Batavus Dinsdag (2020)

Ik ben nieuw op dit forum en heb al één en ander gelezen, maar wil toch graag even een eigen draadje starten.

Mijn partner en ik zijn beiden op zoek naar een goede herenfiets. In beginsel begonnen we bij Gazelle Orange C7 Plus. Daar bleek dat we helemaal niet zo gecharmeerd waren van de vering in de voorvork en onder het zadel dan we aanvankelijk hadden verwacht. Sterker nog: doe ons maar een ongeveerd exemplaar. Helaas lijkt Gazelle geen enkele fiets meer in het assortiment te hebben zonder vering.

Wat betreft vering las ik tevens dat het onderhoud meer zal zijn en dat de weerstand hoger ligt. Het comfort is voor mij in elk geval niet erg van toepassing, ik heb een licht postuur en ben vrij lang. Ik heb tijdens een simpele proefrit gemerkt dat ik er weinig profijt van heb (op een verharde weg althans).

Waar we de fiets voor gaan gebruiken is eigenlijk het fietsen naar familie of naar Utrecht Centrum. We wonen in een buitenwijk, dus op de fiets naar het centrum is dan fijn (op een goede fiets). De fiets zal zelden tot nooit gebruikt worden voor woon-werk-verkeer.

Toen viel mijn oog op een Batavus Dinsdag 2020. Scheen in 2019 het predikaat ‘Beste fiets van 2019’ te hebben ontvangen volgens de Consumentenbond. Het model van dit jaar is er (volgens verschillende fietsenboeren behoorlijk op vooruit gegaan: naafdynamo, 8-versnellingen en hydraulische remmen.

Nagedacht over het Comfort-model met Belt: ik lees her en der wat mindere ervaringen en het scheelt een behoorlijk bedrag voor een recreatieve fiets, dus uiteindelijk vinden we dat niet nodig.

Mijn vraag is of dit voor ons een goede fiets zou zijn. Merken als Cortina wil ik liever links laten liggen (gevoel), we zoeken nu een fiets waar we eigenlijk, afgezien van onderhoud, niet naar om hoeven te kijken, die betaalbaar is en waarvan je straks zegt: die hebben we 15 jaar geleden gekocht.

Tips zijn erg welkom!

mooi eerste keuzemoment: budget?

Low budget: Giant Chill 1, hoewel ik geen vriend ben van de rollerbrakes.

https://www.giant-bicycles.com/nl/chill-1-gts-2020

Sorry, was dat hetgeen ik vergeten was.

Budget is maximaal 800,- euro. Op zich moet je daar een prima fiets voor kunnen vinden, toch?

Batavus Dinsdag heeft hydraulische remmen, daar gaat ook mijn voorkeur naar uit.

Volgens mij is dat ook de voordeligste fiets met dat remsysteem.

Hydraulisch, inderdaad, maar schijf-, geen velg remmen.

Oh, zo zie je maar: te weinig verstand van. Ik duik er even in.

Mijn Gazelle Chamonix S8 2019 heeft geen vering en is echt een heel lekker fietsje. Wel iets boven het budget, maar zou deze fiets zo weer kopen.

De Batavus Dinsdag 2020 heeft geen hydraulische velgremmen meer maar schijfremmen, mocht je (met goede redenen) toch voor hydraulische velgremmen willen gaan en een riem zie dan het draadje

Als ik lees wat het gebruik is zou ik ook denken aan fiets zonder riem omdat dat de fiets toch snel €300 of meer duurder maakt en als je eigenlijk alleen met mooi weer fietst slijt een ketting ook beduidend minder. Helaas ook in die categorie niet al te veel keuze…

1 like