Alfine 8 of 11

Goedemiddag,

Ergens komende maanden wil ik een nieuwe fiets aan gaan schaffen. Ik ben al een tijdje al aan het kijken en de keus is onderhand gevallen op (hoogst waarschijnlijk) een fiets met Alfine 8 of 11. Heel misschien een single speed, maar dat is niet praktisch om fietsvakanties te houden.

Als eerste het gebruik:

  • dagelijkse fiets
  • met regelmaat een rit van 50 tot 70 km
  • fietsvakantie van 1 a 2 weken (hoge bergen zal ik achterwege laten, aangezien een derailleur/Rohloff dan wenselijk is)
  • over 1 jaar gaan we verhuizen, vanaf dan ongeveer 2x per week woon-werkverkeer van 30km enkele reis

Nou lees ik op internet meerdere verhalen dat de Alfine 11 minder betrouwbaar is, maar het merendeel van deze opmerkingen gaan over de eerste jaren dat deze geleverd werd. Betrouwbaarheid staat wel bovenaan gezien de afstanden woon-werkverkeer. Is dit nog steeds het geval?

Daarnaast heeft de Alfine 11 geen 1:1 verhouding. Is dit in het dagelijkse gebruik merkbaar?

Voor mij persoonlijk lijkt een Alfine 8 me voldoende, maar ik ben ook een paar keer aanbiedingen tegengekomen van fietsen met een Alfine 11, waarbij ik me dan dus afvraag of dat een verstandige keus is.

Alvast bedankt voor de hulp

Er zijn op dit forum ruim voldoende topics met antwoorden op je vragen.
Of op andere fora…, nietwaar?