik zal het grootste deel van het bagage op de fiets kwijt moeten kunnen. Weten jullie waar ik het beste op zoek kan gaan naar een nieuwe fiets? En weten jullie waar ik bij de aankoop het meeste op moet letten?

Bedankt voor de hulp!

Michel Otte

Vraag is duidelijk. Waar fiets je nu op? Hoe groot ben je? Hoeveel bagage neem je mee? B&B of kamperen? Racefiets of trekking? Heb je nog een begeleidend voertuig of een medefietser? Je vervoert immers niet alles zelf. Budget? Indien je weinig technische kennis hebt: nieuwe fiets kopen of een betrouwbare handelaar in de buurt. Waar woon je dus?
Een beknopte cursus fietskennis is wat veel gevraagd! Wat kun je allemaal zelf?

De vraag is ook wat je budget is, voor iets van € 1400 kan je bij een goede fietsvakantie zaak een nieuwe fiets kopen waar je zeker mee in Portugal komt.

Is je budget duidelijk lager dan € 1000 dan kom je bij tweedehandsfietsen terecht. Helemaal niets mis mee alleen om te beoordelen of je een goede koop doet heb je kennis nodig, het alternatief is een fietsverkoper die je kan vertrouwen.

Zorg in ieder geval dat je de fiets ruim van te voren koopt en ga er eens een dag op fietsen, liefst met wat hoogtemeters, dus Limburg of de Ardennen. Als er dan iets is kan je terug naar de verkoper en wat aanpassingen laten doen.

Hoi Sjef!