Algemeen verlichting langs het fietspad

Er wordt volop gesproken in de media over fietsers die hun verlichting al dan niet aandoen. Maar hoe zit het met verlichting langs fietspaden ? Mijn route voert voor een groot deel over een onverlicht fietspad in de polder. Ik mag blij zijn als er verlichting is op een naastgelegen provinciale weg, ook al staan de masten aan de andere kant en zijn ze alleen op de weg gericht.

Het is me nog niet overkomen en hoop dat het ook niet gebeurd maar ik zou niet graag een ongeval of lekke band krijgen onderweg in het donker.

Een lekke band in het donker is inderdaad niet leuk en daar zou ik ook een probleem mee hebben, ik zou denk ik verder of terug lopen naar een plek waar wel licht is.

Zelf heb ik niet z’n probleem met onverlichte fietspaden, ik vindt het juist wel iets hebben even weg van de “beschaving”. Ik heb dan ook een goede voorlamp die prima in het donker werkt tenzij de weg te bochtig wordt dan heb ik iets te weinig licht aan de zijkanten om goed de bocht te kunnen zien. Wat voor voorlamp heb je?

Wat ook kan helpen is als het fietspad duidelijke kantmarkering heeft, is dat het geval?

Als je vaker in het donker rijdt zou je ook een hoofdlamp als extra kunnen gebruiken, probleem met “door de bocht heen kijken” opgelost en ook handig bij een lekke band.