Afgebroken fietssleutel

Bij Nederlandse fietssloten kan je de sleutel niet verwijderen als je fiets van het slot af is. Gevolg is dat je regelmatig met de hak van je schoen tegen de sleutel trapt wat uiteindelijk leidt tot afbreken van de sleutel. Ik heb een fiets in Duitsland gekocht en daar kan je de sleutel ook verwijderen als de fiets van het slot af is. En dat is een stuk handiger. Nu heb ik begrepen dat de fietsverzekeringsmaatschappijen dit ooit bedacht hebben. Zij eisen namelijk dat je bij diefstal beide originele sleutels inlevert. En als je je gestolen fiets niet op slot hebt gezet ben je een van de twee originele sleutels kwijt. Zij zien dit als bewijs dat je je fiets op slot hebt gezet. Maar dit is natuurlijk je reinste onzin. Want het eerste wat je doet is een kopie laten maken van je fietssleutel en deze gebruiken. De twee originele sleutels berg je dan veilig op en mocht je fiets gestolen worden terwijl die niet op slot stond dan kan je toch de twee originele sleutels bij je verzekeraar inleveren. Dus het heeft helemaal geen zin om ervoor te zorgen dat je fietssleutel niet uit het slot gehaald kan worden als deze niet op slot staat. Door dit wel mogelijk te maken voorkom je dat je fietssleutel afbreekt tijdens het fietsen en daar zullen veel fietsers baat bij hebben.

Best slimme gedachtegang Locomotief, maar de capriolen, die jij (en kennelijk vele anderen) uit haalt/halen om met je voeten de sleutel te raken, wil ik wel eens zien.