Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/bamboefiets/
Wil je een bijzondere fiets? Kijk dan eens naar de bamboeframes van eerlijkekansen.nl. Zij importeren de frames uit Ghana en Oeganda en leveren ze vervolgens weer uit naar fietsenmakers. In het voorjaar hebben we een fiets met Bamboeframe getest. De fiets was opgebouwd door Snel als een klassieke vakantiefiets. En die fiets voldeed goed met…
Los van de bamboefiets die door een winkel in Utrecht wordt aangeboden, zijn er veel meer leveranciers van bamboefietsen.
Waarom worden andere leveranciers buiten beschouwing gelaten?
Als er ook leveranciers zijn die voor minder dan 200 euro een bamboeframe kunnen leveren?
Ik begrijp dat het frame van 900 euro werkgelegenheid in Afrika oplevert, en het frame van 200 euro niet.
Maar ik stel me voor dat de noeste werkers in Afrika slechts een miniem kleine fractie van die 900 euro krijgen.
Ik vind het bamboeproject pas geloofwaardig als dat soort fietsen ook voor de lokale bevolking worden geproduceerd.
Vergelijk het Qhubeka project in Zuid Afrika.
Qhubeka, changing lives
https://africasteam.com/qhubeka
https://www.africanbike.org/the-bikes
http://tevami.com/ride-the-bamboo-bike-support-africa-and-save-the-planet/
http://www.duurzaamsport.nl/bamboosero/
http://www.bmedesign.eu/bamboo-composite-frame
Zo wordt een bamboeframe gemaakt:
Bamboo Bicycle Design
http://www.bamboobike.org/Home.html)
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.BambooBikeDesign.prakasapp&hl=en_US
http://www.bamboobike.org/Home.html
https://www.bamboobicycleclub.org/news-press/build/
https://cabooproducts.com/best-bamboo-bicylces/
https://www.pinterest.com/pin/566749934327022764/
https://www.bambikecanada.com/
Zo ziet een met epoxy versterkt frame er, doorgesneden, uit.
Een zelfbouwfiets hoeft er niet zo uit te zien.
Maar hij is wel gemaakt van lokaal beschikbare materialen, en dus betaalbaar.
Het is een goed idee om die leveranciers hier ook in het zonnetje te zetten! De link laat bamboebuizen zien die je zelf tot een frame moet bouwen. Dat is heel wat anders dan een kant en klaar frame! Wie is daartoe in staat?..
Overigens moet je niet vreemd opkijken wanneer de eigen bevolking in Afrikaanse landen de voorkeur geeft aan fietsmerken als Hero (India) en Flying Pigeon (China). Van staal uiteraard. Met zelf gefabriceerde verstevingen worden hiervan ware vrachtwagens op twee wielen gemaakt.
Daarenboven worden er veel tweedehandsfietsen uit Europa gedumpt die oorspronkelijk in China en India zijn geproduceerd.
Maar die kosten dan toch altijd nog 50 euro.
Goede doelen in Nederland geven de kinderen in Ghana geen lokaal gefabriceerde bamboefiets maar een stalen fiets gekeverd door de plaatselijke vestiging van Decathlon.
In de Volkskrant uit 2014 over BlackStarBikes wordt gezegd dat een frame vier mandagen kost, en dat zo’n frame te duur is voor de lokale bevolking.
Maar ik lees ook dat de balhoofdsbuis nog in Nederland moet worden uitgefreesd.
Ik vraag me inmiddels wel af of de getallen in bovenstaand artikel kloppen.
Want BlackStarBikes biedt een kant en klaar frame aan voor USD 250, en een complete fiets in de basisuitvoering voor 900 euro.
De kleine schaal maakt de transportkosten tot een van de grootste kostenfactoren
Omdat het frame te duur is voor de lokale bevolking heb ik me eens afgevraagd waarom de produktiekosten zo hoog zijn.
Bamboe groeit op vele plekken op de wereld.
Het maken van bamboeframes is niet voorbehouden aan de gebieden waar bamboe groeit.
Op YouTube circuleren dan ook verschillende productietechnieken.
-
De “buizen” worden koud tegen elkaar geplaatst en op de plek van kontakt met in epoxy gedrenkte draden omwikkeld. In Afrika wordt kokostouw gebruikt. In het Westen wordt carbonfibre gebruikt.
Vervolgens worden deze wikkels eindeloos geschuurd om een glad uiterlijk te krijgen. -
Men maakt traditionele lugs van metaal of 3Dprinted lugs waar de “buizen” in worden geschoven. “Buizen” en lugs worden met epoxy aan elkaar verbonden.
-
Men steekt metalen pennen in de “buizen” die met epoxy aan de buis worden vastgezet. de metalen pennen worden vervolgens aan elkaar gelast.
-
De “buizen” worden koud tegen elkaar geplaatst. In de knieholtes van de verbinding worden vulstukken geplaatst die met touw en epoxy aan de “buizen” worden bevestigd.
-
“Buizen” steken door elkaar heen, en worden met vernuftige traditionele touwverbindingen tegen elkaar getrokken.
Ik zou de bouw van een bamboeframe beslist niet als ecofriendly willen bestempelen.
Ik schat dat er voor een frame al gauw een kilo epoxy nodig is.
Voor mij kost een kilo epoxy 50 euro.
Het lijkt me voor Afrika een onbetaalbaar bedrag.
Groeigebieden van bamboe.