Batavus Dinsdag 2021 versus Cube Travel Exc 2020

Beide fietsen hebben hydraulische schijfremmen.

De Batavus Dinsdag is zo’n 300 euro goedkoper en heeft een Nexus 7 aandrijving met ketting.

De Cube Travel Exc heeft een Gates riemaandrijving en Alfine 8-versnelling.

Ik ga elke werkdag zo’n 20 k/m fietsen en af en toe gebruik ik het voor boodschappen. De versnelling hou ik meestal in de direct drive tenzij ik een brug op moet met tegenwind. Ben ik echt merkbaar sneller met een Cube en kan ik rekenen op veel betere onderdelen, of gaat het om een klein verschil?

Bovendien ben ik 174cm en is de Cube fiets alleen 50cm terwijl ik van de Batavus een fiets van 53 kan vinden. Kan ik beter gaan voor de geschiktere maat, of maakt dat amper wat uit?

Om met het laatste te beginnen: die maten zijn niet meer dan de lengte van de zitbuis. Daar kun je niets uit concluderen, behalve dat die buizen zo lang zijn. Je zult naar andere maten moeten kijken en vooral proefrijden. Ook een stuur/stuurpen combinatie dat je beter ligt kan een groot verschil maken. Temeer omdat het twee zeer verschillende fietsen zijn. Een meerprijs van slechts €300,- voor een veel betere naaf èn beltdrive is heel erg weinig. En dan ook nog een verschil in gewicht van meer dan 3 kg! Batavus bleek in het verleden nogal slordig in de framebouw met beltdrive. Van Cube heb ik dat niet gehoord. Er zijn hier forumleden die specifieke ervaring op dit punt hebben, zoals @MikeRZ. Misschien die eens raadplegen?

Aanvulling: ik ben 1m71 en ik zou op papier direct kiezen voor de Cube in maat 50.

De Nexus 7 heeft geen direct drive. In de versnelling 3, 4 en 5 gebruik je 2 planetaire stelsels in serie met bijbehorende verliezen. Dus als de houding op de Cube goed is zou ik zeker voor die gaan.

Hartelijk dank allebei! Ik ga dan toch voor de Cube. Proefrijden kan helaas niet omdat de fysieke winkel gesloten is. Als hij niet bevalt, kan ik hem wel gratis terugsturen.

Sorry, het bericht van @Sjef gemist, maar inderdaad, ik heb een Cube en wel de Cube Travel Pro.

Fijne fiets, mijn 2019 versie had een composiet achtertandwiel en dat was geen succes maar na dat vervangen te hebben door een metalen en het stuur vervangen te hebben door eentje met 18° back-sweep is het een van me favoriete fietsen en dat komt denk ik door de brede banden.

De Cube Travel Exc lijkt verdacht veel hetzelfde op de brede banden na.

1 like

Heeft er iemand eigenlijk ervaring met kettingkasten voor een fiets met aandrijfriem? In de handleiding van Gates staat dat ze alsnog een kettingkast aanraden zodat je broek er bijvoorbeeld niet tussen kan komen, maar de fietsenmaker keek raar op en zei dat het niet zou passen. Google biedt ook geen hulp.

Ik denk niet dat het nodig zal zijn, maar ik ben wel benieuwd of het kan en wat voor kettingkasten erop zouden passen.

Een gesloten kettingkast voor beltdrive ken ik niet, maar de Trek Soho heeft een kettingrandje; voldoende om je broek weg te houden van de riem. Passen? nogal afhankelijk van hoe groot het "ketting"blad is.

1 like

Was even aan het rondsnuffelen en vond dat Cortina een praktisch kettingschermpje lijkt te hebben:

Screenshot_20210124_093452

Dat kan je afzonderlijk bestellen maar heeft zo te zien apart bevestigingspunten nodig. Je zou iets als dit Horn catena kettingscherm kunnen proberen maar hoe goed dat past/passend te maken is?

Ik zie dat er tegenwoordig ook een beschermingring is maar alleen voor 50/55 tanden en 4 armen.

Zelf gebruik ik een broekklem, ik heb altijd een kleine fietstas bij me en als de tas niet op de fiets zit zit hij in het zijvak van de tas.

1 like