Goedemiddag, ik ben op zoek naar een hybridefiets zonder veel extra’s (bagagedrager, spatbord, standaard). Na het lezen van dit topic en het afspeuren van veel winkels ben ik tot de volgende selectie gekomen, gesorteerd op prijs en genummerd voor het gemak:
De fiets wil ik voor woon-werkverkeer gebruiken van Leiden naar Den Haag (3 keer per week, 2x18km per dag). Daarnaast wil ik om het jaar op fietsvakantie naar Parijs/Berlijn. Ik heb dat eerder op een oude Gazelle Champion met zadel- en stuurtas gedaan en dat beviel goed. Ik ben een man van 184 cm (framemaat 57-59) en gewicht 72kg.
Ik heb geen voorkeur voor schijfrem of rollerbrake, het verschil tussen de derailleurs weet ik niet goed.
Via het fietsenplan van werk mag ik €750 uitgeven inclusief accessoires. Ik wil minimaal 120 euro van dat bedrag reserveren voor zadel- en frametas.
Hopelijk is dit genoeg info en ben erg benieuwd naar jullie expert-advies!
Voor het beschreven gebruik heb je kwaliteit nodig. Dat betekent dat je de allergoedkoopste groep (Tourney) links moet laten liggen. En rollerbrakes remmen altijd, ook als je niet remt. Ze gaan rammelen enz. Weglaten. Hoewel ik geen vriend van verende elementen ben, is mijn voorkeur de Cube Nature Pro 2019. Deore uitrusting is betrouwbaar en redelijk duurzaam, zeker nu die (flink) afgeprijsd is. Al is het crankstel van een lagere groep (welke…?).
De Altus spullen op de Merida zijn van het op een na laagste kwaliteitsniveau. De volgorde bij Shimano van laag tot hoog is: Tourney, Altus, Acera, Alivio, Deore, SLX (LX). Deore XT en XTR. Redelijke kwaliteit vanaf Alivio en hoger.
Een 7v Nexus naaf geeft heel veel weerstand. Ook al niet aan te raden.
Mag ik eens een “gek” voorstel doen: Knap de oude Gazelle Champion op en koop een elektrische fiets met spatboarden en goede regenkleding voor de 2x18 km woon-werk.
Leuk idee, dat wel, maar indien met Gazelle Champion “Champion Mondial” wordt bedoeld, dan is dat niet met dikke banden te combineren. 28mm is dan het maximum.
Voordeel van singlespeed is dat het erg licht loopt en dat het nauwelijks kapot kan en onderhoud vraagt. Ik zou wel spatborden monteren. Ook al is het droog dan nog is de weg vaak nog nat en wordt alles vies. Vooral een lang voorspatbord met spatlap is handig om aandrijving en voeten schoon te houden. SKS heeft spatborden voor racefietsen die niet onder de vork en rem door hoeven.
En voor de vakantie monteer je gewoon weer de derailleur. (dat is minder werk dan regulier onderhoud dat je zou hebben bij altijd fietsen met derailleur)
Smalle bandjes is ook niet zo’n probleem als de route vooral asfalt is.