Advies voor actieve woon/werk/recreatie fietser met overgewicht

Hallo allemaal,

Ik ben een actieve fietser van 37 jaar met flink wat kilo’s extra (140kg). Ik heb de afgelopen 6-7 jaar op een Gazelle Paris Plus uit 2012 gereden en deze is ondertussen wel toe aan vervanging. Ik weet dat ik zwaarder ben dan dat de meeste fietsen als max gewicht adverteren, maar kan niet zeggen dat ik ooit serieuze problemen heb gehad. Anders dan banden die snel slijten en een keer wat spaken kapot toen ik volle vaart in mul zand terecht kwam.

Ik heb me al wat proberen in te lezen en al aardig wat topics hier op het forum geraadpleegd, maar wilde toch nog even mijn unieke situatie voorleggen:

  • Ik doe alles op de fiets.
  • Ik fiets 5x per week op en neer naar werk ongeacht de weersomstandigheden (goed voor 10km/dag).
  • In de avonden en weekenden maak ik graag ritjes (mits het droog is) die qua afstand tussen de 25-50km zijn, soms een uitschieter van 100km. Dit is 90% over verharde wegen.
  • Snelheid meestal rond de 23-25km/u en ik fiets het liefst in de hogere versnellingen. Zoveel mogelijk vlakke wegen, maar er zijn wel wat lichte heuvelachtige routes in de omgeving waar ik me soms aan waag (omgeving Nijmegen).
  • Ik wil zo min mogelijk onderhoud aan de fiets hebben.
  • Ik zit het liefst rechtop en ben 1,86m lang (framemaat 57 volgens de FM).
  • Sportieve stadsfiets
  • Budget €1000-1200

Mijn oog is momenteel gevallen op de Batavus Dinsdag Exclusief. Ik heb bij de lokale FM een proefritje gemaakt op een Batavus Sonido die volgens hem praktisch hetzelfde was als de Dinsdag Exclusief en dat ritje beviel prima. De Sonido is schijnbaar een vergelijkbaar model maar dan voor de Duitse markt, maar de Exclusief heeft qua uiterlijk mijn voorkeur.

Mijn vragen:

  • Ik heb mijn twijfels over riemaandrijving en of mijn gewicht hier een negatieve invloed op de levensduur kan hebben of maakt dat niet uit?
  • Wat zijn nog andere vergelijkbare modellen waar ik naar kan kijken maar die misschien beter zijn voor mijn situatie?

Die FM heeft je gezien en dus weet hij dat jij zwaarder bent dan verreweg de meeste mensen en ook meer dan gebruikelijk wordt gegarandeerd. (van 110-140kg incl fiets) Dat betekent dat hij erop vertrouwd dat de fiets je aan kan. Hetgeen betekent dat je garantie hebt, ook voor breuken als gevolg van je gewicht.
Tussen je gewicht en de sterkte van de riemaandrijving is geen relatie.
Voor zwaargewichten heeft het merk VSF Fahrradmanufaktur tenminste een model die garandeert tot 170kg.
https://www.fahrradmanufaktur.de/de/katalog/expedition-2019/tx-400-shimano-deore-xt-30-gang-hs33-805-2019

Ook andere duitse merken, Hercules en Victoria, hebben fietsen voor zwaargewichten en voor redelijke prijzen.

Goed bezig hoor, alles op de fiets, elke dag 10 km en regelmatig uitschieters.

De Batavus Dinsdag Exclusief lijkt me geen slechte keus, zeker als je hem bij je lokale fietsenmaker kan kopen, dat geeft toch vaak voordelen. Ik kan bij Batavus niets vinden over gewichtslimitaties.

Bedankt voor de antwoorden! Ik zal zeker ook even kijken naar VSF en Hercules en mijn bevindingen laten weten. Overigens kwam ik ook nog de Gazelle Chamonix S8 tegen die praktisch identiek lijkt te zijn als de Dinsdag Exclusief, zitten hier nog verschillen in die ik over het hoofd zie? Beide hebben riemaandrijving, Shimano Afline 8, geen vering in voorvork en zadel, allebei velgremmen. Misschien een kwaliteitsverschil tussen Gazelle en Batavus?

Het laatste kan ik niet goed beoordelen. Al heb ik wel de indruk dat er meer op deze en andere fora klachten zijn over de afwerking van Gazelle fietsen, dan van Batavus. Maar dat is geen wetenschap. Ik heb een Batavus (BUB) en een Gazelle (ca. 1960, dat zegt dus niets).

Een van de weinige verschillen tussen de Batavus Dinsdag Exclusief en de Gazelle Chamonix S8 is dat de Batavus Magura hydraulische velgremmen heeft en de Gazelle V-brakes. Hydraulische velgremmen zijn wat mij betreft de betere keus.

Zojuist weer bij de FM geweest en nog een keer een wat langer fietsritje op de Batavus Sonido gemaakt. Alhoewel het heerlijk fietste hoorde ik hier en daar toch wat kraken en je blijft je dan toch afvragen of het aan je gewicht ligt of dat er niet iets verkeerd staat ingesteld. Daarna met de FM nog naar alternatieven gaan kijken en hij kwam met de suggestie voor een Velo de Ville fiets. Ik kende dit Duitse merk niet, maar zij bieden heel veel opties via een configurator tool op de website waaronder een Happy Size upgrade voor lange en zware mensen waarmee ze een belasting van 160kg garanderen. Ik ben nu aan het kijken naar hun A400 Trekking model met Happy Size upgrade en Gates CDX riem:

Model A 400 Trekking
versnelling A400 8 versn. Shimano Alfine vrijloop
FRAME Alu Hydro Serie
FRAME TYPE Heren Serie
FRAMEHOOGTE 56cm Serie
AANDRIJVING Gates, riem CDX
PAKKET HAPPY SIZE 160
REMMEN Shimano Disc MT200 Serie
DYNAMO Shimano DH3N37 QR Serie
KOPLAMP Lumotec AVY TS Plus 40Lux daglicht Serie
BANDEN REFLEX DeltaCruiser Plus 40-622 Serie
VOORVORK RST Volant Lockout Serie

Ik heb voor de rest voor nu even veel standaard opties gekozen verder, maar hier moet ik me nog verder in verdiepen wat daar nog opties zijn. Deze fiets komt rond de €1500 uit, wat meer is dan ik had gebudgeteerd, maar mogelijk de meerprijs wel waard. Iemand ervaring met dit merk?

Bij de configurator zag ik dat de optie 8 Gang Shimano Alfine €200 duurder is dan de optie 8 Gang Shimano Nexus, voor dat prijsverschil zou ik de Nexus kiezen. Wat betreft de riem zou ik (zoals je heb gedaan) CDX kiezen in plaats van CDN, €100 prijsverschil.

Het is typisch dat een vaste voorvork €29 meer kost maar toch zou ik het overwegen in combinatie met bredere banden, 47 mm. Z’n verende voorvork levert naar mijn idee niet veel comfort op en is iets wat sneller kapot gaat.

Ik ken het merk niet, maar ik heb over het algemeen goede ervaringen met Duitse merken, degelijk fietsen zonder al te veel poes-pas.

MikeRZ, bedankt voor je suggesties! Zover ik kan zien is de 8 Gang Shimano Alfine maar €50 duurder dan de Nexus (basis Nexus 8 model is €999 en basis Alfine 8 is €1049), is die €50 het dan wel waard of kan ik me dat beter besparen? De vaste voorvork en bredere banden ga ik meenemen in mijn configuratie!

De Alfine 8 naaf is voor €50 te verkiezen boven een Nexus 8 naaf, want is beter gelagerd. Ook de lagering van het naafhuis is met kogels, in plaats van glijlagers. Het is een investering voor de lange termijn.

1 like