Aspirant langeafstandfietser vraagt advies. Shimano Nexus 8, 8 Premium, Alfine? Gates CDN, CDX?

Hallo fiets-enthousiasten!

Met veel interesse heb ik mij de afgelopen weken meer verdiept in de technische specificaties van de verschillende fiets(onderdel)en. Dankzij jullie, en andere internetbronnen, weet ik nu een stuk beter waar ik op moet letten bij de aanschaf van een nieuwe fiets. Alvast dank aan degenen die dit lezen en mogelijk een reactie achterlaten voor het delen van de kennis en meningen!

Tot nu toe (26 jr) heb ik altijd typische stationsfietsen gehad, van marktplaats geplukt voornamelijk. Mijn laatste soort van goede fiets was een oude Gazelle Chamonix met (denk ik) Nexus 7? In elk geval 7 versnellingen.

Ik ben aspirant-fietser, in de zin van lange afstanden. Tot op heden heb ik altijd korte afstanden gefietst, maximaal 30-40 minuten op matig tempo. Ik vind 't heerlijk om te fietsen als het weer enigszins meezit, dus ik zou graag langere stukken gaan fietsen. Regelmatig vanuit Rotterdam ritten naar mooie plekken in Zuid-Holland. Op een gekke dag misschien een keer naar Harlingen-Haven.

Nu mag ik via mijn werkgever een fiets tot 750 euro uitkiezen die ik met belastingvoordeel aan kan schaffen. Helaas ben ik er vrij snel achtergekomen dat de fietsen die echt aan mijn wensen voldoen op zā€™n minst ā‚¬900,- kosten. Nou heb ik op zich de mogelijkheid om maximaal ā‚¬750,- zelf bij te leggen, zodat ik een fiets van maximaal ā‚¬1500,- kan uitkiezen.

Momenteel twijfel ik eigenlijk tussen twee fietsen uit verschillende ā€œklassesā€ denk ik.

Optie 1 (ā‚¬999): Cortina Mozzo N8 2020 https://www.premiumbikes.nl/cortina-mozzo-herenfiets-smoke-stone-matt-nd8-belt.html

Optie 2: (ā‚¬1300): Gazelle Marco Polo Urban 2020 Gazelle Marco Polo Urban kopen? | Stadsfiets

De Cortina is dus ā‚¬300,- goedkoper. Daardoor lever ik een aantal dingen in ten opzichte van de Gazelle. De Cortina heeft een Nexus 8 (ik veronderstel dat dit gĆ©Ć©n Premium versie is? waarom zetten verkopers dit er niet altijd duidelijk bij?), daarentegen heeft de Gazelle een Alfine 8. Nu heb ik vaak genoeg gelezen op dit forum, en andere bronnen, dat de Alfine een stuk beter zou zijn. Ik geloof dat deze lichter zou fietsen en duurzamer zou zijn. Ook heeft de Cortina het complete Gates CDN belt systeem. De Gazelle heeft een CDX riem, maar het achtertandwiel is ook CDN. Als ik het goed heb begrepen, is juist dat CDX tandwiel duurzamer dan de CDN-versie, en maakt de belt niet zo gek veel verschil.

Nu alleen de hamvraag: heb ik de zogeheten premium versies van deze onderdelen nodig?
Ik fiets in 3 minuten naar mijn werk, dus daar koop ik de fiets niet voor. Het zal dus vooral zijn voor recreatief gebruik, ritjes van een paar uur, meer of minder afhankelijk van hoe leuk ik het daadwerkelijk ga vinden. Verder zit ik graag sportief voorover, maar ik denk dat ik de houding van bijvoorbeeld de Cube Travel Exc te sportief vind, met het stuur lager dan het zadel. Ook lijkt het me chill als de fiets licht is, maar tussen de Cortina en de Gazelle scheelt dit vrij weinig, respectievelijk 17 en 16,2 KG.

De Sensa Cintura sprak me erg aan vanwege de Alfine naaf en ik geloof zoā€™n 15 KG, maar deze is nergens meer te verkrijgen voor zover ik kon vinden. Nu ben ik dus uitgekomen op de Cortina en Gazelle. Ergens denk ik dat ik net zo goed voor de Cortina gaan, omdat het hoe dan ook een enorme verbetering zal zijn t.o.v. al mijn voorgaande fietsen. Aan de andere kant denk ik, als je het goed doe het dan goed, en investeer gelijk in een Ć©cht goede.

Genoeg gebazeld, ik ben benieuwd naar jullie reacties. Mocht iets aan mijn verhaal niet duidelijk zijn, vraag graag. Oh, en mochten jullie nog ā€œhidden gemsā€ kennen voor maximaal ā‚¬1500,- die aansluit op mijn wensen, hoor ik dat natuurlijk ook heel graag. :slight_smile:

1 like

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe je op deze twee fietsen bent uitgekomen, is dat omdat ze bij de lokale fietsenmaker verkrijgbaar zijn, om hun naamsbekendheid of om nog een andere reden?

Als de onderhoud aan je fiets door de lokale fietsenmaker wilt laten doen dan is het vaak een goed idee de fiets ook bij hem/haar te kopen.

Wat betreft de Cortina Mozzo, die kwam niet bijzonder goed uit de test:

Of je premiumonderdelen nodig hebt:

  • Een Alfine/Premium heeft wat beter onderdelen maar ik denk niet dat je dat in de levensduur merkt (die uberhaupt bijzonder langs is) en de het het heel kleine beetje minder weerstand zal je niet merken.
  • Een CDX riem is wel te verkiezen boven een CDN riem, de levensduur van de riem is naar mijn idee minsten a factor 2,5 hoger. Toch is dat geen reden om een fiets met CDN riem links te laten liggen want zodra je de CDN riem moet vervangen dan kan je hem door en CDX riem vervangen
  • Er zijn composiet CDN achtertandenwielen geweest maar zover ik weet zijn die uit de handel dus, alles is nu metaal, dus CDX.
  • Voortandwielen zijn er wel nog in een composiet CDN versie maar omdat die beduidend groter zijn is daar het slijtageprobleem vele factoren lager. Ook hier geldt dat je hem later evt. kan vervangen door een CDX versie.

Of de Cube Travel Exc nu echt zo ā€œsportieverā€ is dan de Gazelle vraag ik af, op de plaatjes die ik kan vinden staat het zadel van de Gazelle laag en die van de Cube hoog.

Beide fietsen hebben naar mijn idee een veel te recht stuur, dat zat ook op mijn nieuwe fiets en heb ik vrijwel onmiddellijk vervangen door een stuur met meer backsweep.

De Cortina heeft een verstelbaar stuur (goed) en de Gazelle/Cube een vast maar dat wil niet zeggen dat je de positie van het stuur niet anders kan krijgen. Ten eerst door een ander stuur maar ook door een andere stuurpen. Mocht je dat niet zelf willen doen dan is het een goede vraag aan de fietsenmaker of hij/zij dat kan doen met de aankoop.

Thanks voor je reactie! Ten eerst omdat ik ze beide op fiscfree heb zien staan. En omdat ik tot de conclusie was gekomen dat gates belt met nexus/alfine 8 waarschijnlijk een goede combinatie zou zijn voor een fiets met mijn eisen en budget.
Specifiek omdat ā€œgoedkoopā€ toch altijd aantrekkelijk is voor mij, en de Cortina de goedkoopste met gates belt en 8v. De Gazelle is afgeprijsd van ā‚¬1500,- voor ā‚¬1300,- dus met Alfine en CDX riem leek me dit wellicht een goede deal. Sportief uiterlijk vind ik ook wel belangrijk, en het liefst zo min mogelijk toeters en bellen en tekstjes en stickers. En hoe lichter hoe beter, denk ik. Al zijn wat dat betreft de Cortina en Gazelle allebei niet bijzonder licht.

Ik heb ook wel andere fietsen overwogen: Sensa Cintura 2020, Batavus Dinsdag 2020, VSF T-300 Gates, Trek L500, Koga F4 3.0, en dan vergeet ik er waarschijnlijk nog een paar. Maar die leken me wat prijs/kwaliteit niet beter dan die 2 die ik noem in mijn post. Hadden dan ook vaak Nexus 8/CDN maar wel ā‚¬1200,- oid. Veel zijn ook niet leverbaar, fietsenzaken in Rotterdam hebben 't allemaal over hoe chaotisch het is bij de fabrikanten. En ik ben niet erg geduldig nu, omdat ik heel graag zo snel mogelijk wil genieten van een nieuwe fiets met lekker weer.

Ik overweeg ook deels de Mozzo omdat ik een fietsenzaak in mā€™n straat heb die Cortina verkoopt. Aan de andere kant kan ik de Gazelle via fiscfree kopen, en die verkoopt de fietsen weer via fietsvoordeelshop. Die hebben dan weer een servicepunt in Rotterdam. Wat dat betreft kan ik bij beide opties terecht bij een servicepunt voor de noodzakelijke onderhoudsbeurt.

Ik had de test van de Fietsersbond gezien, ja. Dat was dan wel de 2019 versie Mozzo geloof ik, maar of daar veel verschil tussen zit, weet ik niet. Jammer genoeg kan ik 'm niet eerst testen, omdat hij de fiets niet op voorraad heeft. Overigens was de Mozzo dan wel weer genomineerd voor de Fiets v/h Jaar 2020 award, maar of dat iets waard is weet ik niet. Behoorlijk tegenstrijdig iig met de test van de Fietsersbond.

Goed om te weten dat het verschil in weerstand niet zo duidelijk te merken is tussen de verschillende 8 versnellingsnaven. Ik ben sowieso van plan om de fiets goed te laten onderhouden dus ga er dan ook vanuit dat ook de Cortina lang genoeg mee zal gaan.

Ik zou inderdaad gewoon voor de Cortina kunnen gaan en de CDN riem/tandwiel vervangen door CDX wanneer nodig.

Cube Travel zou ik dan ook nog wel kunnen overwegen, goede prijs en ook erg licht wat me aanspreekt.

Wat betreft het stuur heb ik eigenlijk geen idee of ik zoā€™n recht stuur prettig vind. Het ziet er mooi uit, maar of het comfortabel fietst is nog maar de vraag ja. Wat heeft het jou gekost om dat stuur te vervangen als ik vragen mag?

Wat bij mijn zoektocht erg belangrijk is gebleken, is het uitproberen van de fietsen. Ik heb mij zeker de eerste periode blind gestaard op fietsen met een riem aandrijving, omdat het weinige onderhoud mij aansprak.

De fietsen met riemaandrijving die ik in jouw prijsklasse heb uitgeprobeerd, waren beduidend minder goed uitgewerkt. Ik denk dat het verschil komt omdat fietsen met een riem aandrijving duurder in aanschaf zijn, wat ten lijden komt onder de andere onderdelen. Misschien dat de andere leden hier een toelichting op kunnen geven. Ik heb voornamelijk fietsen van Cube, Batavus en Stevens uitgeprobeerd.

Toen ik een fiets van dezelfde prijs (Stevens Rand Disc) uitprobeerde, fietste deze beduidend lichter dan een fiets met riemaandrijving en was deze tevens veel mooier afgewerkt. Ik heb gelezen dat het verschil in trapweerstand tussen beiden (riem/ketting) minimaal is, maar misschien is het verschil te verklaren omdat de fiets met ketting met duurdere onderdelen afgemonteerd wasā€¦ Uiteindelijk ben ik voor de fiets met ketting gegaan :slight_smile:

Een kleine disclaimer: ik ben geen expert in fietsen zoals de anderen hier dat wel zijn, verre van zelfs. Ik wil alleen mijn ervaring delen.

Veel succes met het vinden van je nieuwe fiets!

Thanks voor het delen van je ervaring! Ik heb me tot nu toe inderdaad ook blind gestaard op de fietsen met een riem aandrijving en Nexus/Alfine 8 versnellingen. Wat je zegt zou heel goed kunnen, dat het gebruik hiervan ten koste gaat van andere aspecten van een fiets.

Stevens heb ik online gezien en lijken me hele mooie fietsen inderdaad. Ook prima prijzen. Jij bent dus voor de Rand Disc gegaan? Een derailleur schrikt me nog enigszins af vanwege onderhoud maar of dat nou echt zoveel voorstelt weet ik eigenlijk niet. Nu zie ik dat er in Rotterdam een Stevens dealer zit dus het lijkt me iig een goed idee om daar even langs te gaan voor advies en hopelijk een proefrit. 13,2 KG tegenover 17 KG (zoals de cortina) is toch wel een flink verschil.

Ook bij mij rees de vraag waarom je een riem fiets wilt.
Vraag daarover: ga je de fiets niet gebruiken om die 3 minuten naar werk te fietsen, heb ik dat goed begrepen?

Dan zou ik zeker voor een derailleur systeem gaan. Je bent een mooi weer fietser en je bent niet dagelijks ervan afhankelijk om ermee naar school/werk te gaan (weer of geen weer) Maw het onderhoud (ketting + tandwielen beetje schoonhouden) kan je plannen en en zonodig wat uitstellen zonder dat de fiets ondertussen dagelijks zā€™n prestaties moet blijven leveren en mogelijk te ā€˜leidenā€™ heeft onder de achterwege gelaten schoonmaken en smeren dat al had moeten gebeurenā€¦

Een derailleur systeem is in aanschaf volgens mij stukken goedkoper en nogmaals als je vooral een mooi weer fietser bent en de fiets binnen slaapt, zal het met de slijtage vermoedelijk heel erg mee gaan vallen.

Ik heb bijv zelf een aparte trekking fiets met derailleur systeem waar ik alleen met mooi weer op uit trek. Als er iets aan onderhoud moet gebeuren kan ik dat gewoon inplannen voor een keer, mijn dagelijkse fiets brengt me ondertussen door weer en wind naar de plekken waar ik moet zijn.

Ik heb trouwens een vakantie tocht met mijn gewone fiets (met Alfine 8 en riem, gewicht zoā€™n 14 ~ 15KG) gemaakt, maar dat was geen succes. Je komt al snel in de problemen bij steilere hellingen waarvoor de 1e versnelling te zwaar is.

1 like

Vrij snel in mā€™n zoektocht stuitte ik op info en lovende berichten over fietsen met een belt aandrijving. Vind het er mooi uit zien en weinig onderhoud spreekt me wel aan. Verder sprak derailleur me niet per se aan omdat ik denk/dacht aan 8 versnellingen voldoende te hebben met mijn wensen.
Ik ga de fiets wel gebruiken om naar mā€™n werk te fietsen, ook die 3 minuten. Wat ik bedoelde is dat ik dit ritje natuurlijk makkelijk op een afgeragde fiets van 4 tientjes kan rijden, dus dat ik niet voor die 3 minuten een nieuwe fiets wil.
Verder heb je wel gelijk dat ik waarschijnlijk vooral met mooi weer zal fietsen, in elk geval lange afstanden. Gelukkig kan ik de fiets bij mā€™n werk in de berging zetten en heb ik een fietstrommel om 'm thuis te stallen, dus wat dat betreft is een derailleur niet per se een no-go. Thanks voor het delen van je gedachten en ervaringen! Heb ik veel aan.

1 like

Graag gedaan en we lezen graag terug wat het eindresultaat is geworden tzt!

Persoonlijk heeft een derailleur systeem idd minder voorkeur als je de fiets dagelijks wilt gebruiken, maar anderen hier op het forum zeggen - ik vermoed terecht! - dat je daar niet op moet overdrijven en dat dat prima kan.

Ik zou in jouw schoenen staand, zeker eens bij die Stevens dealer langs gaan. Al koop je daar niets, dan heb je dat iig afgewogen en wat uitgeprobeerd. Dat helpt alleen maar in je uiteindelijke beslissing beter te kunnen maken (vergelijkingsmateriaal)

In diverse berichten in dit topic en andere topics lees ik dat fotoos van fietsen leiden tot de conclusie dat de fiets te sportief zou zitten. Een foto zegt heel weinig wat dat betreft. De fabrikant fotografeert de fiets zo, dat het een bepaald beeld weergeeft. Stuur en zadel hoger of lager is maar een stand, beiden zijn verstelbaar en zoals @MikeRZ aangeeft eenvoudig en voor weinig geld te vervangen voor een betere pasvorm.

Ik ben een groot voorstander van een riem voor fietsen die onder alle weersomstandigheden worden gebruikt voor mooi-weer fietsen is een ketting ook prima en heb je meer keus.

Een goed nieuw stuur kan je krijgen zo tussen de ā‚¬10 en ā‚¬35, let wel op de stuurklem of die 25.4 or 31.8 mm is. Ik vermoed dat meer mensen het mooi vinden staan anders hadden fabrikanten niet zo massaal rechte sturen op wat sportievere fietsen gezet

Zeker, ik plaats een update als ik een keuze heb kunnen maken! Ik heb even contact gezocht met de plaatselijke Stevens dealer die erg vriendelijk oogde. Morgen ga ik even bij 'm langs. Hij heeft Stevens modellen met belt en Nexus 8, maar ook met derailleur op voorraad. Ga even met hem bespreken hoe of wat en een proefritje maken. Ben erg benieuwd.

Dank voor je gedachten hierover. Ik neem het mee! In levende lijven zien is toch echt het belangrijkst inderdaad.

Fijn, dan hoef ik fietsen met een recht stuur in elk geval niet uit te sluiten. Dat zou ook moeilijk worden in deze tijd.

Verder denk ik dat ik hooguit ritjes van 20 minuten af en toe in de regen zal moeten maken, maar de langere tochten niet. Ik zal het morgen even goed overleggen bij de Stevens dealer. Dank voor je inbreng en ik zal deze week een update plaatsen!

Hallo Trab,

Wellicht heb je al een aantal draadjes op dit forum bekeken , waaronder die van mij. Ik had in de eerste instantie een Victoria 5.8D trekking gekocht. Een hele fijne fiets met een goede afmontage, hoewel in die van mij wat onhebbelijkheden zaten. Maar het was dan ook een overjarig model dat ik voor 700,- op de kop tikte (nieuw). De dealer verzekerde mij ervan dat ik de eerste was die met zulke euveltjes terugkwam met een Victoria, en dat geloof ik ook wel. Het zijn omschreven als erg goede fietsen voor een goede prijs/ kwaliteit verhouding. En ja, de fiets had een Nexus 8 naaf met CDN riem. Liep heerlijk.

Nu fiets ik met grote regelmaat lange stukken (30-45km) en wilde toch iets hebben wat nƩt wat beter was, en dat werd uiteindelijk een Koga F3 5.0. Eveneens een overjarig model, maar wel fabrieksnieuw met garantie. Het derailleur systeem loopt toch aanzienlijk wat lichtere en het grotere bereik aan versnellingen is heel fijn in het heuvelland.

Het is vooral belangrijk dat je fietsen probeert. Ik heb tientallen fietsen getest, van Gazelleā€™s tot Batavus tot Sensaā€™s. Sensaā€™s zijn ook heel erg goede fietsen! Maar de Koga steekt toch qua afwerking en gebruik van premium materialen wat beter af tegenover de rest. En met 1500 euro zit het zeker in je budget.

Mocht de belt-drive toch echt een harde eis zijn, dan zou ik de Victoria 5.8 en Koga F3 4.0 zeker overwegen. De koga staat qua afwerking toch weer beter tegenover de Victoria en de alfine 8 naaf fietst heel erg prettig.

Wat betreft verschil CDN/CDX. Gewoon de CDN lekker opfietsen en dan ombouwen naar CDX. Verwachting is dat je wel een kilometer of 5000 haalt uit de CDN voordat je hem moet vervangen en ik heb ook verhalen gelezen/ gehoord dat mensen er bijna 10.000 uithaalden voordat hij ā€˜opā€™ was.

dit exact

Je topic titel bevat de term ā€œlange afstand fietserā€. Om misverstanden te voorkomen is de vraag: ga je met de gezochte fiets (na de nodige training) naar Rome of de UkraĆÆne? Dat is lange afstand. Is dat het doel? Of?
Indien ja, dan verandert het pakket van eisen voor de aan te schaffen fiets nogal. Een naaf is dan niet echt aan te raden.

Ah, lange afstand in mijn persoonlijke beleving, dan. Ik denk dat ik met deze fiets niet snel naar het buitenland zal gaan. Ik zoek een goede fiets voor de komende 5 jaar ongeveer, daarin zie ik mezelf hooguit naar Belgiƫ of Vlieland fietsen. Verder zal het overgrote deel van mijn ritjes binnen Rotterdam/Zuid-Holland plaatsvinden.

Een update:

Ik ben bij de plaatselijke Stevens dealer geweest, waar ik op de City Flight Deluxe heb gefietst, en op de Randonneur Disc. Tussen deze twee vond ik zeker de Randonneur Disc de fijnere van de twee, ondanks derailleur/ketting. Al denk ik dat het schakelen met een derailleur wel een uitdaging wordt. Het simpele van een naafversnelling blijft interessant. Zo zit ik eraan te denken om er ā‚¬200,- bovenop te doen voor de Courier Luxe. Deze is dan toch een stuk meer premium dan de City Flight Deluxe, maar biedt wel het gemak van de belt/naaf combinatie. Ik denk deze week nog eens langs te gaan om ook op de Courier Luxe een proefrit te maken om echt een weloverwogen keuze te kunnen maken.

Mochten jullie het leuk vinden om met mij mee te denken en de technische specificaties van de Randonneur Disc en Courier Luxe te vergelijken, kan dat hier: Fietsen vergelijken: Courier Luxe Gent :: Randonneur Disc Gent - Stevens Bikes 2020. :slight_smile:

Is het niet ā€œonbekend maakt onbemindā€? In diverse topics kun je ook de mindere ervaringen met naafversnellingen lezen. In elk systeem kan iets gebrekkig functioneren.

Dank je wel! In mijn reactie op Sjef heb ik mijn ervaring tot op heden met het uitproberen van fietsen gedeeld.

Ik moet zeggen dat ik het heel moeilijk vind om een keuze te maken tussen derailleur en naaf. De Stevens Randonneur Disc (derailleur) fietste lekkerder dan de City Flight Deluxe (naaf) maar dit kwam meer door de premium onderdelen denk ik. Vandaar dat ik nog even de Randonneur Disc en de Courier Luxe wil vergelijken. Het blijft dan alleen wel zo dat ik me afvraag of ik een derailleur nodig ga hebben voor 95% van mijn ritjes. De Randonneur Disc is top, maar het ietwat ingewikkelde schakelen, en de derailleur/ketting die onderhouden moeten worden, maken mij toch aan het twijfelen. Het comfort/gemak van een belt + naaf gaat misschien bij mij nu nog voor de functionaliteit/prijs van een fiets met derailleur + ketting.

Ik zal nog even naar de Koga F3 4.0 kijken. Thanks voor de tips!

Daarin heb je zeker gelijk. Alleen zal ik met een naafversnelling zelf minder snel hetgeen zijn dat gebrekkig functioneert. :ā€™)
Ik heb bij de dealer ook begrepen dat het belangrijk is om voldoende te switchen van de tandwielen, dus je moet wel een stuk meer bezig zijn tijdens het rijden met schakelen, naar mijn idee. Ik heb het idee dat ik het gemak van een naafversnelling toch wel erg fijn zal vinden. Maar goed, ik kan me ook wel weer voorstellen dat het schakelen met een derailleur went en op lange termijn juist fijner wordt. Ik vind het maar een moeilijke beslissing.