Balhoofd moer ontbreekt

Goedenavond, om het verhaal kort te maken, ex-man koopt voor zoon van marktplaats een mountainbike van 15 euro. De meeste losse onderdelen heb ik inmiddels vast gezet, alleen tot mijn verbazing ontbreekt de 6 hoekige moer op het balhoofd. Mijn gevoel zegt, dit is erg onveilig, kunnen de vork en het stuur tijdens het fietsen losraken? Wanneer ik er een nieuwe moer tussen laat zetten, moet het geheel uit elkaar worden gehaald. Een duur grapje, denk ik. Graag jullie reactie

Jammer dat dit bericht onbeantwoord is gebleven. Hoewel het bericht al bijna een jaar oud is, toch even een reactie, al is het maar voor de meelezers. Een mountainbike van €15 zal niet van een modern balhoofd systeem zijn voorzien en heeft dan inderdaad die zeskantige moer nodig om de balhoofdlagers te borgen en de speling vast te zetten. Zonder die moer zal de speling steeds groter worden door de schokken enz. Dat ga je echt merken en geeft een onveilig gevoel. Het stuur zit met een klemverbinding vast in de vorkbuis en kan daardoor niet losraken. Op korte termijn gebeuren er niet direct ongelukken, maar je kunt er niet mee blijven rijden. Als je het stuur loshaalt (de moer bovenop paar slagen lossen en een klap op geven), dan kun je een passende borgmoer op de schroefdraad draaien en met nul speling vastzetten. Dat is zelf te doen en een simpel karweitje voor de fietsenmaker.