Advies nieuwe Azor

De fietsenmaker zei dat de ketting nog goed is en heeft er een schakel tussenuit gehaald. Voor 10 euro weer klaar. Ik dacht uitgerekt maar blijkt dus gesleten. Als dat niet meer wil dan laat ik alles vervangen en dat zal me met dit boerenspul de kop niet kosten. :blush:Dat SKS Chainblade ziet er wel aardig uit inderdaad. Dank voor de suggestie!

Eén schakel eruit kan niet. Twee is het minste. De ketting rekt niet, maar wordt effectief wel langer door de slijtage van de rolletjes en asjes inwendig. Twee schakels eruit betekent 2,5 cm korter. Dat is zowat 2%, uitgaande van 100 schakels. Een ketting is echt versleten bij 1,0% verlenging!
Zo’n rvs scherm heb ik nog ergens liggen; montage op de buis, niet achter trapas-cup.

Tja, de fietsenmaker zei dat de ketting nog prima was, hij heeft er goed naar gekeken. Ik heb tegen hem ook gezegd dat er een nieuwe op mocht maar dat was niet nodig. Op de buis dat is inderdaad mooi dan hoeft de trapas er niet uit.

Ik heb nog even gekeken maar de as zit wel veel verder naar voren dan hij ooit gezeten heeft.

Ik heb ook even gezocht en het genoemde kettingscherm lijkt qua kleur rvs, maar is van aluminium. Het heeft dienst gedaan op een oude (ca. 1960) hollandse omafiets. Die hebben ook een heel slappe zithoek: dus de trapas ver voor het zadel. Indien interesse: stuur een pb.
En als toegift: een versleten ketting vreet tandwielen.

1 like