Advies stadsfiets

Ha medefietsers,

Ik ben mij al een poosje aan het oriënteren op een nieuwe stadsfiets. Nu heb ik een aantal opties, maar kom ik er toch niet helemaal uit wat de juiste keuze is. Ik hoop dat jullie mij een beetje kunnen helpen :slight_smile:

Ik wil de fiets vooral gebruiken voor korte ritten in de stad. Soms om boodschappen te doen. Bagageruimte is dus een must, maar een standaard transportfiets lijkt me wat te veel concessies doen op het gebied van fietsplezier. Ik wil namelijk soms ook langere, recreatieve ritten kunnen maken (~30 km). Een stevige achterdrager zou mooi zijn. Een voordrager alleen als hij smal of verwijderbaar is.

Het zou mooi zijn als de fiets degelijk en zo onderhoudsvrij mogelijk is. Vandaar dat ik het liefst een versnellingsnaaf wil: Nexus 3 of Nexus 8 (Ik begreep dat Nexus 7 veel interne weerstand heeft, geen versnelling is me wat te minimalistisch). Een beltdrive zou wat mij betreft daarom ook een pre zijn. Het remsysteem ben ik nog niet helemaal uit wat het beste is.

Verder mag het wat mij betreft simpel zijn. Liever geen vering. Liever ietsje zwaarder en degelijk, dan op de laatste gram bespaard. Mijn budget is max 800,- en de framemaat moet rond de 61cm zijn. Zelf overweeg ik op dit moment deze fietsen:

Union Lite (https://www.petermacco.nl/lite)
Nexus 3, beltdrive, magura velgremmen. Geen achterdrager, maar deze is bij te bestellen.

Cortina mozzo N8 (https://www.fietsenstunt.nl/cortina-mozzo-n8-herenfiets.html)
Nexus 8, beltdrive, hydraulische schijfremmen. Erg mooi, maar wel 100,- boven budget. Als dit de perfecte fiets is, is dat het echter wel waard.

Custom Azor (zie website azor)
Dit is ook nog wel een optie, dan kan ik alles zelf samenstellen. Wat is jullie ervaring met Azor?

Ik sta ook zeker open voor andere opties. Ben benieuwd :slight_smile:

Hartelijke groet,
fpetersen

Kan je niet echt adviseren, maar wijs erop dat de Union ook met Nexus 8 speed leverbaar is. Opletpunt is wel of er wel montagepunten voor de bagagedrager zijn. In Nederland geldt voor brede dragers een max. belasting van 25kg, al kunnen ze korte tijd ook wel meer hebben.
Bij Union denken ze kennelijk dat een veertje 18 kg weegt… :wink:
Union staat niet bekend als een kwaliteitsmerk, om het zo maar eens te zeggen. En die vierkante buizen vind ik bedroevend uitzien. Dat het een slechte kopie van de Van Moof is, laat ik nog even buiten beschouwing.

Ha Sjef,
Bedankt voor je reactie !
Deze achterdrager hoort bij de fiets: Capturelite|481x334 Ziet er opzich stevig uit, maar heb hem niet in het echt gezien…

De informatie over de Union Lite vind ik slecht te vinden, en voor een ‘modulaire fiets’ is er erg weinig over de ‘modules’ te vinden… Dat schept dus niet echt vertrouwen. Maar als ik kijk naar de prijs en de geleverde onderdelen: Nexus 3, Gates belt en magura remmen, lijkt het me toch een koopje. Waar zou het slechte imago van Union in zo’n fiets volgens jou naar voren komen? Het uiterlijk even daargelaten…

Het slechte imago/de ervaring met Union is niet nieuw, al tientallen jaren oud. Zoiets is ook een bewuste keuze van de fabrikant. Niet iedereen wil concurrentie met Trek, Gazelle of Giant.
Er zijn diverse kwaliteiten van de Gates tandriem. Magura is kwaliteit, dat staat buiten kijf. In mijn extended familie zes fietsen met Magura velgremmen.
De link naar de bagagedrager werkt niet, maar ach, er zijn tientallen losse (en sterke) begagedragers te koop! Nogmaals: de norm is minimaal 25kg.

Azor maakt degelijke fietsen maar niet met riem maar met kettingkast, dat is ook onderhoudsarm (onderhoudsvrij bestaat niet).

De Union Lite (met Magura velgremmen, niet met rollerbrakes) en Cortina mozzo N8 zijn gewoon okay wat mijn betreft, onder de €1000 kan je misschien ook nog de Pegasus Urbano SL 8v krijgen.

Voor de stad zou ik denk ik ook naar een Nexus-7 met kettingkast kijken, ja, ze zijn wat minder efficiënt maar in een stad heb je geen snelheid nodig en ik denk dat je het verschil niet merkt.

Even op marktplaats rondgekeken maar daar kan je een prima tweedehands Nexus-8 fiets met schijfremmen kopen met open ketting voor €500 of minder. Een riem betaald zich uit als je ook bij regen/sneeuw de fiets pakt.

Het voormalige Union BV kwam al in de jaren 80 in zwaar weer, mede (of vooral?) door wanbeheer van de toenmalige directie. De produktie van fietsen is op enig moment overgeheveld naar een sociale werkplaats om kosten te besparen en het bedrijf is al lang uitgeschreven uit het handelsregister. De merknaam kwam na een aantal omzwervingen aanvankelijk terecht bij Dutch Bicycle Group en sinds enkele jaren bij Pon, ook de eigenaar van o.a. Gazelle en Cervélo.
Geen idee waar Unions tegenwoordig geproduceerd worden, maar kijk niet gek op als frames met kratten tegelijk uit Azië of Oost Europa worden ingevoerd en in Nederland van stikkers worden voorzien. Dat hoeft op zich niets te zeggen over de uiteindelijke kwaliteit, maar de handelsnaam is voor zo’n eigenaar vaak alleen maar interessant om een deel van de markt te bedienen en voor Pon zal dat niet het hoogste segment zijn, daarvoor heeft het al andere merknamen.

Dank voor deze gedetailleerde geschiedenis! Het laat ook het nadeel zien van het overnemen van een bestaand merk, dat ik, niet wetend van de eigendomswissel, associeerde met slechte kwaliteit.

De winkel Bigline in Utrecht heeft ook een groot assortiment, zeker de moeite waard om (online)neen kijkje te nemen. https://bigline.nl/fietsenwinkel