Alfine 8 versnelling 5 loopt lichter

Goedenavond , heb een koga f3 4.0 alfine 8 naaf met riem rijd lekker maar ik heb ook een gazelle met ketting nexus 8 daar reed ik meestal in de 5e versnelling direct drive noemen ze dat geloof ik maar met de koga fiets ik dan te licht komt dat door die verhouding met de tandwielen want dat zou toch hetzelfde moeten zijn

Hoe nauwkeurig zijn jou waarnemingen? Bijna alle mensen hebben bijvoorbeeld bij hard opgepompte banden het gevoel dat ze sneller zijn/lichter trappen maar dat is vrijwel altijd illusie.

Banden kunnen een redelijk groot verschil maken:

Bij wat hogere snelheden is de houding op de fiets ook van belang voor de luchtweerstand:

Het kan goed zijn dat de Koga en de Gazelle andere overbrengingsverhoudingen hebben, bij de riem is dat makkelijk te tellen, als de Gazelle een kettingkast heeft is het een stuk moeilijker.

Andere zaken zoals banden, gewicht hebben inderdaad ook invloed op hoe licht een fiets fietst.
Ter vergelijk zou je ook de cruise snelheden van beide fietsen moeten vergelijken: misschien ging je op de Gazelle iets minder vlot met hetzelfde inspanningsniveau.

Maar om het simpel te houden; ga er niet vanuit dat de overbreng verhouding van een ketting hetzelfde is als een riem.

Ik herken je klacht ook wel een beetje. Mijn fiets met riem en Alfine 8 fiets in 5 lekker licht, want idd direct drive. Als ik naar 6 ga is dat gat tussen 5 en 6 net even te groot om dan weer in een lekker cadans te komen. Dan moet ik een flinke snelheid bereiken wil ik weer in de 60-80 omwentelingen per minuut komen. Dat doe ik dus alleen bij gunstige wind of als de weg een stukje afloopt, anders trapt het te zwaar.

Wil je hierin iets aanpassen zal je een andere krans (tandwiel achter) moeten nemen en dus ook een nieuwe riem (ander aantal tanden) Riemen en riem tandwielen zijn alleen erg prijzig…

Ik heb mezelf aangewend met een iets hogere cadans te leren fietsen (beter voor de knieën en de techniek) Als ik niet voldoende snelheid kan maken dan ga ik een verzet lichter en pas ik m’n cruise snelheid aan.

Bandenspanning speelt een grote rol.
Maar op nieuwe fietsen worden tegenwoordig standaard banden gemonteerd die e-bike proof zijn. Ook al heb je geen e-bike.

Banden voor een e-bike zijn onplatbaar en kleven aan de weg.
Als het budget het toelaat, zou ik een paar banden monteren die beter rollen.

Een aanvullende vraag:
Zijn de cranks van beide fietsen even lang?