Advies nieuwe fitness fiets


#1

hallo allemaal,

ik ben nieuwe hier, en zou graag jullie advies willen bij mijn zoektocht naar mijn nieuwe fitness fiets.
ik ben 1.80 lang en lang een aantal fietsenwinkels geweest en tot nu toe heb ik nog niet heel veel kunnen uitproberen helaas.

ik rij op dit moment op een tourfiets een gazelle ultimate met 24 versnellingen.
ik fiets zeer regelmatig in de weekenden tochtje van 40 tot 80km naas 5 dagen per week woon werk 15km.
ook ga ik 1 keer per jaar een weekje naar het buitenland om te fietsen (zonder bagage)
door een arm blessure zie ik helaas de houding op een racefiets niet zitten, daarom mijn keuze voor de fitness fiets. toch een mooi lichtgewicht fiets met een sportieve houding en ik zoek wel minimaal de afwerking tiagra of deore mijn budget licht rond de 1000 euro

ik heb de volgende fietsen op het oog op dit moment:

liv thrive 1
1.https://www.liv-cycling.com/nl/thrive-1

cube SL road pro
2.https://www.fietsenwinkel.nl/cube-sl-road-pro-2019-dames#item-description

3.cube hyde pro

4.trek fx4

ik heb als enigste op de liv kunnen rijden, de rest was allemaal niet op voorraad in mijn maat.
mijn plaatselijke fietsenmaker heeft me ook al een inruil aanbod gedaan om die voor 699 te kopen bij inruil van mijn huidige ultimate maar ik heb nog even bedenktijd gevraagd omdat ik niks wil overhaasten.

ik hoor graag wat jullie er van vinden en of ik misschien nog fietsen over het hoofd zie


#2

Hallo Loes,

De “sport & fitness” fietsen in je lijstje doen mij erg aan mountainbikes denken maar als ik naar de banden kijk zijn het meer “gravelravers”.

Je schrijft dat je een mooie woon-werkafstand fiets dagelijks, wil je dat ook op deze fiets doen of is dit een fiets voor ernaast? Wil je ook onverhard rijden met de fiets?

Het meest in het oog springende verschil tussen tussen een racefiets en dit soort fietsen is het stuur maar een racefietsstuur is niet minder comfortabel dan een recht mountainbikestuur.

Geen idee wat precies je armblessure is maar voor meer comfort zou je toch eens een stuur moeten proberen met meer knik/back sweep, dit is bijv. een stuur met 23° knik/back sweep:

Screenshot_20190810_103144

Ook goede handvatten kunnen het comfort verhogen en verder, niet te vergeten, brede banden, die dempen ook trillingen als de beste.


#3

hoi mikeRZ,

het word een fiets voor er naast dus voornamelijk voor de tourtochten en reisjes naar het buitenland waar ik klimmetjes zeker niet ontwijk :wink:
maar met mooi weer wil ik er ook mee naar mijn werk fietsen (denk dan aan de periode dat het niet vriest). ik heb een schatting gemaakt en kom dan toch op ±2000km per jaar. vandaar mijn voorkeur qua materiaal

ik heb mijn schouderkop gebroken gehad, en ervaar bij ver voorover zitten met name bij lange tochten dan nog pijn in mijn schouderkop. daarom dat mij de rechtere houding maar toch sportieve beter leek.
kilometers kinderkopjes zal mijn schouder ook niet geweldig vinden maar ik heb begrepen dat een carbon voorvork ook al een hoop demping kan geven.

mijn huidige gazelle heeft overigens ook geen vering en daar heb ik geen problemen mee


#4

Hoi Loes,

Duidelijk, een sportievere fiets voor ernaast en mooi weer en eentje met een rechte zit.

Wil je de fiets bij je plaatselijke fietsenmaker kopen, dat zou voordelen moeten hebben m.b.t. onderhoud maar moet de fiets wel leverbaar zijn.

Voor een rechte zit is de afstand tussen het stuur en de uiteinden van het stuur bepalend. Zeker in combinatie met een rechte zit is een niet al te recht stuur aan te bevelen, zie dit document van Ergotec, pagina 10. Een goede fietsenmaker zou zonder veel kosten een recht stuur moeten kunnen vervangen door een stuur met meer knik/back sweep.

De Live Trive 1, Cube SL Road Pro en Trek X Sport 4 zijn wat mijn betreft grotendeels vergelijkbaar waarbij alleen de Trek een Carbon voorvork heeft maar of die meer comfortabel is dan de aluminium voorvorken is moeilijk te zeggen.

De Cube Hyde Pro is wel een buitenbeentje, brede banden en een riemaandrijving met Nexus 8, minder onderhoud, meer comfort, het zou mijn keus kunnen zijn :wink:

Maar, … afhankelijk van wat voor klimmetjes je doet (kan je eens een voorbeeld noemen) zou je met de Nexus 8 wel eens te weinig bereik in de lage versnellingen kunnen hebben.

NB: Waarom comfort? Net zoals als bij een goede stoel denk ik dat mensen sneller de keus voor de fiets maken als hij comfortabel is, misschien maak je dan vaker de keus om op de fiets naar je werk te gaan…


#5

Ook de Liv Thrive 1 heeft een carbon (composite) voorvork.


#6

hoi mikeRZ,

ik heb 2 foto’s erbij gevoegd van de 2 soorten bergen die ik beklim 1 in Nederland en 1 in het buitenland.
het knik/back stuur hadden ze daar ook al aangeraden idd.
ze hadden mij ook getipt om een bike fitting te doen als ik eventueel daar een fiets zou kopen.
daarom gaat voor nu mijn voorkeur uit om een fiets te kopen bij een lijfelijke winkel.

comfort vind ik sowieso erg belangrijk want ik doe alles met de fiets, ik heb geen rijbewijs en dus ook geen auto…


#7

klopt alleen de 2 cubes niet, vandaar mijn vraag of dit in mijn geval wat toe zou voegen


#8

Een aluminium vork is ook licht , maar ook erg stijf. Carbon/composite is zonder meer comfortabeler.


#9

Ik begrijp niet dat de discussie zich nu concentreert op de dempende kwaliteiten van de voorvork.
Terwijl de ene fiets wordt afgeleverd met banden van 28mm, en de ander met banden van 35mm.

Vwb de belasting van de schouders.
Ik heb ook ooit eens een schouderblessure gehad.
En heb toen vooral baat gehad bij rompstabilisatieoefeningen die mij door de fysiotherapeut waren aangereikt.
Die oefeningen hebben mij toen meer geholpen dan een sportieve zithoek.
De belasting op mijn schouders werd pas bij een zithoek van 75 grd merkbaar minder.


#10

bedankt voor je tip ik zal het is bespreken met mijn fysio


#11

Wat @Sjef zegt over aluminium versus carbon/composite zal zeker in het algemeen gelden maar je zult zeker ook een flexibelere aluminium vork kunnen vinden en een erg stijve cabon vork. Zogezegd niet te bepalen door puur naar de specs te kijken en een hobbelig parcours nemen en erg goed opletten bij een proefrit.

Bij de Posbank lees ik 8,7% maximaal, bij Trento-Peschiera/Desenzano 10,2% maximaal, beide leuke tochtjes!

Voor dat lijkt me een minimale verhouding van 0,7 of 1,5 meter op zijn plaats en de Cube Hyde Pro met 2,5 meter zit daar ruim boven, (jammer genoeg) dus niet geschikt voor dat soort heuvel/berg-werk.

Prima keuze en ja, daar ben ik bekend mee. Er hoort naar mijn idee ook een ander soort fiets bij, hou je de Gazelle Ultimate 24V erbij?


#12

mijn idee is om mijn ultimate in te ruilen nu die nog waarde heeft en redelijk onderhouden is.
ik verwacht als ik kilometers blijf maken dat volgend jaar sowieso de ketting vervangen moet worden en misschien ook wel de remblokken.

ik heb en hou mijn gazelle (heavy duty NL) voor ernaast ook ideaal voor boodschappen enz en heeft een dichte kettingkast dus ook onderhoud vriendelijk in de winter maanden


#13

ik heb voor dinsdag een afspraak om de cube SL road te proberen.
ik had eigenlijk nog een kleine aanvullende vraag hoe doen jullie het qua verzekering met deze fietsen aangezien ze geen slot hebben?
laat je er een slot op monteren of?


#14

Ik heb geen fietsen verzekerd. Als ze ergens onbeheerd moeten staan, gebruik ik een los kabelslot.


#15

Verzekeren doe ik ook niet, ook verzekeraars moeten wat verdienen, dus heb ik de afweging gemaakt, kan ik het verlies dragen als de fiets gestolen wordt en het antwoord is ja, dus geen verzekering. Bij een verzekering geldt bovendien eigenlijk altijd de verplichting tot een Art 2 slot dat redelijk zwaar is.

Ik zou, afhankelijk van het tochtje dat je maakt de keuze maken voor een slot. Kort rondje, geen pauze, geen slot. Mooi weer, pauze op het terras, geen slot. Route met supermarktstop in kleine plaats, kabelslot, zelfde in de binnenstad, kettingslot etc.


#16

bedankt voor jullie hulp, het bleek dat mijn huidige fiets totaal verkeerd is afgesteld.
de verkoper die mij heeft geholpen vertelde dat veel mensen met een fitness bike naar een paar jaar als nog over gaan op een racefiets, dus hij heeft mij kort laten fietsen op een racefiets. dit ging voor een paar korte rondes op een testcircuit prima.
dus ik heb nu besloten om de aankoop uit te stellen tot oktober en ik ga tot die tijd oefenen op de racefiets van de vader van een vriend van mij om zo uiteindelijk een beter besluit te kunnen nemen.

want ik zag ook wel er is qua racefietsen meer keus in de klasse 1000 euro


#17

Bedankt voor de feedback, dat zouden meer mensen moeten doen. En een verkoper die weet dat klanttevredenheid langer moet duren dan het uitrijden van de straat.