Alfine 11 onderhoudsadvies

Hallo,

Ik heb sinds kort een mooie tweedehands fiets met Belt gate en Alfine 11 versnelling overgenomen.
Door Corona is er de afgelopen 2 jaar 1250km mee gereden, vlak daarvoor was de servicebeurt.

Nu is het advies om elke 2 jaar of bij >5000km de olie te verversen. Ik ben nog in beraad wanneer ik de olie zal vervangen. Als ik het braaf doe, dan zou het ongeveer nu doen, wil echter wachten tot er meerdere zaken zijn en dan in 1x bij de fietsenmaker wegbrengen (die het erg druk heeft). Ik rijd zelf overigens ook ongeveer 1000km per jaar.

Als ik er nog een half jaar tot een jaar mee doorrijdt, kan dat kwaad?
Is het verversen van de olie een “ingewikkelde” klus om zelf te doen? Op Amazon kan je volledige setjes kopen, is dat wat?

Bij de wereldfietser heeft men wel eens vijf paginas aan dit probleem (mbt Rohloff) gewijd.
Er is ook onderzoek naar verricht.
Mijn konklusie: Je moet doen waar je je prettig bij voelt.
https://forum.wereldfietser.nl/viewtopic.php?f=8&t=36642&hilit=olie

Het olie verversen is niet moeilijk.
Je moet wel het goede gereedschap ( inbus, torque) voor het verwijderen van de plug aanschaffen. Niet bezuinigen op een goedkope imitatie. !!!
En bij het indraaien niet forceren !! !

1 like

Geen probleem, een jaar ook niet. Geen ingewikkelde klus lijkt me, beetje knoeien. :wink:

1 like

Maak daarvan: “Gates belt” :grin:

1 like

haha dat krijg je als je te snel wilt tikken! Wel een CDX Gates beltje!

Thanx, ben wel meer gerustgesteld met de antwoorden. Ga op zoek naar een goed onderhoudssetje en voer dat uit wanneer ik denk dat het nodig is.

@fietserbill Wat Rohloff geldt qua olie, is ook precies wat geldt bij de Alfine?
Just to be sure, want de Rohloff is qua kwaliteit torenhoog en kan ik me goed bij voorstellen dat die er minder last van heeft als een kwalitatief iets mindere Alfine…

Voor wat het waard is: ATF olie: zou heel goed werken in Alfine 11. ATF = automatic transmission fluid, dus voor automatische auto versnellingsbak. Gelezen ervaring van een gebruiker.