Advies voor fitness fiets gevraagd

Ik wil graag een nieuwe fiets aanschaffen, maar er zijn zoveel merken dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Kunnen jullie mij helpen?

Belangrijk is dat het een fitness fiets is met een recht stuur/licht gewicht.

Een fiets waar je lange afstanden op kan rijden met een goede kwalitatieve shimano set.,

Beetje profiel op de banden is fijn. Omdat ik veel met wielrenners rijd, wil ik graag veel snelheid kunnen maken.

Ik heb de volgende modellen bekeken:

Giant Thrive

Trek FX

Victoria en Contoura

Merida Speeder.

Wat is jullie advies? en waar moet ik op letten bij de aankoop?

De fietsen van Stevens zien er zeker goed uit. Probleem is alleen dat ik niet in de buurt woon van een dealer. Als ik mijn fiets voor een grote beurt wil langsbrengen, dan heb ik een probleem.

Ik zit nu te dubben tussen de Trek en Giant. Nu kwam ik een ander advies van je tegen op de forum. Waarin je schijfremmen afraadt vanwege het onderhoud en de zwaarte. Beide fietsen hebben schijfremmen.

Als ik de balans maak dan valt het volgende mij op:

Trek FX 7.4
Hoewel het een lichte hybride is was het soms zwaar trappen
Gelhandvaten om de schokken op te vangen.
Sterk frame, bredere banden met een profiel

Ps. betreft een herenmodel er is ook een damesmodel met V brakes

Giant Thrive
Lichte fiets maar met dunne bandjes.
Damesmodel

Ik wil graag het tempo van wielrenners kunnen bijhouden. Maar wel een fiets hebben met een goed bandenprofiel.
Soms fiets ik ook door de regen, goede weerstand op de weg is wel belangrijk

Wat is wijsheid? wat denk jij Sjef?

Duidelijk! Een dealer ver weg is net zoiets als een verre vriend, als je het zelf niet kunt! Dus de keuze is tussen Trek en Giant. Jammer dat Giant de Escape niet meer maakt, die bood heel veel voor weinig.
In dit geval zou mijn voorkeur gaan naar een van de Trek FX modellen. Volgens de website zijn er FX 7.4 modellen met V-brakes, ook in WSD uitvoering, maar misschien staan die niet in voorraad in de winkel. Bedenk dat banden slijtage onderdelen zijn en dat je niet je keuze van de fiets ervan afhankelijk maakt. Een paar snelle (liefst wat bredere) banden kosten je maximaal €60 (bestellen via webshop). Dikke banden lopen lichter dan dunne! Vergeet de dunne banden mythe! Zoals ik al eerder heb gezegd: op een hybride zal het altijd lastig zijn om een racefiets bij te houden. Vooral een kwestie van luchtweerstand. Snelle en lichte banden: Schwalbe Marathon Racer vouwbanden in 40-622. De Trek FX 7.4 WSD zou ik dan kiezen, mits je er ook goed op zit, want dat is nog veel belangrijker dan de andere factoren.

Om mijn advies en jouw aankoop effectiever te maken is het belangrijk dat je een budget/maximum aangeeft. Als voorbeeld: de Trek FX is er van €500 tot €1500 of nog meer. Voorts wil ik je vragen de aanduiding Victoria en Contoura te verduidelijken. Is dat merk en model? Ik ken het duitse merk Victoria. Vermeld dan een link naar het model/de modellen die je bedoelt. Voorkomt zoekwerk en misverstanden. Voor de Speeder geldt: welke?
En alvast vooraf: een racefiets zal altijd sneller zijn dan het type hybride die jij zoekt. Kwestie van lagere luchtweerstand en gewicht.

Hoi Sjef,

Het gaat om de volgende fietsen:
Speeder 500 matglans zwart
Trek 7.4 FX WSD
Vittoria Trekking 8.9
Contoura Hezzwerk t.w.v. 1000 euro

Budget waar ik naar kijk is vanaf 600 tot 1200 euro.

Hoor graag het advies.

Google kan Vittoria en Contoura niet vinden. Er bestaat wel het nederlandse merk Vittorio, die met name maatfietsen maken, bekend van de vakantiefietsen in staal. Zeker boven je budget en niet geschikt voor je gebruik. Vittoria (I) maakt banden. Vandaar mijn verzoek om links te vermelden. Voorkomt zoeken en misverstanden.
De Merida Speeder 500 is niet in Nederland of Belgie te koop.
De Trek FX 7.4 wsd is een mooie snelle hybride met redelijke kwaliteit afmontage. Cassette (maar dat is een slijtageartikel), voorderailleur en crankstel zijn wat minder. Een betere FX bestaat er niet in de wsd uitvoering. Wel met de reguliere geometrie: FX 7.5, meteen flink duurder, maar ook beter afgemonteerd en waarschijnlijk ook wat lichter. Wat de geometrie betreft kun je zeker wel een gelijkwaardig type vinden bij de 7.5. De verschillen met de kleinste maat wsd zijn erg klein.
De Giant Thrive heeft schijfremmen en daar horen ook eigenaardigheden bij, zeker in de goedkopere versies. Tektro schijfremmen kan ik niet beoordelen. Ze zijn wel hydraulisch, dat is alvast een plus punt. Fiets is voor de prijs wel goed afgemonteerd.

AANVULLING: ik heb langs andere weg het merk Contoura gevonden met het model Heizzwerk. Hoewel ik de duitse fietsmarkt goed ken, heb ik er nog nooit van gehoord. Duitse fietsen zijn over het algemeen goed afgemonteerd, geldt ook voor de Deore 30speed, voor €1049,-. Ook hier weer Tektro schijfremmen, maar het belangrijkste punt: zijn die in Nederland te koop, of woon je dicht bij de grens?
Aanrader mijnerzijds: Stevens X6 Lite.

Hoi Sjef,

Dank je wel voor je advies.
Ik heb de Stevens fiets bekeken. Ziet er ook goed uit? Ik ben benieuwd waarom je deze fiets adviseert?
Wil je mij dit nog laten weten?

De Stevens is goed afgemonteerd in 3x9v, geen overbodige spulletjes, veel waar voor het geld en ziet er ook nog goed uit (maar dat is smaak). Zwakke punten: de gemonteerde banden hebben wat veel profiel en er zijn maar een beperkt aantal dealers.