BAM en de Fietsersbond zetten duurzame samenwerking voort

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/bam-en-de-fietsersbond-zetten-duurzame-samenwerking-voort/

Al bijna 10 jaar werken BAM Infra Nederland en de Fietsersbond intensief samen. De duurzame en waardevolle relatie wordt voor drie jaar verlengd. We blijven onze krachten bundelen om meer mensen op de fiets te krijgen en houden. Dat doen we door fietsers letterlijk en figuurlijk meer ruimte te geven. Samen voor een mooier Nederland…

Al 20+ jaar zijn er meer autos dan officiele parkeerplekken in mijn wijk.
In die jaren is elke graspol drie keer omgedraaid om er een autoparkeerplaats van te maken.
Pas recent heeft een wethouder het initiatief genomen om dat probleem aan te pakken middels gereguleerd parkeren.

Een betaalbare vergunning per huishouden.
Met de mogelijkheid om bepaalde categorieen autos te weren.
Van het geld moeten parkeerplekken buiten de wijk worden gecreeerd.

Middels een volksraadpleging heeft de wijk duidelijk tegen gestemd.
Volgens de wijk moest er beter worden gehandhaafd.
Vooral op de autos met witte kentekenplaten en bedrijfsbusjes. Basta

Maar de auto voor de deur bleef een heilig onbespreekbaar recht.

Mijn vraag: welke instrumenten heeft BAM (nodig) om leefbare wijken te kunnen creeeren?

Ik denk dat je daarmee de verkeerde vraag stelt want hoewel het artikel anders doet vermoeden worden de besluiten genomen door de politiek, soms deels door de ambtenarij en deels door de ontwerper van de nieuwe wijk. BAM (de uitvoerende partij) heeft wat dat betreft denk ik heel weinig in de melk te brokkelen.

En wie gaat die extra handhaving betalen?

In de stad waar ik woon heeft maar iets van 35% van de mensen een auto en toch vermoed ik dat een raadpleging ook een duidelijk tegen zou opleveren omdat autobezitters wel gaan stemmen maar een overgroot deel van de rest het laat afweten, terwijl zij er wel bij winnen, zij het dat de winst kleiner is en nauwelijks zichtbaar. Een ander probleem is dat de mens gevoeliger is voor verlies dan voor winst.