Aspirant langeafstandfietser vraagt advies. Shimano Nexus 8, 8 Premium, Alfine? Gates CDN, CDX?

Als je dan wegblijft uit de Vlaamse- of Waalse Ardennen, heb je echt geen 27 versnellingen nodig. Een niet genoemd voordeel van een kettingversnelling is dat je voor een lekker tempo en cadans kunt kiezen uit dicht naast elkaar liggende versnellingen. Bij een naaf zijn de stappen een stuk groter.
Het vaak moeten schakelen van die fietsenmaker begrijp ik niets van.

Deze twee fietsen zijn toch eigenlijk hetzelfde op riem versus ketting na. Ja, er zijn ook nog wat verschillen wat betreft het zadel, de banden en de lagering van de voorvork (mooi volledig overzicht trouwens, daar kunnen ander fabrikanten nog wat van leren)

Heb je een idee waar je voorkeur voor de Randonneur Disc in zit, is de look, bedieningsgemak, de rijpositie, comfort bij hobbels of …?

Bedoel je misschien dat de Randonneur Disc vrijwel gelijk is aan de Courier Luxe? Dat is de vergelijkingslink die ik plaatste. Bij de dealer heb ik op de City Flight Deluxe gefietst. Deze was toch wel een stuk zwaarder, de bagagedrager leek wat minder sterk, de handvatten aan het stuur voelden wat goedkoper aan, rijgedrag leek iets minder comfortabel. Zadel niet direct verschil gemerkt.
Ben inderdaad erg blij met de uitgebreide informatie die Stevens geeft op hun site, dat is zeer uitzonderlijk te noemen haha.

Het vaak moeten schakelen zou te maken hebben met slijtage van de tandwielen. Heb jij die ervaring niet?

Nee, je schakelt alleen als het nodig is: helling, wind tegen of mee, enz. Het is onvermijdelijk dat niet alle kransjes van de cassette hetzelfde slijten. De 11 resp. de 12t blijft vrijwel nieuw. Hetzelfde geldt voor de tandwielen die je alleen op hele steile hellingen gebruikt.
Kleine toelichting: er is geen belang bij gemoeid met het streven (zoals die fietsenmaker stelt) om het gelijkmatig gebruiken van alle kransjes (als het al zou kunnen). De ketting zal eerder verslijten dan de cassette. Gezien de prijzen voor deze onderdelen is het niet economisch (en technisch ongewenst) om te proberen de cassette langer te gebruiken dan de ketting. Een ketting (9v) kost €13,- of nog minder. Een 9v cassette kost ongeveer hetzelfde. Alleen met duurdere (en duurzamere) cassettes zoals van Deore XT is het economisch om met twee of drie kettingen af te wisselen. Daarbij ga ik er vanuit dat je dat in eigen beheer doet en er niet voor naar de fietsenmaker moet gaan. Hoewel heel weinig werk, zal dat te duur uitpakken. Zelf doen is echt niet moeilijk. Het gereedschap heb je er in een keer uit.

1 like

Dat leek mij ook logischer ja. Dank je wel voor de informatie. Ik ga gewoon voor mijn eerste keus, dus met derailleur. Het onderhoud neem ik op de koop toe. Ik ben niet erg technisch aangelegd maar zoals ik het heb begrepen wijst het zichzelf redelijk uit. Moet maar eens goed uitzoeken welk gereedschap ik allemaal nodig ga hebben.

Eerst maar eens goed fietsen! Gereedschap is snel gevonden en gekocht. Een setje inbussleutels is sowieso altijd handig om mee te beginnen, bijv in een minitool voor onderweg.

Inderdaad, heb er erg veel zin in! Momenteel wacht op bericht van de fietsenmaker dat de factuur is betaald, en dan kan ik 'm ophalen. Zal proberen om na verloop van tijd een update te geven wat betreft mijn ervaringen met de fiets. Goede tip om een kleine toolbox voor onderweg te hebben!

Dat is niet meer dan een zakmes, met kleine inbussleutels, schroevendraaier enz. Zoiets:

Ik zal ter zijner tijd eens vragen hoe je dat zelf kunt doen. Ik ben daar een beetje huiverig voor. Ondanks mijn technische achtergrond, is gebleken dat ik 2 linkerhanden heb. Mijn ouwe Moto Guzzi heb ik de cilinderkop al van verprutst door het verkeerd inschroeven van bouten (heel ander onderwerp :slight_smile: )

Het zou natuurlijk wel fijn zijn om alles zelf te kunnen doen.