Advies nieuwe Azor

Goedenavond,
Ik worstel met een keuze probleem. Ik heb een azor transportfiets heavy duty van 14 jaar oud. Hier heb ik 32000 km mee gereden. Ik heb er schwalbe marathon 47mm op en een 7 speed shimano. Ik gebruik deze ook voor woon-werkverkeer. dat is dan 2X 24 km per dag als het mooi weer is. De fiets zit mij perfect maar is met 28 kg wel wat zwaar vooral als je nog een rugzak met 6 kg meeneemt. Ik zou dus graag een wat lichtere azor willen nemen met dezelfde zit en eigenlijk ook wel een nieuwe fiets. Ik heb een tijdje een koga randonneur er naast gehad en dat leek erg leuk maar ik kon er nooit goed op zitten ondanks alle aanpassingen.

Mijn idee is om een azor transportfiets met aluminium frame te kopen. Ik vervoer mijn rugzak namelijk graag voorop. Deze zou zo’n 5kg (23 kg)lichter zijn en heeft een 8 versnellingsnaaf. De azor ameland. Hij heeft ook schwalbe big applle banden. De zit is vergelijkbaar met een 67 graden frame. Een andere mogelijkheid is om verder af te zien van kettingskast en achterdrager en naafdynamo. Azor noemt dit de Schouwen die weegt dan ongeveer 18 kg met hetzelfde frame en banden.

Mijn vraag aan jullie:

  1. Wat kan ik verwachten van deze gewichtsreductie? Ik fiets meestal over vlak land.

  2. Loopt de 8 versnellingsnaaf lichter dan de 7 die bij mij niet zo zwaar loopt. Op forum staat van wel.

  3. Schwalbe marathon 47 mm of big apple 50 mm.

Ik heb ook nog op een bsp urban ts07 gereden. Hoewel de zit vergelijkbaar is, vond ik dit maar stuiterig rijden. Deze kost veel minder.

Advies is welkom!

Jon

Hallo Jon,

Twee maal 24 km per dag is een aardig trip, goed bezig!

Het gewicht van een fiets merk je bij optrekken/versnellen en hellingen en als je de fiets moet optillen. Ik denk dat het gewichts-effect vaak wordt overdreven maar het kan geen kwaad er op te letten.

Ja, de Nexus 8 is efficiënter dan de Nexus 7 maar getallen kan ik niet vinden, van het artikel begrijp ik dat een verschil is dat voor de Nexus 7 de meest gebruikte versnellingen minder efficiënt zijn terwijl voor de Nexus 8 die juist wel efficiënt zijn.

Bij de Nexus 8 zit er tussen de 4 (minst efficiënt) en de 5 (meest efficiënt) 10% en bij benadering betekend dat het verschil tussen 20 km/h en 18 km/h. Ik zou voor de Nexus 8 gaan…

Wat banden betreft is als eerste belangrijk de druk, had de bsp urban ts07 misschien harde banden waardoor hij stuiterig werd? Hoge druk is dan over het algemeen wel weer goed voor de efficiëntie, zie bijv. deze test van verschillende breedtes Schwalbe Marathons en let op de horizontale as.

Veel verschil tussen de Schwalbe marathon 47 mm of big apple 50 mm is er denk ik niet, mocht je Schwalbe Almotion kunnen kiezen dan is dat denk ik wel een betere keuze.

10 Kg minder gewicht zul je zeker merken. Maar dat is natuurlijk vooral afhankelijk van jouw eigengewicht. Een fiets van 10kg minder bij een persoon van 60kg of van 110kg, dat maakt een heel groot verschil. Een moderne fiets die 28kg “moet” wegen om daarmee de indruk te wekken zo ongeveer onverwoestbaar te zijn is de grootst mogelijke onzin. Zelfs de -bewezen- onverwoestbare Gazelle opafietsen uit de jaren '50 wogen niet meer dan 23kg. Ik heb er nog een staan.
De banden. De maten dan vooral: hebben we het over hetzelfde? 28 inch is helemaal geen maat. Dat is slechts een nominale aanduiding. Maten zijn 622, 630 en 635mm, wanneer het over dit soort fietsen gaat. De Schwalbe Marathon is in al deze maten te koop. De Schwalbe Big Apple en de Schwalbe Almotion alleen in 622mm. Beide heel fijne banden. De Almotion is duurder, maar heeft meer grip (met name op leeftijd) en gaat langer mee. Eigen ervaring, samen meer dan 40000km. De maat staat op de band. Vergeet die prehistorische nationale maatsystemen! We meten al sinds 1980 in millimeters! Duidelijk èn eenduidig. Of een BigApple 50-622 of Almotion 50-622 in je spatborden past, zul je moeten nameten. De Nexus Premium 8v naaf (gelijk aan Alfine 8v naaf) loopt veel lichter dan een Nexus 7v. Dat je dat niet gemerkt hebt, komt door de alles overheersende 28kg van de fiets.
Voor een fiets die je 50km per dag nodig hebt, zou ik een lichte fiets van max 12kg kiezen. Al snel komt dan het budget om de hoek kijken… Het is maar een idee…:wink:

Beste Sjef en Mike,

Hartelijk dank voor de reacties. Mijn eigen gewicht zit rond de 72 kg bij 1,86 met hele lange benen. Het azor frame zit mij op de een of andere manier heel goed. Voor over zitten kan ik wel op een racefiets maar niet zo half als op een mountain bike of koga randonneur dan krijg ik last van mijn rug. De racefiets is niet zo praktisch met de redelijk zware rugzak en ik kan me ook niet goed omkleden. De 24 km fiets ik op de azor in een uurtje en 5 minuten. In de lichte fietsen is niet zo’n rechtopzit te krijgen volgens mij? 67 graden is het bij de azor. De schwalbe marathon 622 47 vind ik zelf een hele prettige band. Je kunt er ook goed een bospad mee op.

Dus in ieder geval de 8v premium en misschien de azor schouwen.

Nog een vraagje aluminium andra velgen of schothorst rvs op de azor?

Bedankt voor meedenken!

Jon

Hoe je zit kan niemand beoordelen, behalve jijzelf. Ik bedoel bijvoorbeeld een fiets als de Stevens 6X tour

Ryde Andra velgen hebben mijn voorkeur. Succes en fietsplezier!

Het “Schouwen pakket” is dan wel licht, Chainglider en houten spatborden kunnen mij minder bekoren. Rollerbrakes (alle pakketten) vind ik ook minder.

Dank voor het advies. De stevens is een prachtige fiets die ik graag zou willen hebben maar dan krijg ik toch last van mijn rug. Daarom heb ik ook de koga randonneur weg moeten doen. Ik heb vandaag ook nog even met mijn zoon gesproken. Die fietst al een paar jaar vrij intensief op een bsp opa fiets maar die is idd ook nog steeds niet kapot. Misschien dat toch de bsp nog wat extra aandacht verdient gegeven de zithouding.
https://www.bsp-fietsen.nl/fietsen/transport-utility/urban-ts07/

Ik zou er dan inderdaad de almotion schwalbe 622 47 mm op kunnen zetten en uiteraard het brooks zadel. De fiets is toch 10 kilo lichter.

Prettig weekend!

Jon

Ik heb nog even gekeken, maar in het segment transportfietsen waar jou voorkeur naar lijkt uit te gaan, is het Nexus-7 en Nexus-3 wat de klok slaat. Alsof niemand bereid is om de €40 te betalen om iets spoeler te rijden.

Ik vond Ă©Ă©n uitzondering, de Cortina U5 DeLuxe Transport.

23 kilo en als je de voordrager eraf haalt, misschien een kilo minder. Voor de rest een naafdynamo, i.p.v. batterijverlichting bij de BSP.

Beste mensen,

Ik heb me nog even verder georienteerd en kwam deze test tegen van jullie organisatie:

Als ik dat goed lees dan is het verschil in weerstand tussen de azor heavy duty van 24 kg en de lichte vanmoof van 14 kg maar 2 watt. Voor die 2 watt extra heb je dan wel een goede degelijke fiets met alles er op en er aan. Kortom overstappen naar een andere fiets zal niet tot grote verbetering leiden dus ik fiets maar lekker door.

Bedankt nog voor het advies.

Respect voor jouw keuze! Die cijfers zijn overduidelijk. Goede research. Bedenk wel, maar dat heb je vast al gedaan, dat een fiets van 14 kg of een van 24 kg van 0 op 20 km/u brengen of van 20km/u tot stilstand brengen een heel groot verschil aan energie vergt.

Dank je wel! Ik heb het echter nog mooier gemaakt en mezelf een nieuwe azor gegund met kruisframe en nu 8v naaf. Voor mijn doel een geweldige fiets met romantiek. Het optrekken kost inderdaad energie maar aan de andere kant rolt het ook mooi door over hobbels. De meeste mensen op niet race of elektrische fietsen haal ik nog steeds in. Het leven is al zo jachtig tegnwoordig, kom ik in alle comfort 5 minuten later aan. Meestal kom je trouwens helemaal niemand tegen op mijn traject afgezien van een enkele spedelec. De oude transportfiets bewaar ik. Nu 34200 km op de tweede teller. 3e nieuwe achterband en tweede nieuwe voorband. 1 nieuwe achtervelg verder alles nog origineel. De nieuwe koop ik omdat ik dan de drager er voor niet altijd op hoef te hebben en 8v heb.De 7 is ook niet zo slap gegeven de 34200 km die ik er mee gefietst heb zonder onderhoud.

Het is toch iets anders geworden. Na proefrit op een nieuwe transporter met aluminium frame 8 versnellingen en een eenvoudige 3 versnelling met terugtraprem. Bleek dat de laatste veel lichter loopt. Bovendien was het aluminium frame vrij stug, hobbelig. Het is een azor high school geworden met 47 mm marathon plus en 3 versnellingen terugtraprem en naafdynamo. Daarbij nog de voordrager. De heuvels kan ik nu veel makkelijker over. Kortom perfecte fiets voor mijn gebruik de komende jaren!

Bedankt voor de terugmelding, goed te horen dat een proefrit uiteindelijk de doorslag heeft gegeven!

Heeft de Azor High School een stalen frame of een aluminium frame? Ben je er nog iets mee opgeschoten qua gewicht?

Anyhow, veel plezier met de nieuwe fiets!

Een stalen opa frame en gewogen 7 kg lichter dus dat scheelt enorm! Geometrie is precies hetzelfde.

Bijna een jaartje verder en 6800 km op de 3 versnellingen met terugtraprem. Fiets bevalt goed maar de ketting is nu wel uitgesteld. Ik moest elke 2 weken de ketting bijstellen. Tussen door heb ik ook afscheid moeten nemen van de ketting beschermer. De ketting was er af gelopen. Ja zonder gereedschap kom je dan niet ver en het harde plastic brak makkelijk af, Dus dat is wat minder. Verder geen roest of speling op de spaken. Wordt niet ontzien. 24 kilometer gemiddeld in 1 uur en 5 minuten. Verder valt op dat de aliminium velgen nogal stoterig zijn maar dat kan ook aan de marathon plus liggen. Gelukkig 0 keer lek dus dat is ook wat waard. Het azor systeem met de mand voorop is geweldig. Geen gedoe met fietstassen en ook de gewichtsverdeling is beter dan met alles achterop. Haal veel Santos en Koga en dat soort spul in en dan is het altijd lachen. Hoe kan dat met een terugtraprem en 3 versnellingen voor minder dan de helft van het geld?

image

Nou, mooi dat je tevreden bent. De ketting is het onderdeel dat het eerst versleten is. Spaken (bijna allemaal) zijn van roestvrij staal, dus roestende spaken zijn verleden tijd.
Stoterige velgen: Alu velgen zijn stijf, gelukkig maar. Marathon Plus banden zijn stijf en dan nog de bandenspanning. Bij Marathon Plus is 5 bar aangeraden, anders kans op scheuren in zijwanden. Is dus onvermijdelijk.
Dat jij veel dure fietsen voorbij gaat, zal ongetwijfeld aan de berijder(s) liggen. :joy:

Leuk iets terug te horen na langere tijd! Zouden meer mensen moeten doen :wink:

Je ketting zou ik zo snel mogelijk vervangen, uitstel betekend dat je tandwielen sneller slijten en die sneller vervangen moeten worden. Nieuwe kettingen zijn niet duur en makkelijk zelf te vervangen.

Als je ook de winter door rijdt en vooral bij sneeuw/pekel zorgt een kettingkast wel voor minder slijtage. Je zou kunnen denken aan een chain-glider of kettingscherm:

Dank voor jullie reacties. Ik ben eigenlijk nog op zoek naar zo’n roestvrijstalen schermpje zoals je dat vroeger op een sportfiets had maar zo gaat het ook. Hij loopt in ieder geval niet aan en ik kan de ketting elke week even schoonmaken. Deze ketting lijkt wel meer te rekken dan de vorige waar ik 30.000km mee heb gereden.
Ook is het stuur iets dunner dan bij de vorige. Spatborden en spatbordstangen lijken nog weer sterker.

Een open ketting is inderdaad wel makkelijker schoonmaken.

RVS kettingschermen zijn inderdaad niet echt te vinden, ik kan wel aluminium vinden (SKS Chainblade) en nep RVS (Horn Catena 02 en Horn Catena 05-3).

30.000 km is indrukwekkend, ik haalde vaak niet meer dan 3500 km maar dat was een derailleurketting en ik maakte hem eigenlijk niet schoon.

Een ketting heeft als het goed is geen rek, zie fietsketting.