Appverbod op fiets is goede stap, geen wondermiddel

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/appverbod-op-fiets-is-goede-stap-geen-wondermiddel/

Een verbod op appen op de fiets zal volgens de Fietsersbond op korte termijn maar weinig bijdragen aan de verkeersveiligheid. We kennen geen bewijs dat appen onder het fietsen leidt tot hogere ongevalscijfers. Desondanks staat de Fietsersbond achter het nieuwe appverbod. De mobiele telefoon moet namelijk zoveel mogelijk uit het verkeer verdwijnen. Per 1 juli…

@TestKees had al een jaar geleden zijn eerste tests moeten publiceren van goede betaalbare telefoonhouders speciaal voor de fiets.

Wat mag er nu eigenlijk precies niet meer?
OF. Wat er mag nu nog wel?

Elke nieuwsbijdrage over dit onderwerp is weer anders.
Geen journallist die het precies weet.
Geen politieagent die hetzelfde verhaal vertelt.

Je mag je telefoon niet actief gebruiken, terwijl je de telefoon in je hand hebt. Dat is duidelijk.
Maar er zijn agenten die zeggen dat je zelfs geen telefoon in je hand mag hebben, ook als je hem niet gebruikt. Een zware boodschappentas, en een aangelijnde hond, en een …, mag wel. Maar zo’n klein nietig zwart ding niet?
En dan zijn er weer gezaghebbers die zeggen dat je je telefoon zelfs niet voor navigatie mag gebruiken, terwijl hij op het stuur is gemonteerd. Wat iedere automobilist wel mag, mag een fietser niet?

De overheid is toch vrij duidelijk in de wetswijziging en de communicatie.

Inderdaad, in de wet staat “vast houden” dus je mag hem niet in de hand hebben, ook als je hem niet gebruikt. Het mag wel als je stil staat, bijv. voor het stoplicht en handsfree mag ook.

Zo moeilijk is het ook weet niet om op het Internet informatie te vinden, zelf vindt ik een Duitstalig onderzoek een mooi overzicht van goedkope oplossingen geven.

Ik ga een telefoon van achthonderd euro niet toevertrouwen aan een elastiekje van een tientje.
Totdat iemand daar tenminste duizend kilometer mee over de kasseien.heeft gereden.

We hebben net een gebruikerstest afgerond. Zeer goed werken Quadlock en SP Connect (of vergelijkbare producten die ik niet getest heb). De universele houders met bijvoorbeeld elastiekjes om de hoeken zijn daarbij vergeleken erg onhandig in het gebruik. En het is inderdaad afwachten of dat heel blijft.