Batavus dinsdag exclusif of soortgelijk - ervaringen ?

Dag ,

Na heel veel twijfel en rondkijken is mijn keus voor een onderhoudsvriendelijke, all around, trekking fiets ( waar ik het liefst rechtop kan zitten), met een goeie prijs/kwaliteit verhouding op de Batavus dinsdag exclusive gevallen… Na te kijken naar ‘Velo De Ville’ is deze qua prijs en onderdelen toch zeer sterk…
VSF (gevonden op dit forum) is hier ( in belgie) bijna niet te vinden…zelfs voor de Batavus nog aan het rondkijken voor testrit…
Graag jullie mening voor of tegen ….ervaringen of aanraden soortgelijke fietsen ( liefst ook soortgelijk qua prijs :wink: ) (nadeel is misschien framemaat 53 , gezien ik slecht 1,66 meet )

Alvast dank !!!

De sterke punten vind ik: de riem, de lichtlopende Allfine naaf, de Magura remmen en het feit dat de fiets niet te zwaar is. Fietst prima.

de af montage kon beter: de kabel die uit de dynamo van de voornaaf komt was te lang, waardoor deze tegen de naaf aan liep te schuren, bij mijn fiets is er gesmokkeld met het aanlegging van de bekabeling naar het achterlicht: deze loopt buitenom bij de achtervork, bij mijn echtgenote is het keurig weggewerkt, er is wat bezuinigd op vastzetclips voor de remleidingen aan het frame - een tie-wrap biedt uitkomst.

Verder zag ik tot mijn onvrede dat de reimbeschermer aan de voorzijde is vastgezet met een inmiddels roestende stalen beugel. Mja.

Net als @ebhoorn (zie zijn andere topics voor meer info) heb ik ook een Dinsdag Exclusive. Ik ben er eigenlijk zeer tevreden mee, behalve dan dat ik ontdekt heb dat de Gates riem niet keurig in een loodrechte lijn staat vanaf de achteras naar het kettingblad vóór. Gates is daar zelf in zijn handleiding van de riem zéér uitgesproken en duidelijk over. Ik zou het misschien niet eens zo erg hebben gevonden, ware het niet dat ik met terugkerende regelmaat last heb van krakende en knirpende geluiden uit de aandrijving (zie topic ‘riemaandrijving bijgeluiden’ oplossen) waaraan de klachten mogelijk debet zijn.

Verder trapt de versnelling sporadisch even door maar dat ken ik van mijn vorige Shimano 7 naaf ook. Hoewel de Nexus Premium 8 op de Koga van mijn vrouw daar veel minder last van lijkt te hebben wanneer ik daar op fiets.

Tot slot vind ik de shifter wel irritant; door de handrem kan de shifter niet zo gedraaid dat je kan aflezen in welke versnelling die zit. Ook moet je per versnelling omhoog of omlaag telkens aan een aparte hendel klikken. Kwam je in versnelling 7 aan geracet op een rood verkeerslicht, mag je tijdens het wachten op groen je tijd nuttig maken door 7 x te klikken om straks in z’n 1 weer op te trekken. Met een draaiende shifter zou je daar in één beweging doorheen ratelen. Wat de Alfine 8 betreft: de tussenstap van de 5e naar de 6e vind ik nét iets te groot, ik merk dat ik vaak heen en weer zit te schakelen tussen 5 en 6 omdat ik bij 5 dan net teveel omwentelingen per minuut trap, maar dat bij dezelfde snelheid in 6 dat weer net een te lage cadans is en teveel stress geeft op m’n knieën en minder goed voelt voor de aandrijflijn (die wil je liefst niet teveel belasten met te hoge druk op de trappers, maar een soepele gelijke pedaaldruk aanhouden)

Een ander persoonlijk puntje is dat de hoogglans lak icm de diepzwarte kleur erg gevoelig is voor krassen en dat zie je dan ook heel snel. Ik vind de matte lak die batavus op andere Dinsdag modellen hanteert eigenlijk mooier/handiger.

Verder kan ik de fiets alleen maar aanraden. Ik kom van een 22KG wegende 7-versnelling fiets en ik was nooit vooruit te branden. Nu met de nog geen 15KG (geloof ik) wegende Dinsdag hou ik wel eens een e-bike bij, haalde er laatst zelfs eentje in toen het qua wind een rustige dag was. Je kan er vrij gemakkelijk hoge snelheden mee halen.

Oh, ik heb voor het comfort een verende zadelpen en zadel met vering op gezet ivm rugklachten. Maar dat staat los van de Dinsdag als fiets.

Hieruit versta ik…buiten de kleine onhebbigheden……toch voor deze fiets gaan…mooie prijs/kwaliteits verhouding. Juist ?

Heb nog geen gevonden om testrit mee te doen. Vanmiddag op de chiclane exclusive gereden… vond die vrij zwaar trappen…is wel nexus 7…

Groeten :wink:

Ik heb sinds twee weken een Batavus Dinsdag Exclusive die ik op specs heb gekocht: Gates riem, Magura velgrem, Alfine 8. Het blijft op basis hiervan een mooie fiets. Maar Batavus heeft m.i. een stuctureel probleem: montage kwaliteit.

Ik kreeg al snel last van een piep precies op het moment dat je geen kracht meer op de pedalen zet. Dit werd erger en werd een tik, ook tijdens het fietsen met kracht op de pedalenj. Mijn dealer Bikes en Care in Zeist zit ver weg, dan maar zelf op onderzoek uit. Wat blijkt; drie van de vier bouten waarmee het Gates voortandwiel op de crank zit zaten los, en erg los. Verder had ik in dit forum al gelezen dat veel Gates riemen veel te strak verder afgeleverd. Ik had dit daarom bij Bikes en Care twee keer vòòr aflevering benadrukt. Tevergeefs.Thuis bleek de riem met behulp van de Gates app veel te strak te staan.

Mijn zoonje heeft een jaar geleden een nieuwe Batavus Old Dutch opoe fiets gekregen. Na een paar maanden zat het achterspatbord los waardoor ook de clips van jasbeschermers afbraken. Rotklus om te maken omdat het achterwiel eruit moet. Dit was een Fiets-on-line Internet fiets dus probleem met service. Gemaild met Batvus. Ontwijkend antwoord: “In het algemeen worden bouten vast gedraaid met een momentsleutel, we geven wel aan bij een controlebeurt de bouten en moeren te controleren, omdat ze na verloop van tijd los zouden kunnen trillen”.

Ik weet nu beter. Mijn advies: mijd Batavus of check na aankoop alle bouten.

Herkenbaar verhaal, de tik in de trapas bleek bij mijn Exclusive een kapotte trapas te zijn (na slechts 3 maanden gebruik) Moest praten als brugman om ‘m vervangen te krijgen, de verkoper hield bij hoog en laag vol eerst een service beurt, na de service beurt was het iets minder maar nog niet weg “het frame tordeert iets en dat hoor je dan” was de uitleg (u moet er maar mee leren leven) Na aandringen toch trapas vervangen en probleem verholpen.

Verder blijft de riem constructie af en aan ongewenste geluiden en vibraties doorgeven, meestal gerelateerd aan te strakke afstelling ben ik inmiddels achter. Ik was bijna weer terug gegaan met tikjes in de aandrijflijn, na het terugstellen van de riem van 75Hz naar ~ 50Hz is dat ook weer nagenoeg verdwenen.

Bedankt bakker01. Ik vind ook dat de riem veel rauwer loopt dan verwacht (idd kleine vibraties) en zal ook gaan ‘spelen’ met de riem afstelling. Ik vraag me af of de achtervork van de Dinsdag Exclusive (behalve de riemopening) verder ook dikker en steviger is dan die van de Dinsdag ketting fiets. Ook met een lagere riemspanning staat een riem veel strakker dan een ketting. Verder zie ik dat bij andere merken de achterophanging van hun riemfietsen aangepast is terwijl Batavus de ophanging identiek is aan hun kettingfietsen. Zie van de Cube Hyde Race - https://www.pinterest.com/pin/536772849329054367/?nic=1 en van Nua - https://www.pinterest.com/pin/490470215650805498/?nic=1
Dit is ook een mooie video vergelijking van de soeplesse van een ketting t.o.v. een riem: https://www.youtube.com/watch?v=ZPboz8mfLFo

Hmja, ik denk zelf dat niet zozeer de achterophanging maar vooral de scheve uitlijning van de riem hier parten speelt: de tandwielen voor en achter staan bij de Batavus Dinsdag Exclusive gewoonweg niet keurig in lijn met elkaar.

Ik las in een wat ouder artikel van de Fietsersbond over riem aandrijving vs ketting aandrijving nog eens hoe belangrijk dat is:

Daarnaast moet het frame extra stijf zijn en precies recht, omdat de tandwielen in lijn moeten staan, ook onder zware belasting. Bij een kettingaandrijving luistert dat wat minder nauw.

Tegenwoordig is de Gates-snaaraandrijving er ook met middengeleiding om te zorgen dat de snaar niet van de tandwielen kan lopen. Volgens Santos is dat een zwaktebod van slechte framebouwers en zorgt het voor snellere slijtage en extra weerstand. Dat klinkt logisch, want als je die middengeleiding nodig hebt, betekent dat dus dat de snaar daartegen aanloopt.’

Tot slot schrijft Gates zelf ook hoe ongelooflijk belangrijk het is dat de riem loodrecht op de beide tandwielen staat in hun handleidingen.

Ik denk daarom zelf dat de Exclusive ‘last’ heeft van deze ‘oplossing’ van die middengeleiding van de riem. Immers hoeven de tandwielen ook niet eens meer een beetje op elkaar uitgelijnd te zijn; de middengeleider zorgt er wel voor dat de riem er niet meer af zal lopen.