Batavus Dinsdag Exclusive vs Sensa Cintura Comfort (2020)

Beste leden,

Ik ben op zoek naar een nieuwe fiets, voornamelijk voor woon-werk-verkeer. Mijn oog is gevallen op de Batavus Dinsdag Exclusive 2020. Ik heb daar inmiddels ook al een proefrit op gemaakt en dat ging prima. Lichte fiets. Wel had ik het idee wat meer weerstand te hebben dan ik gewend was. Ook heb ik gefietst op een Koga Supermetro 2020 (met accessoirepakket, lees: spatborden en bagagedrager). Prachtige fiets, maar ik vond de zit net wat te diep voor regulier woon-werk-verkeer in de stad. Met name ook omdat ik iedere dag in pak naar mijn werk moet.

Na het lezen van een aantal topics op dit forum stuitte ik vervolgens nog op de Sensa Cintura Belt-Drive Comfort (2020). Ik ben voornemens om ook op deze fiets een proefrit te maken, alvorens te beslissen.

Wat is jullie ervaring met beide fietsen (de Batavus en de Sensa)? Wat is in dit geval - gelet ook op de gebruikte onderdelen - in jullie ogen de beste keuze (ik las bijvoorbeeld al verhalen over de matige montagekwaliteit van de Batavus van vorig jaar)? Ik zie in ieder geval dat de Sensa een Alfine naaf heeft, waarvan ik hier op het forum las dat die beter zou zijn dan de Nexus 8. Graag jullie advies!

Mocht ik nog andere interessante opties over het hoofd zien dan hoor ik dat natuurlijk ook graag. Veel dank alvast!

Ik lees graag even mee. Twijfel tussen precies dezelfde modellen. Vanmiddag op beiden een proefrit gemaakt en voor mijn gevoel fietsen ze beiden vergelijkbaar.

De Sensa heeft iets betere onderdelen, met name de naaf (alfine vs nexus) en de remmen (shimano vs een voor mij onbekend merk). De voordelen van de betere naaf en remmen is mij onbekend. Volgens de fietsenmaker puur levensduur en niet rendement.

Ik vond de afwerking van de Batavus er juist beter uit zien. Bij de Sensa ziet de afwerking er allemaal net iets primitiever uit (bijvoorbeeld het snoertje voor het achterlicht).

Ook lijkt de matte lak van de Sensa erg gevoelig. Het showmodel bij de fietsenmaker had hier al een paar krassen op zitten.

Ook ik ben erg benieuwd naar de meningen en ervaringen van anderen. Ik hoor graag jullie advies.

1 like

Leuk om te lezen dat jij precies bij dezelfde modellen terecht bent gekomen, Gidon! En goed om te horen dat de fietsen in jouw beleving vergelijkbaar fietsen; ik ben benieuwd of ik dezelfde ervaring ga hebben. Het maakt de keuze in ieder geval niet eenvoudiger…

De voordelen van beide onderdelen (naaf en remmen) zijn ook mij onbekend. Wat betreft de afwerking; mij viel op de foto’s van de Sensa ook al een snoertje op, maar dan een (relatief lang) snoertje van de koplamp naar het frame. Voor het overige heb ik de afwerking nog niet in real-life kunnen inschatten/beoordelen (wellicht morgen!). De lasnaden van het frame ogen op de foto’s in ieder geval wel strak (strakker dan vergelijkbare modellen van bijvoorbeeld Cortina die ik tot op heden heb gezien).

Wat betreft de gevoeligheid van de Sensa-lak; dat is nieuw voor mij. Ik hoor - net als jij - ook graag de meningen en ervaringen van anderen op dit punt.

Ik voel me verplicht jullie te wijzen op de ernstige gebreken van de Batavus Dinsdag met tandriem. Het lijkt er toch wel sterk op dat het Batavus frame niet voldoet aan de vereiste rechtheid van het frame (waar andere fabrikanten geen last van hebben). Dit is hier uitgebreid aan de orde geweest, inclusief niets verhullende fotoos. Er zijn nog geen berichten dat Batavus hieraan aandacht heeft besteed.

Bedankt voor je feedback Sjef.

In dat topic gaat het over het 2019 model. Het 2020 model is op veel punten afwijkend van het 2019 model. Weet je of dit ook op het 2020 model van toepassing is?

Nee, dat is niet bekend. Wie wel?

De verschillen tussen het 2019 en 2020 Dinsdag Exclusive model lijken te zijn dat de 2019 versie een Alfine naaf heeft en Magura velgremmen waar de 2020 versie een Nexus naaf heeft en schijfremmen. Goedkoper maar geen verbetering wat mij betreft.

Ik vermoed dat Batavus beduidend meer Dinsdag Exclusive’s heeft verkocht dan Sensa Cintura Comforts heeft verkocht en daarmee is vergelijken op basis van wat je op het Internet vindt problematisch.

Dank voor de reacties! Inmiddels op de Sensa gefietst en moet zeggen: prettig rijdende fiets. Voelt wat lichter aan dan de Dinsdag, maar ontlopen elkaar inderdaad niet veel.

Iemand die nog iets kan zeggen over het verschil tussen de Nexus naaf van de Batavus en de Alfine naaf die op de Sensa zit? Verklaart dit het prijsverschil tussen beide fietsen en zo ja, is dat het wat jullie betreft waard?

Alfine naaf is zonder meer beter. Het prijsverschil is wel fors, dat wel. Maar als Nexus de gewone Nexus is, dat is Alfine het zeker waard. Meerwaarde voor de Sensa is de achterdrager die wel aan het frame is bevestigd en niet ( alleen) aan het spatbord.

Nexus 8 premium bestaat niet meer, maar er is alleen nog maar een “gewone” nexus 8 en die schijnt de naaldlagers te hebben van de premium. Dat is het voordeel van Japanse onderdelen; nieuwer is vaak beter.
Bij Batavus hebben ze ervoor gekozen om de exclusiviteit van de Exclusive er uit te halen en dus geen Magura velgremmen en Alfine naaf te monteren. Nieuwer is dus niet beter.

Dat is nieuws. Bron? Naaldlagers? De Alfine heeft kogellagers voor de lagering van het hele binnenwerk in de naafhuls. Naaldlagers heb ik slechte ervaringen mee. Maar anderen niet…

Dit klopt volgens mij niet. De naam Premium en de rode streep bestaan niet meer maar er zijn wel degelijk meerdere modellen van de Nexus 8. Kijk maar op de site van Shimano. De 6001 is de ‘gewone’ en de 6011 de ‘Premium’. Tenzij dit zeer onlangs nog is veranderd. Ik heb dit voor het laatst gecheckt eind zomer 2019.

Veel dank voor alle reacties! Ik heb nog even gekeken naar de Kalkhoff Endeavour 8 BLX. Een - op het oog - erg mooie en strakke zilverkleurige fiets. De lasnaden van het frame zagen er iets minder verfijnd uit, maar dat kan ook een bewuste keuze van Kalkhoff zijn geweest. Navraag leerde mij dat hierop echter - net als de Batavus Dinsdag Exclusive 2020 - de standaard (6001) Nexus 8-variant gemonteerd zit. Dat is jammer!

Verder heb ik nog een proefrit gemaakt op de Cube Travel SL 2019. Een fiets die wat betreft afmontage en prijs heel goed vergelijkbaar is met de Sensa Cintura Comfort. Wel heeft de Travel SL 2019 nog een kunststof (CDN) achtertandwiel. De fiets fietst vederlicht en heeft een wat diepere zit dan de Cintura Comfort. Hoewel dat gemakkelijk op te lossen lijkt met een verstelbare stuurpen en ook het achtertandwiel vervangen kan worden door een metalen (CDX) variant, spreekt het totaalpakket van de Sensa mij meer aan. Daarbij betrek ik dan ook het uiterlijk van de fiets, waaronder begrepen de lak(kleur) en het mooie achterlicht.

Verder heb ik nog kort gekeken naar de fietsen van Schindelhauer (zowel single- als 8-speed). Werkelijk prachtige fietsen maar toch net wat duurder dan ik in gedachten had, zeker na montage van verlichting en spatborden.

Ten slotte toch ook nog maar een blik geworpen op de VanMoof Smart S met 8-speed Alfine naaf. Ook een goed ogende fiets. Helaas geen riemaandrijving. Bovendien lees ik veel gemengde reacties over de kwaliteit van deze fietsen. Ik ben zelf niet handig met fietsonderhoud en -reparaties en ik heb geen VanMoof brandstore om de hoek, dus ik laat deze fiets ook maar staan.

Al met al lijkt de Sensa het te gaan winnen. @gidonijenhuis, heb jij al een keuze gemaakt? Ik ben erg benieuwd!

1 like

@lluuk ik ben voor de Batavus Dinsdag gegaan. Ik kon op deze fiets nog iets extra korting krijgen van de fietsenmaker t.o.v. de Sensa waardoor het prijsverschil 300 euro werd. De pluspunten van de Sensa (beter merk Remmen en betere naaf) waren voor mij dat prijsverschil niet waard. Verder vind ik de Dinsdag er mooier uit zien, maar dat is uiteraard persoonlijk :slight_smile:

Afgelopen zaterdag heb ik de fiets opgehaald en moet zeggen dat ik erg tevreden ben en hij erg fijn fietst:

Qua riem lijkt deze in mijn ogen beter uitgelijnd dan het model van 2019. Ik vind het lastig in te schatten aangezien ik het 2019 model niet heb gezien maar de riem lijkt mij recht te lopen en ook als ik hem nameet is het midden van de trapas tot de riem ongeveer gelijk aan het midden van de naaf tot de riem:

@Sjef als jij nog een betere methode weet om dit te controleren hoor ik het graag, dan meet ik het graag nog een keer opnieuw op :slight_smile:

2 likes

Ik denk dat je bij benadering de juiste methode hebt gebruikt. Ik zie dat de kettinglijn aan de voorkant op ca. 50mm uitkomt. Aan de achterkant kun je iets preciezer te werk gaan: de uitvalmaat is 135mm, de helft is 67,5mm. Meet de afstand van midden riem tot binnenzijde achtervork. Indien dat 17,5mm is, dan is de kettinglijn daar ook 50mm. Een verschil van 1mm is foutenmarge.
Veel plezier met die Batavus!

1 like

Prachtige fiets inderdaad! De framekleur in combinatie met die zwarte velgen oogt toch ook wel erg lekker… Veel plezier ermee!

Ik heb zowel op de 2019 als de 2020 versie van de Batavus Dinsdag Exclusive gefietst en beide keren hetzelfde gevoel: Hij zit lekker, maar er zit geen gang in. Na het trappen valt de fiets te snel ‘stil’ voor mijn gevoel. De enige fiets die, wat mij betreff, wel lekker blijft gaan is de Koga F3, maar da’s ff sparen :slight_smile:

1 like

Ik heb sinds ruim anderhalf jaar een Batavus Dinsdag Exclusive. Dus: Allfine naaf, Magura velgremmen. Ik vind het prima fietsen, qua montage vielen mij twee slordigheidjes op: de kabeldoorvoer is soms een beetje slordig, en ik zie roestvorming bij de beugels (of de bevestigingsschroeven) van het kettingscherm en de achteras zelf. De fiets is een binnenslaper (staat in een droge schuur).

In het begin de eerste 200 …400 km maakte de riem wat lawaai, maar is nu geruisloos.

Ik vind de fiets soepel rijden - wellicht komt dat omdat ik met mijn 87 kg 5,5 bar bandenspanning hanteer. Ik heb weinig verstand van fietsen, wel dat ik het concept ideaal vind: geen smerige ketting meer, duidelijk minder wrijvingsverliezen dan de oude nexus 7 naaf (ok, ok…open deur) - lekkere banden, multi-inzetbaar.

Mijn zeergewaardeerde wederhelft had 1 garantieprobleem: de naaf maakte lawaai bij het achteruittrappen. Dat is probleemloos onder garantie verholpen door de montage van een nieuwe versnellingsnaaf. De fiets is gekocht bij een webshop met vestigingen in Leiden en Alphen a/d Rijn (of omgekeerd: een rijwielhandel met twee vestigingen en een webshop).

1 like

Ik miste bij mijn proefrit op het 2020-model (dus met Nexus-naaf) ook een beetje ‘gang’, maar dat kan ook de afstelling zijn geweest.

Die F3 heb ik ook al een paar keer voorbij zien komen tijdens mijn zoektocht. Ook mooie fietsen. Heb jij dan het oog op het 4.0 model (met Alfine 8/CDN) of het 6.0 model (met Alfine 11/CDX)? Prijsverschil is kennelijk € 400,-. En wat is jouw ervaring met die feathershock-voorvorkvering van Koga?

Veel dank voor het delen van je ervaringen! Vind het best wel zonde dat het huidige model geen Alfine naaf (en geen Magura remmen) meer heeft. Zal toch uit een oogpunt van kostenbesparing zijn gedaan, vermoed ik. Goed om te horen dat het concept je zo goed bevalt. Ik hoop dat ik daarover straks net zo positief kan zijn. De roestvorming vind ik overigens wel opvallend, zeker als 'ie gewoon binnenstaat…