Advies overstap van ligfiets naar "gewone" fiets

Omdat ik al na 5 km fietsen op een gewone fiets zadelpijn krijg en een doof gevoel in mijn rug ben ik jaren geleden overgestapt op een ligfiets. Helaas gebruik ik die niet meer zoveel, omdat mijn werk nu in mijn eigen woonplaats zit en op die manier houd ik geen conditie op de ligfiets. Daarom overweeg ik bij een fietsenwinkel een gewone fiets (geen elektrische) aan te schaffen, liefst met een riem. Voor korte afstanden gebruik ik namelijk een gewone fiets met 7 versnellingen of mijn vouwfiets. Maar waar vind ik, bij voorkeur in de provincie Groningen, een fietsenmaker die verstand heeft van zadels, afstellingen e.d.?

Bij Groningen denk je natuurlijk aan M-Gineering. De oprichters komen zelfs uit de ligfietswereld en Marten heeft werkelijk overal verstand van. Ook van zadels, zitpositie en zithoogte. Kijk gerust rond op z’n website voor tips. Maar het is geen gewone fietsenwinkel. Verre van, je kan wel voor allerlei maatwerk bij 'm terecht en in z’n webshop vind je vaak ook leuke/interessante/nuttige dingen :wink:

De beste bikefitter voor jezelf ben je naar mijn idee zelf, daarbij helpt het wel als je geen problemen hebt met het sleutelen aan fietsen.

Als ik op “fitter fiets groningen” zoek krijg ik aardig wat relevante links:

Of die geschikt zijn voor advies voor een “normale” fiets weet ik niet.

Na 5 km al zadelpijn, kan maar een ding betekenen: zadel is ongeschikt. Een fietszadel is heel persoonlijk. Dat kun jij alleen zelf bepalen.