Banden vervangen Gazelle

Hoi, ik heb een Gazelle Davos herenfiets en op het moment moet de achterband vervangen worden (zowel binnen als buiten). Dit heb ik niet lang geleden al gedaan maar die voelde niet goed tijdens het fietsen; alsof er teveel speling was doordat de maat niet goed was oid.
Op de velg staat etrto 622x19, maar als ik dat in een winkel zeg vragen ze of het een racefiets is oid met hele smalle banden. De buitenband voor is origineel en goed en daar staat op 37x622 en 28 x 1 5/8 x 1 3/8.
Ik hoop dat jullie me kunnen vertellen welke binnen- en buitenband ik moet kopen want ik wil er graag snel weer op fietsen.

Een band 622Ă—37 past perfect op een velg 622x19

622x19 is de juiste notatie van de velgmaat volgens het metrische systeem van ETRTO. De bandmaat die je nodig hebt is 37-622 ook weer volgens ETRTO . Veel fietsenmakers denken nog altijd in de Engelse aanduiding, die je ook vermeld. Bij Schwalbe is de juiste binnenband nr 17. Bij een hollands ventiel (oftewel Dunlop-ventiel) is dat DV17. Die maat binnenband past in meerdere maten buitenband.

Bedankt voor de snelle respons! Dan ga ik voor 37-622…

37-622 is voor Nederland denk ik de meest gebruikte maat voor “normale” fietsen, maar als je wat ruimte heb bij je spatborden dan zou ik toch gaan voor 40-622 of 42-622.

1 like

Zo breed mogelijk nemen als je frame / spatborden toelaten idd!
Komt het comfort (en dus ook snelheid weten we nu) ten goede.

Nogmaals bedankt iedereen; ik denk dat ik nu de goede band heb. Ik ben bij het hermonteren vd onderdelen wel weer een ander probleem tegengekomen, misschien weten jullie daar ook wat voor. Het achterwiel zonder rem draait goed, daarbij is de conus goed aangedraaid. Maar op het moment dat ik de rem plaats draait het wiel heel stroef/vrijwel niet meer (Nexus Shimano) en dan heb ik de moer van de rem nog niet eens aangedraaid. Weten jullie hier iets voor?

Gaat het hier om roller brakes? Royaal kogellagervet indoen.
Conus goed aandraaien? Wat bedoel je? Een as conus draai je handvast en dan 1/5 tot 1/4 slag los.
Loopt de band vrij?

Ja roller brakes. De band loopt vrij dwz nergens tegenaan. Ik merkte het al voordat ik de rest monteerde; zonder rem draait het wiel soepel en zodra de rem erop zit niet. Ik heb de conus met een steeksleutel aangedraaid (ook al trad het probleem al op voordat ik aan de conus zat) maar misschien kan die iig losser…

Roller brakes zijn echt heel primitief gemonteerd. Als je de as met sleutels inspant, dan verhoog je de spanning op de lagers aanmerkelllijk. Experimenteren kan geen kwaad, kost wel veel tijd. Asn de nippels moet je een heel kleine speling voelen. (fiets op de kop, dus)

Het zit em in de rem. Ik heb de conus goed aangedraaid volgens mij. Als ik de ketting er weer op doe en de spanners en de rest aandraai; draait het wiel nog prima; maar nadat ik de kabel achter de vork vd rem strakspan, draait het wiel vrijwel niet meer.

Geen ervaring met die situatie. Advies zou zijn om de fietsenmaker in te schakelen. De rem zit scheef of zoiets…

Ok, iig nogmaals bedankt (allen)!