Alleen fietsparkeren

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/alleen-fietsparkeren/

De Grand Prix van Nederland trekt in het weekend van 3, 4 en 5 september dagelijks 105.000 Formule 1-liefhebbers naar Zandvoort. Voor huis-, tuin- en keukenauto’s is geen plaats in de buurt van het circuit, de bezoekers worden aangemoedigd gebruik te maken van openbaar vervoer en fiets, of een combinatie daarvan. Roy Hirs, de mobiliteitsmanager…

Wat is het verschil tussen de gewone weekmarkt, een koninginnedag, ed en een grootschalig evenement als de F1?
Waarom lukt het de doorsnee gemeente niet om een fatsoenlijke fietsparkeervoorziening voor de weekmarkt in te richten?
Wat kan, of wat mag, Roy Hirs wel dat een marktmeester niet kan/mag?

Roy Hirs, de mobiliteitsmanager van de Dutch GP benadrukt dat het autoloze verkeersplan niet uit nood is geboren vanwege de beperkte bereikbaarheid van de kustplaats.

Of het greenwashing is weet ik niet maar de beperkte bereikbaarheid van de kustplaats is wel de belangrijkste factor in het succes denk ik, neemt niet weg dat het een mooi succes is.

Dit jaar is het volle bak en worden 30 tot 40.000 fietsers verwacht. Zo’n zeven tot acht procent daarvan maakt gebruik van de Park+Bike-opties

7 á 8% is maar een klein deel, waar komen de andere fietsen vandaan? Zijn dat allemaal “eigen” fietsen of huurfietsen bijv. vanaf station Heemstede-Aardenhout (6,2 km)

Uit eigen observatie kan ik opmaken dat heel wat mensen met het openbaar vervoer zijn gekomen en dat door dit evenement de intercity’s maar één keer per half uur reden i.p.v één keer per kwartier, dus langer onderweg allemaal voor het “goede doel”