Afstellen vering voorvork Sparta Sense

Hallo,

Ik heb gisteren een tweedehands Sparta Sense gekocht en wou de vering van de voorvork afstellen, maar heb geen idee hoe het moet. Er zitten geen (draai)afstel knoppen op oid. Kan iemand uitleggen hoe dit moet en of ik dit zelf kan doen? Wil niets beschadigen.
Alvast bedankt!

Groet,
Ferdi

!

Onder het afdekkapje zit dit;

Heb een beetje geprobeerd losser of vaster te draaien, maar er gebeurt niets…

Ik kan niet achterhalen welke voorvork is gemonteerd.
Gelet op de prijsklasse waarin deze fiets wordt aangeboden, verwacht ik niet dat er veel kan worden afgesteld.

Ik denk dat de poot onder het kapje is afgeveerd, en de andere poot niet.
Hoogstwaarschijnlijk zit er een elastomeer onder de bout.
Misschien dat er ergens een vervangende elastomeer te koop is.

Ik heb een vork als deze nooit eerder gedemonteerd.
Ik weet niet of dat een DHZklusje is.
Een nieuwe vork kost ongeveer EUR 100,-
Je hebt niet veel keus in deze vanwege de RollerBrakes en schroefdraad op vorkbuis,
https://www.srsuntour.com/nl/producten/fork/CR9-6883.html

Een vervangend onderdeel komt op EUR 15,-

Dit soort verende vorken kun je niet afstellen. Het bestaat uit niet meer dan een stalen spiraalveer.

Of wat @tweewlr zegt een elastomeer

Op een oudere Koga van mijn vrouw zat onder het afdek kapje een draaiknop waarmee je de voor spanning kon afstemmen. De mate van vering veranderde daar niet mee.

Eigenlijk zijn het maar ondingen die verende voorvorken. Je moet ze ook nauwlettend schoon houden (oude doek met beetje siliconen spray) om te voorkomen dat ze vast gaan zitten en/of gaan roesten.

Bedankt voor het meedenken. Ik ga eens kijken hoe het precies in elkaar steekt en wat de mogelijkheden zijn.

Spaar je de moeite