Hallo fiets-enthousiasten!
Met veel interesse heb ik mij de afgelopen weken meer verdiept in de technische specificaties van de verschillende fiets(onderdel)en. Dankzij jullie, en andere internetbronnen, weet ik nu een stuk beter waar ik op moet letten bij de aanschaf van een nieuwe fiets. Alvast dank aan degenen die dit lezen en mogelijk een reactie achterlaten voor het delen van de kennis en meningen!
Tot nu toe (26 jr) heb ik altijd typische stationsfietsen gehad, van marktplaats geplukt voornamelijk. Mijn laatste soort van goede fiets was een oude Gazelle Chamonix met (denk ik) Nexus 7? In elk geval 7 versnellingen.
Ik ben aspirant-fietser, in de zin van lange afstanden. Tot op heden heb ik altijd korte afstanden gefietst, maximaal 30-40 minuten op matig tempo. Ik vind 't heerlijk om te fietsen als het weer enigszins meezit, dus ik zou graag langere stukken gaan fietsen. Regelmatig vanuit Rotterdam ritten naar mooie plekken in Zuid-Holland. Op een gekke dag misschien een keer naar Harlingen-Haven.
Nu mag ik via mijn werkgever een fiets tot 750 euro uitkiezen die ik met belastingvoordeel aan kan schaffen. Helaas ben ik er vrij snel achtergekomen dat de fietsen die echt aan mijn wensen voldoen op zān minst ā¬900,- kosten. Nou heb ik op zich de mogelijkheid om maximaal ā¬750,- zelf bij te leggen, zodat ik een fiets van maximaal ā¬1500,- kan uitkiezen.
Momenteel twijfel ik eigenlijk tussen twee fietsen uit verschillende āklassesā denk ik.
Optie 1 (ā¬999): Cortina Mozzo N8 2020 https://www.premiumbikes.nl/cortina-mozzo-herenfiets-smoke-stone-matt-nd8-belt.html
Optie 2: (ā¬1300): Gazelle Marco Polo Urban 2020 Gazelle Marco Polo Urban kopen? | Stadsfiets
De Cortina is dus ā¬300,- goedkoper. Daardoor lever ik een aantal dingen in ten opzichte van de Gazelle. De Cortina heeft een Nexus 8 (ik veronderstel dat dit gĆ©Ć©n Premium versie is? waarom zetten verkopers dit er niet altijd duidelijk bij?), daarentegen heeft de Gazelle een Alfine 8. Nu heb ik vaak genoeg gelezen op dit forum, en andere bronnen, dat de Alfine een stuk beter zou zijn. Ik geloof dat deze lichter zou fietsen en duurzamer zou zijn. Ook heeft de Cortina het complete Gates CDN belt systeem. De Gazelle heeft een CDX riem, maar het achtertandwiel is ook CDN. Als ik het goed heb begrepen, is juist dat CDX tandwiel duurzamer dan de CDN-versie, en maakt de belt niet zo gek veel verschil.
Nu alleen de hamvraag: heb ik de zogeheten premium versies van deze onderdelen nodig?
Ik fiets in 3 minuten naar mijn werk, dus daar koop ik de fiets niet voor. Het zal dus vooral zijn voor recreatief gebruik, ritjes van een paar uur, meer of minder afhankelijk van hoe leuk ik het daadwerkelijk ga vinden. Verder zit ik graag sportief voorover, maar ik denk dat ik de houding van bijvoorbeeld de Cube Travel Exc te sportief vind, met het stuur lager dan het zadel. Ook lijkt het me chill als de fiets licht is, maar tussen de Cortina en de Gazelle scheelt dit vrij weinig, respectievelijk 17 en 16,2 KG.
De Sensa Cintura sprak me erg aan vanwege de Alfine naaf en ik geloof zoān 15 KG, maar deze is nergens meer te verkrijgen voor zover ik kon vinden. Nu ben ik dus uitgekomen op de Cortina en Gazelle. Ergens denk ik dat ik net zo goed voor de Cortina gaan, omdat het hoe dan ook een enorme verbetering zal zijn t.o.v. al mijn voorgaande fietsen. Aan de andere kant denk ik, als je het goed doe het dan goed, en investeer gelijk in een Ć©cht goede.
Genoeg gebazeld, ik ben benieuwd naar jullie reacties. Mocht iets aan mijn verhaal niet duidelijk zijn, vraag graag. Oh, en mochten jullie nog āhidden gemsā kennen voor maximaal ā¬1500,- die aansluit op mijn wensen, hoor ik dat natuurlijk ook heel graag.