Advies soort fiets

Hoi, ik ben opzoek naar een nieuwe fiets, voor naar mijn werk. Weet niet goed waar ik moet beginnen
volgende gegevens:

– dagelijks naar werk; afstand 18 km heen en 18 km terug = 36 km per dag

  • vrouw, 30, 1.65, 54 kg, zeer sportief
  • Wil wel een rugzak of iets mee nemen
  • Ben van plan door weer en wind te fietsen --> ook in winter, bij regen ect.
  • Belangrijk: wel een veilige fiets, goede remmen, van plan helm te dragen
  • mijn conditie is zeer goed: doe een duurloop , fiets mijn hele leven al dagelijks 1,5 uur a 2 per dag, sport veel, nooit aan wielrennen gedaan maar wel aan spinning ( doe met gemak zo’n lesje mee). Doe eigenlijk alles per fiets
  • route: weg is verhard, redelijk een rechte weg ( niet door stad ofzo)
  • budget: 300-700 E, tweede hands is prima
  • onderhoud: liefst zo min mogelijk

Wat voor een fiets zouden jullie adviseren? HEt zegt me namelijk niet zo veel, een hybride, crosshybride, racefiets???

Hoi Monique,
Je hebt in elk geval een snelle fiets nodig en dan denk ik toch aan een racefiets met een iets hogere zit en mogelijkheid van spatborden te plaatsen. En ruimte voor dikkere banden-denk aan de winter. In de zomer kun je dan lekkere dunne bandjes monteren. Gelukkig is er steeds meer aanbod in die categorie. Ook een zg. randonneur-bedoeld voor lange tochten met bagage- past bij jouw behoefte. Meestal toch te prijzig. Vijf jaar geleden was er niets te vinden. Nieuw aanbod in die prijsklasse is nog beperkt. Voorbeeld: https://www.giant-bicycles.com/nl/anyroad-2
Tweedehands is ook beperkt omdat dit segment nog tamelijk nieuw is. Ook ben je aangewezen op een kleine maat, misschien wel de kleinste. In Nederland moeilijker dan in België.
Ik denk aan Giant Anyroad 2, maat S, wel met schijfremmen van een goede kwaliteit. ruimte voor dikkere banden. Nu ver boven je budget. Ik zoek nog even verder voor je.
Groet, Sjef


Er is geen goed passend nieuw aanbod binnen jouw budget. Giant heeft nog een lichte racefiets binnen jouw budget, de Contend 2: https://www.giant-bicycles.com/nl/anyroad-2 maat XS, maar of er ook dikkere banden dan 25mm, zoals 32mm voor de winter, in passen, kan ik niet nagaan. Dat zou je zelf via een mail aan Giant Nederland kunnen navragen. Spatborden kunnen wel gemonteerd worden. SKS heeft hiervoor het beste aanbod: bijv bij Bikecomponents.de. Ik ben er al 10 jaar klant. 3 dagen geleden nog geweest. SKS Raceblade Pro XL Front & Rear Mudguard Set - bike-components
Trek heeft de Lexa, ook spatborden mogelijk. Zelfde verhaal wat de dikkere banden betreft.
Voor gebruikte fietsen zelf even speuren op Marktplaats.
Wel zijn er voor jouw behoefte meerdere fietsen met een min of meer recht stuur en ook bredere banden. Giant Escape is er zo een. Beslist minder snel dan een fiets met krom stuur. Het is maar wat je wilt. Ook meer gebruikt aanbod.
Trouwens: met jouw gewicht hoef je je geen zorgen te maken over de remcapaciteit. Dat is iets voor personen met het dubbele gewicht!
Dit type fietsen wordt ook wel aangeduid als Endurance of Adventure bikes.


Zo te zien krijg je van heel veel kanten adviezen, ook uit een andere hoek.
Een Giant Expedition met Magura remmen voor €250 moet je direct kopen, als die je past. Ze zijn meer waard.
Succes met de keuze.

Ik zou ook eens kijken naar fietsen met riemaandrijving. Een riem hoef je veel minder vaak te vervangen dan een ketting en hoeft ook niet gesmeerd te worden. De Nederlandse wegen zijn in de winter echte kettingkillers vanwege het vele gestrooi. Dan moet je eigenlijk na iedere rit je ketting schoonmaken. Ook bij droog weer kan er zout op de ketting komen als er net gestrooid is. De fietsen zijn wel duurder (vanaf zo’n 1200 euro) maar het scheelt je een hoop onderhoud.

Monique vermeldt een budget van max. €700,-, liever minder. En om dan een fiets van minstens €1200,- aan te bevelen is nogal vrijblijvend! Gebruikt zijn die ook niet te vinden, want de gebruikers zijn zeer tevreden. Daaronder ook mijn beide zonen, waarvan een al ruim 6 jaar. Ik onderhoud die beide fietsen en onderschrijf het gebruiksgemak, maar wijs er ook op dat een juiste spanning van de tandriem (in dit geval een Gates CDC-riem) een precisie klusje is, dat je toch na de inrijperiode (1000-1500km) moet doen.
Ik ben benieuwd wat Monique besloten heeft aan de hand van al die adviezen, waaronder meerdere van wereldfietser-forum.

Velen zoeken (ook via dit forum) naar een geschikte woon-werk fiets voor dagelijkse langere afstanden. Monique28 heeft kennelijk geen behoefte aan feedback en daarom vermeld ik hier voor de meelezers haar vraag uit het wereldfietserforum. De wereldfietserforum-leden hanteren voor hun suggesties een andere invalshoek: logisch ook.

Liv Allure RS 1 2017 --> 1099,-
Liv Allure RS 2 2017 --> 899,- wat is het verschil, behalve de prijs?
Liv Allure CS
Cube Travel pro 2017 849,-
Die fietsen zien er goed uit, maar heb al gauw het idee dat je meer voor het merk betaalt, zeg maar. Wat zijn de verschillen tussen een Liv en een Cube. Zouden jullie adviseren tweedehands te zoeken of toch een nieuwe te kopen?

Wat vinden wij hiervan? Zijn dit nu de fietsen ideaal voor zeg maar 20km vice versa woon-werk verkeer? Kennelijk heeft Monique in elk geval haar budget bijgesteld.

In het kort: de Cube Travel heeft 8v Nexus versnellingsnaaf en is vooral gedacht voor lange (vakantie)fietstochten met bagage.
De Liv Allure RS1 en RS2 zijn soortgelijke fietsen, maar met derailleurversnelling. Prijsverschil tussen versie 1 en 2 komt door andere kwaliteit onderdelen. Naar mijn mening is die hogere prijs niet terecht. Alle fietsen hebben schijfremmen.

Wat ik een beetje mis in de vraag van Monique is wat ze denkt over onderhoud. Het is prima een budget te zetten maar als je daarna een of twee keer per jaar door de fietsenmaker de ketting en zo af en toe de tandwielen laat vervangen dan komen daar ook jaarlijkse kosten bij.

Die jaarlijkse kosten zijn een stuk lager bij een fiets met kettingkast (maar die zijn vaker minder “sportief”) of met een riem.

Je hebt gelijk. Ik denk echter dat de meeste aspirant-kopers helemaal niet aan de kosten van het onderhoud denken. (“dat zien we dan wel weer…, komt uit huishoudbudget…”) Jarenlang en veelvuldig heb ik kunnen vaststellen dat bijna iedere leek denkt dat een fietsketting niet verslijt, terwijl die het eerste verslijt. Komt ook door de zeer matige kwaliteit kettingen die voor de eerstmontage door de fabrikant worden gemonteerd.
Dit brengt me vervolgens op het punt van het totale kostenplaatje voor onderhoud. Fiets met tandriem heeft in principe veel lagere onderhoudskosten, maar als er eenmaal een tandriemcomponent versleten is, dan loopt het gelijk in de papieren. De prijzen zijn zeer hoog en stijgen voortdurend. Een riem kost al gauw €85,-. Ook de komst van concurrent Continental zal dat niet veranderen, want die hanteert dezelfde absurde bedragen. Voor een correcte vergelijking moet je een lange termijn hanteren, langer dan 5 jaar. En dan ziet het onderhoud van riemaandrijving er een stuk realistischer uit. Wel nog voordeliger dan bij een ketting, denk ik. Maar je betaalt bij aanschaf ook honderden euro’s meer. Eigenlijk betaal je bij aanschaf veel geld om minder vaak vuile handen te maken of minder dagen de fiets kwijt te zijn, vanwege onderhoud e.d. Voor €85,- heb je immers 5 goede kettingen.
Soort van conclusie: Als je voor het onderhoud een fietsenmaker nodig hebt, dan kies voor een tandriem, tenzij je regelmatig de bergen intrekt. Ook een versnellingsnaaf (liefst Nexus Premium of Alfine 8/11v) heeft trouwens om de twee jaar een vetvulling nodig. Een naaf met ketting is dus de minst logische keuze. Zelf sleutelen: derailleur. Klein budget: leren zelf sleutelen: helemaal niet moeilijk.

@Sjef: Mooie, naar mijn idee evenwichtige samenvatting van de voor- en nadelen van een riemaandrijving!

Inderdaad een riem en de bijhorende tandwielen zijn relatief duur maar ik denk dat ik er op mijn woon-werk fiets vijf jaar mee ga doen waar ik bij mijn normale fiets elk jaar de ketting en de achtertandwielen moest vervangen. Geen vervelend werkje maar ik was een stuk minder gecharmeerd van het schoonmaken dat er aan vooraf moest gaan.

Het is inderdaad vreemd dat de riem en de bijbehorende tandwielen duur zijn/lijken. De lage verkoopaantallen zullen daar wel debet aan zijn, waarschijnlijk is het wachten op een fabrikant als Shimano ook met een riemsysteem uit komt.