Afrader: derailleuraandrijvingen met één blad bij de trapas

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/derailleuraandrijvingen-met-een-blad-bij-de-trapas/

Het fietsje heeft geen kettingkast, maar wel een kleine metalen kettingafschermer die voorkomt dat je broek vast komt te zitten tussen tandwiel en ketting. Reden: slijt snel Voor mountainbikes zijn ze prima, de derailleurversnellingen van Shimano en SRAM met twaalf tandwielen bij het achterwiel en slechts één kettingblad bij de trapas. Deze aandrijving is een…

Dat is wel snel geconcludeerd. Met 9, 10 en 11 tandwielen achteraan werkt het ook. De kettingen (die je na enkele duizenden kms moet vernieuwen) zijn dan ook een stuk goedkoper. In de praktijk blijkt voorts dat veel mensen moeite hebben met het combineren van schakelen tussen de kettingbladen vooraan en het schakelen tussen de kransjes van de cassette. Met het “one by”- systeem hoef je niet na te denken resp. uit te rekenen. Hier een voorbeeld van een one by nine systeem:

1 like

Zeg nooit, nooit.
Techniek ontwikkelt zich.
De eerste 12speed fiets met enkel voorblad mag dan niet het beste idee zijn geweest.
Er wordt op dit moment gewerkt aan een achternaaf die het gemis aan een tweede voorblad moet opvangen…

Ik ken de details niet.
Maar het is een naafversnelling met twee versnellingen.
En het idee is gepresenteerd op een beurs voor high-tech.

Dat systeem, onderdelen worden niet los verkocht, kost wel €2400,-. Daarvoor kun je nieuwe fiets kopen, misschien wel twee…

ik heb 9 tandwielen achter en 1 voor op mijn e-bike. Ik heb nog te weinig gereden om slijtage vast te stellen. Wel blijkt in de praktijk dat ik de 2 grootste bladen en het kleinste blad nauwelijks gebruik. Maar ook bij mijn vorige fiets, met nexus 8 naafversnelling, gebruikte ik de grootste en kleinste versnellingen niet.
Ik begrijp (nog) niet goed waarom de fietsersbond een heel artikel wijdt aan derailleuraandrijvingen met 1 blad op de trapas en dit als een afrader kwalificeert onder het mom van hogere slijtage.
Gebruiken fietsers met versnellingen voor en achter dan wel alle versnellingen even regelmatig?

1 like

Het is waar dat je met twee bladen voor, achter meer kransjes kan gebruiken.
Maar ik ken geen stadse fietsers die de voorderailleur ook echt gebruiken zoals het moet.
De een omdat hij/zij de benodigde kracht in de hand mist.
De ander omdat hij/zij het te veel gedoe vind.
Juist voor deze groep ligt de ketting minder scheef over de cassette, als de fiets maar een voorblad heeft.
Ik durf de volgende stelling met een gerust hart aan:
Hoe meer voorbladen, hoe schever de ketting over de cassette ligt, bij het gros van de (sport)fietsers

Ik heb al het onderhoud aan mijn fiets altijd zelf gedaan.
En ik heb dit klusje nooit beschouwd als een klusje van niks.
Ik zou het zeker niet aanbevelen aan mensen die geen gevoel voor techniek hebben.

Het probleem is niet zo zeer het enkele blad voor, maar het grote bereik van de cassette achter gecombineerd met het gebruik van een relatief klein voorblad.
Met drie bladen voor gebruik je in Nederland misschien ook alleen het grootste blad. Maar dat combineer je dan met een vlakke cassette achter.
1 blad voor in Nederland is prima als die maar groot genoeg is en gecombineerd wordt met een vlakke cassette.

Een oud idee. SRAM verkocht vroeger ook een cassettenaaf met ingebouwde naafversnelling voor gebruik met een enkel blad voor.
Een eenvoudige voorderailleur met extra bladen lijkt me toch eenvoudiger. Een naaf is handig omdat je dan een riem of dichte kettingkast kunt gebruiken. Maar zo lijkt het me alleen maar nadelen hebben.

  1. Nogal wat schrijvers gaan ervan uit, dat Nederland vlak is.
  2. Het is waar: de 11t de 12t van de cassette worden weinig gebruikt, hooguit bij een afdaling, maar die duren maar kort.

Ik ben niet gewend om een fiets te kopen in de prijsklasse die @TestKees noemt.
Ik ben wel gewend om zelf mijn kettingbladen en cassettes te kiezen.
Vroeger verving de winkel die onderdelen als service bij de aankoop.
Tegenwoordig moet je de fiets kopen zoals hij in de etalage staat.
En als je het anders wil, bereid moet zijn om onderdelen van je zo juist verworven fiets op Marktplaats te zetten.

Ik dat bovenstaande discussie niet nodig was geweest als kopers bereid zouden zijn om hun nieuwe fiets te customizen.
Dank zij het fenomeen webshop zijn er voldoende mogelijkheden om die cassette en die voorbladen te kopen die bij jouw toepassing passen.

1 like

Welke dan?

12 speed heb je op je dagelijkse fiets in Nederland helemaal niet nodig. Bovendien zijn 12 speed cassettes erg duur bij vervanging. In de praktijk gebruik ik mijn voorderailleur vrijwel nooit, dus een enkel voorblad is wel een goed idee omdat het beter is voor de kettinglijn vermindert slijtage van de ketting en tandwielen, maar hou het bij 8 of 9 speed. Dan zijn de kettingen en cassettes veel goedkoper om te vervangen en het is nog steeds meer dan je nodig hebt. Zet er dan ook een Miche Cassette op. Daarbij kun je alleen de versleten tandwielen vervangen. Meestal maar 2 of 3. Bijkomend voordeel is dat je ze zelf kunt samenstellen. Ik heb maar 1 tandje verschil tussen mijn kransjes. Zo kan ik altijd mijn ideale verzet uitkiezen en ik kan bepalen waar op de cassette mijn meest gebruikte verzetten zitten(positie 3 en 4 op een 8 speed). Mocht ik een keer in de bergen willen fietsen heb ik dat snel genoeg vervangen met een cassette en ketting die ik voor dat doel in huis heb.

Tja, het hangt er ook vanaf wáár je fiets. In de stadspraktijk beschouw ik alle andere wegdeelnemers als volslagen idioten die uit zijn op mijn dood. Probeer in de ochtenddrukte eens fatsoenlijk de kruising F. Bol-Centuurbaan (Amsterdam) te nemen. Heb je soms doodsverachting voor nodig. Niks schakelen, opletten geblazen. Komt weer zo’n verslaafde met neus in het scherm. Dus op mijn oeroude Raleigh zit wel een derailleur, maar die staat altijd in één stand en die wijzig ik in de praktijk niet.
Kijk, woont men, pakweg in Diever, Denekamp, het verheuvelde Limburg of een andere rustige achterafstek dan zijn je deraillerende behoeften totaal anders.

Zo zou het moeten zijn. Je koopt je fiets bij een echte in het vak doorknede fietsenmaker en je bestelt exact de onderdelen die jij wilt hebben. Maar dat is vechten tegen de bierkaai.

Theoretisch klopt het verhaal van de slijtage. Maar onderbouw dit nu eens met cijfers. Ik denk dat voor de meeste mensen een tandwiel voor de beste oplossing is. Ikzelf ben een fanatiek fietser en rijd veel in de bergen. Dan is een (of twee) extra tandwiel zeker aan te raden.