Alle dagen (winter) kleding voor sportieve fietser

Tot nu toe maak ik mijn dagelijkse corona-fit rondjes (20-30 km in stevig - 25 km/u - tempo) in mijn gewone kloffie.
Ik wil nu toch wel speciale fietskleding kopen, maar kom er na veel speurwerk niet uit.
Liefst heb ik waterdicht ademend materiaal (Gore), de prijs is niet zo’n probleem.
Maar het moet ook lekker fietsen als het droog is en lieftst heb ik een broek die ik bij 5 - 20 graden kan dragen.
Het probleem van een broek met zeem is dat ik die iedere avond moet wassen, moet je dus tig van die dure broeken hebben.
Vraagjes:
Kun je een goretex (regen)broek onder alle winterse omstandigheden (0-15 graden) als fietsbroek dragen?
Of draag je daat toch ook altijd iets onder?
En zijn de fraaie C5 Gore-Tex Shakedry 1985 jasjes ook zonder dat t regent als jasje te gebruiken?
Let wel: ik ben geen racefietser of MTB’er maar er wordt wel flink gezweet.

Een broek met een synthetische zeem hoef je echt niet iedere keer te wassen. Dat is al lang verleden tijd, nl. de tijd van de leren zemen. Met twee broeken kun je de week doorkomen. Ik heb nooit goretex broeken gehad die ook nog (bijna) waterdicht waren. Uiteindelijk lopen je schoenen vol. Mijn ervaring is dat die polyester weefsels behoorlijk waterafstotend zijn. 100% waterdichte bovenkleding, als het al bestaat: houd toch zweet vast. Zo’n onderhemd is heel belangrijk: het houdt je huid droog. Zodat je niet afkoelt. Het twee- of drie lagen systeem transporteert het zweet naar buiten. Bij temperaturen tussen 5 en 10º zijn twee lagen voldoende. Rond het vriespunt moet je toch aan drie lagen denken en lange vinger handschoenen.
Alle spullen zijn ook te dragen in droge ritten. Jaarlijks verschijnen er nieuwe stoffen en spullen. Daarin kan ik je niet adviseren.

In verband met de Corona nu niet maar “normaal” fiets ik elke werkdag 2 x 9 km van station naar mijn werk in een tempo waarbij ik normale elektrische fietsen in haal. Per week komt daar vaak nog 2 x 9 en 2 x 11 km bij omdat ik dan ook naar een ander begin station fiets.

Ik kleed me niet om op mijn werk dus is het een kwestie van je kleding zo kiezen dat je niet oververhit raakt (koud beginnen, laatste kilometer wat uitrijden) en dat is behalve in de zomer prima te doen.

Ik moet er niet aan denken om altijd in regenkleding rond te rijden, zelfs de beste regenkleding ventileert veel te weinig, en als het regent (en dat doet het niet vaak) is mijn snelheid dus lager. Bij temperaturen onder de 10 graden heb ik meestal wel mijn regenjas aan maar vaak halfopen en altijd met de ventilatie onder de oksels open. Een ander nadeel van regenkleding is dat ik het snel vindt slijten.

Ik zou er voor kiezen om in je gewone kloffie te blijven fietsen tenzij dat nu al niet bevalt. Voor regen een regenjas, regenbroek en overschoenen mee.

Zelfs die leren zemen waste ik niet dagelijks. Het nadeel was namelijk dat ze na drogen keihard werden en dan moest je ze weer een tijdlang soepel masseren. Nu waren er die dat oplosten met broekenvet, maar met dat kleverig spul smeerde je ook alle poriën van het leer dicht :wink:

Die moderne zemen zijn inderdaad een uitkomst. Een paar keer dragen en dan de was in. Daarna meteen klaar voor gebruik.

OP kan natuurlijk ook aan “onderbroeken” denken, met zeem. Minder prijzig in de aanschaf en je draagt ze onder je gewone kloffie.

Voor woon-werkverkeer (15km enkele reis) gebruik ik hardloop leggings van de Decathlon, deze zijn niet waterdicht, maar redelijk water afstotend, deze kosten weinig dus daar kun je er een paar extra kopen. Als bovenkleding een Endura MTB-jas, is een redelijke middenweg tussen regenwerendheid en ademend. Verder een hele berg normale en thermische shirts voor als het echt koud is. En last not least, een paar goeie MTB-schoenen. Behalve de schoenen heb je een garderobe voor de hele week voor de kosten van één wieleroutfit.

Wat mij betreft zijn jassen verplicht, maar nu zul je merken dat sommige mensen er geen nodig hebben omdat ze minder gevoelig zijn voor kou.