Batavus Dinsdag Exclusive 2020

Hallo,

Ik heb vandaag een proefrit gemaakt op de Batavus Dinsdag Exclusive 2020 en vond hem heerlijk rijden. Lekker licht en stevig.

Nou zie ik hier nogal wat verhalen over slecht afmonteren en andere dingen waar ik niet zo blij van word. Een deel van deze klachten gaan echter ook over de versie van 2019, die totaal anders is dan de 2020.

Deze fiets zal mijn eerst fiets met versnellingen worden en ik heb tot nu toe (wegens wonen in Amsterdam en het snel gestolen worden van fietsen én geen berging hebben wat ik nu wel heb) nooit meer dan €125 aan de aankoop van een nieuwe fiets uitgegeven (want: tweedehands). Ik rij nu op een oude Batavus Holiday met terugtraprem. Maar aangezien ik zo van fietsen houd, dit sowieso voor afspraken elke dag doe en ook regelmatig langere tochten maak (van maximaal 40km per dag), wil ik graag een nieuwe fiets met versnellingen en liefst Nexus 8.

Het zou voor mij een hele aanschaf worden (voor €939 is hij als het goed is te krijgen) dus vroeg me af of het echt zo slecht gesteld is met deze fiets? Of hebben jullie andere tips voor fietsen met de volgende de eisen: 8 versnellingen, vaste vork/pen, evt riemaandrijving? Vind dat idee van die riem wel erg aantrekkelijk, maar las ook ergens dat die CDN maar 2500-3000 km zou meegaan. Dan kan ik over een paar jaar een nieuwe kopen…

Anders zou ik evt voor de gewone Batavus Dinsdag met ketting kunnen gaan, scheelt zo’n €200.

Ben benieuwd naar jullie ideeën.

Veel fietsen (ik denk zelfs allemaal) met 8v naafversnelling hebben verende elementen (minstens een vork) en ook steeds meer schijfremmen. Ook al geen vriend van. Bij Sensa (made in Holland) hebben ze deze met derailleur en 3 x 9v. Onder de €1000,- en minder dan 14 kg.

Om je goed advies te kunnen geven toch eerst nog twee vragen.

• Hoe ga je het wat betreft onderhoud doen? Als je dat door een fietsenmaker wil laten doen dan is het vaak een goed idee om de fiets bij die fietsenmaker te kopen, de garantie van een nieuwe fiets loopt in ieder geval via de verkoper. Fietsenmakers hebben een beperkt assortiment.
  • Ben je een mooi-weer fietser of fiets je ook als het regent of sneeuwt? In dat laatste geval raadt ik een riem aan.

Er zijn meer dan voldoende alternatieven a la de Batavus Dinsdag Exclusive, voor wat voorbeelden en waar je op moet letten, zie:

Vergeten te melden dat ik geen derailleur wil omdat ik dat onderhoud niet wil plegen. Dus het wordt dan een fiets met gewone ketting of riem, 8 versnellingen en geen vering. Verder ben ik zeker van plan om in de regen te fietsen, ik fietst door weer en wind als ik afspraken heb of werk.

@Sjef wat is er niet goed aan schrijfremmen?

Ik kan de Batavus trouwens bij een winkel/fietsenmaker kopen 10km verderop, maar die biedt ook het 1e jaar service aan huis als er problemen zijn waar de garantie voor geldt, dus dat is wel fijn. De fietsenmakers bij mij in de buurt hebben überhaupt niet veel keus helaas, of de levertijd is een paar maanden… De fietsenmaker waar ik normaal altijd heen ga, zei vandaag wel dat een nieuwe riem in de honderden euro’s loopt. Dat vond ik dan weer minder prettig om te horen, omdat ik geen idee heb hoe lang die het vol gaat houden. Hij zei dat ze vaak knappen?

Had in de winkel gister ook nog op een Pegasus Premio SL Belt 2019 gereden, die heeft ook dikkere banden. Maar ik vind die vering echt heel irritant en ben eerder iemand die lekker snel wil kunnen gaan (ipv meer comfort te hebben), dus denk dat gewone banden dan beter zijn. En als ik ook nog de eis van dikke banden erbij pak, wordt het wel een hele lastige zoektocht…

Mijn budget is trouwens max €1100.

Een nieuwe CDN riem is rond de €60 en ja ze kunnen breken of de tanden kunnen loslaten en dan moet je hem ook vervangen. Moeilijk te zeggen wat de levensduur precies is maar langer dan die van een ketting wanneer ook gebruikt bij regen.

De tandwielen blijven beduidend langer goed en je hebt de mogelijkheid om de riem te vervangen door een CDX versie die beduidend langer mee gaat.

Over de ketting/riem-lijn van de Batavus, ja, voor de fiets van @bakker01 was die zeker fout, ik heb net een beschrijving toegevoegd hoe je het zelf zou kunnen meten.

Klinkt goed, de fiets bij de lokale fietsenmaker kopen. Zelf heb ik een andere keuze gemaakt maar ik doe al het onderhoud zelf.

Goed, nog een keer heel beknopt dan. Niet goed is het woord niet. Er zijn bezwaren: piepen bij droog weer, maar vooral bij nat weer. Slepen-aanlopen. Zwaarder en duurder. Bij schijven is het alleen bij gebruik van steekassen goed mogelijk de wielen na loshalen exact terug te zetten, zodat de schijven niet klemmen/aanlopen. Maar deze stadsfietsen hebben snelspanners, geen steekassen. En dan het belangrijkste: het is overkill in (vlak) Nederland. Een lange (natte) afdaling in de Alpen-Dolomieten: dat is het werkterrein van schijfremmen. Of op wedstrijdmountainbikes. Maar de fietsindustrie wil ons persé aan de schijfremmen.

Ik had idd gezien dat een riem minder dan €100 kost, daarom vond ik het ook raar dat mijn fietsenmaker zei dat het heel duur zou zijn om die te vervangen en dat dat in de honderden euro’s gaat lopen… Misschien heeft hij weinig ervaring met fietsen met riemaandrijving. Zou tegen die tijd evt ook zelf die riem online kunnen bestellen en dan vragen of hij hem wil monteren maar heb geen idee of hij dat wil doen. Dat meten wat je hebt uitgelegd ga ik zeker doen.

Ik heb trouwens echt nog even goed naar andere fietsen gekeken maar ik kan niet echt iets anders vinden rond de €1000 met 8 versnellingen (en geen derailleur)… komt vooral omdat ik een vaste stuurpen en voorvork wil. Mocht iemand nog een tip hebben, hoor ik het graag!

Anders ga ik de Batavus maar bestellen… spannend.

Over die schijfremmen: ik heb er echt te weinig verstand van, maar zou niet weten (zoals ik al zei) welke fiets ik anders zou kunnen kopen (dus met velgremmen, Nexus 8, geen vering en riem of ketting).

Je bedoelt een zadelpen? Een verende zadelpen is wel voor weinig te vervangen door een vaste zadelpen. Prijs van een goede pen ca. €20-25. Goed zelf te doen. Ook kan een verende voorvork wel vervangen worden door een vaste, maar de kosten daarvan lopen inderdaad in de papieren. Kennelijk geldt hier wat vroeger in de Sovjet planeconomie gold: het aanbod bepaalt de vraag. Frusterend! :rage:

Haha ja een zadelpen :wink:

Ik heb trouwens de Batavus Dinsdag Exclusive besteld… hopelijk heb ik de juiste keuze gemaakt en word ik er heel blij van.

We hopen het en we horen het!

Ik ben ook benieuwd plaatsgenoot @nubis88! Ik ben specifiek erg benieuwd naar de huidige riem uitlijning van de 2020 modellen (die geheel vernieuwd zijn tov de 2019 modellen dus dat is alleen maar goed denk ik dan)
Die uitlijning is een beetje mijn stokpaardje geworden nav een topic over mijn 2019 model dat ik hier had geplaatst, vandaar :stuck_out_tongue_closed_eyes:

Ik ben nog niet toegekomen aan die riem checken, want heb een ander probleem.

Ik vind het stuur te laag/ver weg staan en hij staat nu al op de max (50 graden geloof ik?). Baal nu dus best wel en weet even niet wat ik ermee moet. Hij fietst verder fantastisch, maar m’n benen doen vrij weinig voor m’n gevoel en m’n armen des te meer. Krijg daar echt last van en had gister zelfs tintelende handpalmen.

Ik wist helemaal niet dat dit een fiets was met zo’n sportieve zithouding en dat het stuur niet zo hoog kon. Heb echt geen verstand van fietsen en tijdens de proefritjes heb ik er ook niet bij stil gestaan. In de winkel was bij het afhalen en afstellen van de hoogte gezegd dat het stuur alle kanten op kon en verder is er bij het maken van de proefritjes niets gezegd over de fiets en waar je op moest letten. Het was mega druk namelijk…

Heb framemaat 57 genomen omdat ik 1.80m ben en als ik via de website van Batavus het uitbreken, ook op die framemaat kom. Echter zit ik nu te denken of framemaat 61 (voor 1.80-1.90) niet beter is als ik het stuur hoger wil.

Heb de winkel er even over gemaild.

Echt mega jammer…

Kan je eens een foto plaatsen van hoe je het stuur nu hebt?

Als ik het stuur van plaatjes van internet zo bekijk is die (nagenoeg) gelijk aan die van voorgaande modeljaren.

De stuurpen zelf kan je hoger zetten mbv een inbus sleutel. Een wit streepje op de pen met de aanduiding ‘MIN’ geeft aan hoe ver de pen nog maximaal omhoog kan (dus maximaal tot het streepje)
Voorts kan het beweegbare gedeelte in mijn herinnering nagenoeg rechtop gezet worden (bijna 90°) Dus daar moét je nog eea aan af moeten kunnen stellen (zonder tussenkomst van gereedschap)

Vervelend dat de fiets niet bevalt wat betreft het stuur. Wel begrijpelijk dat je dat niet bij een proefrit hebt opgemerkt, je hebt eigenlijk ervaring met verschillende soorten fietsen nodig of een goede fietsenmaker die kijkt naar je houding of een bike-fitter.

Bij een grotere framemaat wordt de afstand tussen het zadel en het stuur groter en komt niet direct het stuur hoger, dat gaat je zogezegd niet helpen. Een kleinere framemaat wel, kan je de fiets nog omruilen?

Heb je een idee hoeveel het stuur verder omhoog zou moeten? Is het stuur nu wel goed wat betreft hoe ver die weg van het zadel is? Het best bepaal je dit door op de fiets te gaan zitten en je handen in de gewenste positie te brengen.

Het stuur kan echt wel hoger door een verlenger of een stuur dat omhoog komt en je kan er zelf nog een chopper model van maken.

@bakker01 Mijn stuur staat écht op de max, hij kan niet verder naar je toe kantelen. Dat is dus bij lange na niet rechtop. Ook kan de stuurpen niet omhoog of omlaag, die zit gewoon vast. Dat was al wel bij de winkel gezegd.

Ik snap alleen echt niet dat ze bij Batavus hiervoor hebben gekozen. Waarom niet een systeem waarbij je de stuurpen kan verhogen en meer kantel opties hebt? Ik ben vast niet de enige die er moeite mee heeft, zou je denken.

@MikeRZ Ik vind het stuur denk ik ook te ver weg, niet alleen te laag. Dus vrees dat het zowel een probleem met de hoogte is als de afstand vanaf het zadel. Denk dat een ander stuur die een verhoging heeft en krommer is zeker zal helpen. Maar is dat niet een beetje gek? Daar koop je een fiets niet voor toch? Dan maak ik van een sportieve fiets een heel ander soort fiets, toch?

Pfff wat een gedoe. Vind hem verder echt geweldig. Wacht ook nog even het bericht af van de winkel. Maar ja, een andere fiets met 8 versnellingen, geen vering en liefst een riem heb ik niet kunnen vinden. En de vraag is dus of ik er evt nog aan zou kunnen wennen na een tijdje. Maar tintelende handen en echt het gevoel dat je leunt met je armen is niet zo prettig natuurlijk.

1 like

Altijd lastig om andermans houding te beoordelen op een fiets die we niet voorhanden hebben. Ook niet goed op de fotoos te zien, maar het lijkt of het zadel best ver naar achteren staat. Is naar voren te schuiven, indien juist. De zadelpenklem beetje, en gelijkmatig, lossen en schuiven. Overigens zal een houding heel rechtop tot meer klachten in je handen (of schouderbladen) leiden. Je gewicht moet verdeeld over polsen en bekken.
Ja, eraan wennen is normaal. Ook een racer, die een jaar niet veel heeft gefietst, moet weer wennen aan de houding. Ik heb het over jonge mensen, niet senioren.
Meetsystemen…? daar heb ik het niet op. Je lichaam is de beste maatstaf.
Overigens: die zg. framematen zeggen weinig tot niets. Er is geen universeel systeem, ook nooit geweest. Het is een mythe. Ieder merk doet zijn eigen ding. Je moet zelf passen, door een flink stuk te fietsen.

Heb je je oude fiets, de Batavus Holiday, nog? Zo ja, meet dan eens:

• de afstand van de punt van de zadelneus tot het uiteinde de handvatten van het stuur
  • de afstand van de punt van de zadelneus tot boven de stuurbuis, het punt waarop het stuur draait.
  • de hoogte van het zadel t.o.v. de grond en de het uiteinde de handvatten van het stuur tot de grond.

Doe dat dan ook eens voor de nieuwe fiets, zo kan je dingen beter vergelijken.

Een ander stuur maakt de look van een fiets anders maar daar is niets op tegen, heb het ook zelf gedaan. Probleem is denk ik veel meer wie het doet.

Ja, het is gedoe, er zijn maar weinig mensen die fietsen niet als gebruiksvoorwerp zien en dan ben je toch min of meer overgeleverd aan een goede vakman of -vrouw en die heeft dan weer het probleem dat hij/zij er ook geld aan moet verdienen.

Model 2019 heeft dan toch een ander stuur zie ik nu. Ik heb deze even voor je in de 2 uiterste standen gezet ter illustratie:

Zover mogelijk voorover (zo heb ik 'm standaard)

Zover mogelijk rechtop / achterover:

(het stuur zelf zit nog wat achterover gedraaid, maar dat is uiteraard ook horizontaal te verdraaien)

Persoonlijk moest ik ook even wennen aan de meer sportieve zit. Mijn vorige fiets had ook zo’n stuur maar die had ik helemaal op ‘comfort’ afgesteld staan. Stuur stond vrij hoog en rechtop, ik had een dik zacht zadel, verende zadelpen (zelfs een parallel vererende een tijdje) en voorvorkvering. Dit alles omdat mijn rug niet veel kan hebben.
Toch kwam ik er mede door dit forum achter dat je comfort beter niet uit bovengenoemde zaken kunt halen. Ik ben nu dik tevreden met mijn nieuwe fietshouding omdat zoals gezegd mijn gewicht nu beter verdeeld is over handen en bekken/kont. Ook aan het ‘harde’ brooks zadel moest ik een flinke tijd wennen (en ik zou 'm nog steeds niet als comfortabel beschrijven) maar het is op lange termijn echt beter voor mijn bips en gestel. En ik verlies nu minder energie aan verende onzin.

Goed, terug naar het stuur. Allereerst denk ik ook dat je eens moet proberen je zadel wat naar meer naar voren te zetten. Zo kom je al dichter bij het stuur die dan minder ver weg is.
Ik denk dat je er verder niet teveel over in hoeft te zitten. Je hebt het voor elkaar gekregen een verder naar tevredenheid zijnde fiets te bemachtigen (kom daar maar eens om in dit corona voorjaar!) en een andere stuurpen is qua kosten overkomelijk lijkt me (onder de 100 euro) Dus koop gewoon een ander stuur systeem (je hoeft waarschijnlijk alleen een andere stuurpen te hebben, het stuur zelf is over te zetten)

Bijvoorbeeld: https://www.fietsparts.nl/fietsonderdelen/gazelle-onderdelen/gazelle-stuur/61-stuurpen-verstelbaar-gazelle-switch-iii-222-mm-230mm-zwart.html

Hier de exact zelfde van Batavus zelf:

Maar is niet op voorraad (mogelijk uit productie)

Deze is wel op voorraad, kan tot 155º (dus dat is vrij rechtop; 180º zou helemaal verticaal zijn in het verlengde van de stuurpen) en kost 43 euro:

1 like

Prima illustratie @bakker01!
155º is helemaal vertikaal, want de stuurpen/vorkbuis staat ook al ca. 21 º achterover, samen dus 176º.

1 like

Volgens mij is bij het model 2020 lijkt het het Ahead systeem te zijn en bij het 2019 model het klassieke 1" systeem en die zijn niet onderling verwisselbaar.

De sturenpennen die @bakker01 geeft zijn dus niet bruikbaar maar verder denk ik ook dat @nubis88 niet zelf de stuurpen en misschien ook wel niet het stuur gaat vervangen.

1 like