Batavus Zonar (o.i.d.) voor fietsvakantie?

Hallo,
Ik wil een nieuwe fiets kopen voor langere toertochten, korte fietsvakanties (ook met heuvels) en misschien één keer per jaar ook een fietsvakantie met wat serieuzer klimwerk (kalm aan, maar gestaag) met beperkte bepakking (want zonder kamperen). Heb dat tot nu toe gedaan met een inmiddels versleten Gazelle Medeo (uit 2002), naar tevredenheid. Dit om even aan te geven wat ik tot nu toe goed genoeg vond…
Is de categorie à la Batavus Zonar (en vergelijkbare fietsen in die prijsklasse) geschikt voor mijn fietsplannen? Er zijn natuurlijk trekkingfietsen die (veel) duurder zijn, maar zijn die daarom ook echt veel geschikter voor wat ik wil? En wat zijn inmiddels de ervaringen wat betreft slijtage?
Veel dank aan wie me kan helpen!
Patrick

Ja, hoor, dat kan best met een Zonar. Je maakt zo echt geen 10000 km per jaar. Dus je zult onderweg geen hinder ondervinden van slijtage. De derailleur versnelling zal je ook helpen de bergjes/heuvels te beklimmen.
Slijtage: reken voor een ketting op ca. 4000 km. Tegelijk vervang je/laat vervangen de cassette, ook als die niet versleten is. Doe je dat niet dan zal de nieuwe ketting door de wel ingelopen cassette snel kapot gaan. Dat zijn de kosten niet voor een fiets van deze kwaliteit. Onderdelen ca. €30,- Remblokjes slijten vooral in de stad: kruisingen, stoplichten en ander verkeer. De nieuwere Zonar heeft schijfremmen. Ik weet niet hoe lang die blokjes meegaan. De oudere Zonar heeft V-brakes. Gaan voor dergelijk gebruik jaren mee.

Dag Sjef,
Dank je wel voor je snelle antwoord.
Ik wil overigens wel schijfremmen (en geen vering in de voorvork). En indien mogelijk een voorlamp op accu.
Denk je dat de Zonar ook voldoet als ik langer weg wil, een paar weken Europa in? Je hebt het in je antwoord over ‘bergjes’, maar dat kunnen ook ‘bergen’ zijn. Zoals gezegd: met de Medeo heb ik dat ook gedaan (dus ga niet per se voor het allerbeste). Ik ben gewoon een klein beetje argwanend omdat de prijs van de Zonar me zo meevalt. Is een wat duurdere fiets (bv Gazelle Chamonix van €1.000 - € 1.200) niet navenant beter? En welke (misschien niet zo voor de hand liggende) merken zou ik ook eens kunnen checken?
Lastig is wel dat ik een 65 frame nodig heb; niet alle modellen zijn zo groot te krijgen.
En online kopen wil ik niet, dat beperkt de merkenkeus allicht enigszins.
Vele vragen, hopelijk is dat nog volgens de forum-etiquette…?
Patrick

Dat is een vraag m.b.t. verzet en dat is afhankelijk van het kleinste tandwiel voor en het grootste achter. Als voor gedeeld door achter iets van 0,65 of kleiner is dan spreek je over een bergverzet.

Ik zou voordat je meer merken gaat checken eerst kijken waar je de fiets zou willen kopen en wat daar leverbaar is.

Wat @MikeRZ zegt.
Bij bergen denk ik aan de echte cols, zoals in de Alpen, Dolomieten, Mont Ventoux enz. Ik kom op de Mont Ventoux (kom ik al 20 jaar) eigenlijk nooit iemand met een fiets als de Zonar tegen. Dat is de reden dat ik bij mijn antwoord niet aan bergen dacht en het bij “bergjes” heb gelaten. Prima fietsen maken ze bij Sensa, Stevens, Trek en Giant. Over Gazelle ga ik niets zeggen.Van ervaringsdeskundigen kun je lovende woorden en scheldpartijen lezen.
Voor verlichting op batterij is er heel veel keuze, van goedkoop tot heel duur. Past op iedere fiets.

Dank jullie wel.
Ik ben met jullie opmerkingen en tips wat verder in mijn denken.
Wat de cols betreft: die kom ik - op mijn manier - ook met een Zonar wel op.
Andere meedenkers blijven welkom om nog te reageren.
Patrick

Inderdaad, helemaal niets mis met de Batavus Zonar. Het enige wat ik een duidelijk nadeel vindt is het veel te rechte stuur, dat is niet comfortabel, zeker niet voor langere afstanden.

Mocht je de Zonar kopen dan is mijn advies om het stuur te vervangen (goed zelf te doen, niet al te duur) maar hou er dan rekening mee dat het stuur wel dichter bij komt. Dat zou een reden kunnen zijn om een grotere framemaat te nemen.

Dag Mike,
Ik heb nu een vlinderstuur op mijn Medeo mét zo’n handige verstelhandel. Dat wil ik sowieso overzetten. Framemaat wordt sowieso 65. Dan moet al met al genoeg mogelijkheden geven om de juiste positie/zithouding te vinden, lijkt me.

1 like

Je gaat kopen na het passen en proefrijden. Laat je niet weerhouden om bij het ontbreken van maat 65cm (komt veel minder voor) een kleinere maat te testen. Immers: een universeel maatsysteem bestaat niet en heeft nooit bestaan. Het is een hardnekkige mythe dat die maat (lengte zitbuis) veel meer betekent dan de lengte van de zitbuis. Zonodig raadpleeg de geometrie van de frames en vergelijk met je huidige fiets. Iedere fabrikant hanteert zijn eigen systeem. Er zijn er (Koga) waar een grotere maat in cms precies 1mm meer horizontale ruimte oplevert.

Ben ik weer. De Batavus Zonar blijkt niet meer leverbaar (al helemaal niet in grote maat). En Batavus heeft geen vergelijkbaar nieuw alternatief (vreemd!).
De drie fietsenwinkels in mijn buurt hebben alleen maar Gazelle, Trek, Batavus, RIH en Koga als serieuze merken. Koga en RIH hebben kandidaten vanaf ongeveer 1250, en dat vind ik vooralsnog te veel, zeker vgl met de ongeveer 750 die de Zonar kostte. Koop het liefste in de buurt, maar als ik in de buurt niks vind kijk ik verder, evt zelfs internet.
Mijn selectiecriteria: lichte sportieve trekkingfiets voor dagtochten, korte en wat langere vakanties, af en toe ook (echte) bergen / lichte bepakking / géén vering / derailleur / voorkeur voor schijfrem / tot ong. 1.100,-.
Ik ben 1.93 en ben een 65cm Medeo-frame gewend. De framemaat kan nog probleem worden dus, alhoewel ik Sjefs eerdere opmerking daarover zeker meeneem.

  • Ik zie bv een Stevens 6x Lite Tour. Specs lijken me oke. Groot frame beschikbaar.
  • De Trek X500? Ook groot te krijgen.
  • Batavus Dinsdag gaat maar tot 61 cm. Toch maar eens proberen (als-ie al ergens staat…) ?
  • Cube Travel Exc 2020 heeft riemaandrijving en weegt toch maar 13,9. Is riemaandrijving bij klimwerk een nadeel?
  • Kalkhoff Endeavour (diverse modellen, riem óf ketting)
  • Giant Escape City (erg goedfkoop), of Anytour RS
    Moeilijk hoor…Maar het gaat ook over een fiets waar ik zeker 10 jaar veel plezier van wil hebben. En de lente komt eraan, dus ik wil niet te lang wachten…
    (Deel-)adviezen zijn heel welkom. Bij voorbaat dank!

Hoi Patrick,

Cube Travel Exc 2020 heeft riemaandrijving en weegt toch maar 13,9. Is riemaandrijving bij klimwerk een nadeel?

Een riemaandrijving is handig bij fietsen die ook bij slecht weer worden gebruikt (minder onderhoud dan) maar heeft voor jou als nadeel dat je een versnellingsnaaf nodig hebt. De Nexus-8 is niet echt duur maar voor het betere bergwerk te beperkt. De Alfine-11 heeft iets meer bereik maar is beduidend duurder en dingen als Rohloff of Pinion kosten meer dan €1000. Al met al voor jou doel niet aan te bevelen.

Van de fietsen die je noemt lijkt Trek gevoerd te worden door de drie fietsenwinkels in je buurt. De Trek X500 maar ook bijv. de Trek T100 lijken me goede keuzes. Wel even de laagste overbrengingsverhouding checken of die 0,65 of kleiner is.

De fabrikanten lijken in te zetten op twee strategieën.

  1. Allround fietsen, waar jij naar op zoek bent, goedkoop houden: €600-€850 door ieder jaar goedkopere onderdelen groepen te monteren. Daar is die Trek T100 een voorbeeld van. Het gewicht loopt dan ook ieder jaar met minstens een kilo op. Als je een beetje handig bent (dat kan aardig wat geld schelen!) vervang je die cheapo derailleurs enz na 2-3 jaar door betere. Dat kost enkele tientjes.
  2. Allround/trekking/vakantiefietsen, ook geschikt voor woonwerk met goede onderdelen, maar dan wel minstens €500,- duurder. Zo’n betere groep onderdelen zou (als die los te koop was. hetgeen niet het geval is) hooguit €200 duurder zijn. Bij die duurdere fietsen kun je wel uitgaan van een levensduur van 10 jaar, voordat je moet gaan vervangen bij regelmatig onderhoud.
  3. Over dat minimum verzet dat @MikeRZ terecht benadrukt: je kunt thans eenvoudig heel lichte verzetten creëren, omdat moderne en betere achterderailleurs, eventueel met een Roadlink, zeer grote tandwielen kunnen schakelen (tot 40t). Vaak is zo’n verzet alleen bij uitzondering nodig, maar wel wenselijk. Lopen kost veel meer energie. Dat is veel goedkoper dan een hele fiets met dat soort onderdelen. De kosten zijn te overzien. Ik kan je tips geven over wat er kan, en wat er niet kan. Allemaal op basis van jarenlange praktijkervaring. De Trek T100 is daarvoor echter totaal ongeschikt. Minstens 9v, beter 10v groep als basis.
    Een tandriem is niet voor jouw doel geschikt.
    Tot slot: je mag hier graag van de voorgestelde fietsen een hyperlink plaatsen. Dan hoeft de lezer die niet zelf op te gaan sporen.
  4. De Trek Anytour RS2 van 2020 heeft de beste specs voor jouw gebruik.
1 like

Dag Mike en Sjef,
Bedankt voor jullie snelle en uitvoerige antwoorden, wederom.
Ik ga nu snel serieus kijken naar de Trek X500 en de Giant Anytour RS2.
De Giant-winkel het dichtstbij (Venlo) heeft een Anytour 2019 staan, ook nog grote maat. Zou ik zo dus naar toe kunnen gaan om te voelen/passen (kopen?). Enige verschil in de specs zijn de remmen: 2020>Deore XT, 2019> BL-MT201. Maakt dat nog veel verschil? Anders kan ik wel alvast passen, en de 2020 evt bestellen.
En Sjef, dat van die hyperlink is begrepen :wink:

Deore XT is in het algemeen enkele niveau’s beter dan onderdelen met een 200-nummer. Maar de 200 serie remmen vind je op veel gelijksoortige fietsen. Slecht kan het niet zijn.
Passen en proefrijden!
Oh, ik zie nu dat ik van de Anytour een Trek heb gemaakt, i.p.v. Giant. Foutje! :flushed:

Heb inmiddels proefgereden op de Giant Anytour RS2. Eerste keer op zo’n trekking fiets (komend van Medeo met vlinderstuur). Fietst op zich prima, maar de zithouding is wel heel anders. Zadel en stuur lijken veel dichter op elkaar dan wat ik zou willen. Zelfs na achteruitzetten zadel en extra lange stuurpen had ik nog het gevoel dat ik iets te rechtop zat. Dat is wellicht te verhelpen met vlinderstuur + verstelbare stuurpen.
Maar wil toch ook eens proefrijden op Trek X500 - maat XXL. Wordt wel nog een heel gedoe om die ergens te vinden. Heb op de valreep van de zaterdagmiddag al wat telefoontjes gepleegd, maar hou er al rekening mee dat ik vanuit Limburg het land in moet om die maat te vinden en te kunnen proefrijden. Mantel in Den Bosch is wellicht een goede keuze om evt meer fietsen uit te proberen? Uit de specs van de Trek maak ik op dat afstand zadel-stuur wel 2 cm groter is. Ben benieuwd hoe dit afloopt…

Zover ik weet is het een minderheid van de mensen die liever het stuur wat verder weg willen hebben hoewel ik dezelfde wens heb :wink:

Mocht je nog een andere fiets willen overwegen, van VSF Fahrradmanufactur staat bekend dat hun frames een relatief lange bovenbuis hebben. De T-300 heeft wat mij betreft mooie specs waaronder hydraulische velgremmen. Als je echt groot wil gaan is er ook nog een T-300 XXL.

Interessant die ‘langere’ VSF. Maar ook hier weer: waar vind ik fietsen om te passen? Da’s echt een crime. Ga maandag maar weer eens verder bellen.

Er zijn best wel wat Nederlandse dealers, maar dan moet je daar wel op een passende fiets kunnen passen en proefrijden. Tot voor kort was het zo, dat de VSF fietsen bij de nederlandse dealer allemaal al verkocht waren en dus niet voor een proefrit beschikbaar. Misschien is dat nu beter. Ik vermoed dat je niet zover van de duitse grens woont (Venlo of zo). Het simpelste is dan even over de grens een duitse Händler op te zoeken. Die hebben ook niet verkochte fietsen in voorraad.

Aanvulling: dat is vanaf morgen niet meer simpel, helaas.

Een grote VSF fiets vinden in de modellen die ik evt zou willen, is niet te doen. Rondgebeld: in Zuid-Oost NL nergens, in ‘aangrenzend’ Dld alleen in Düsseldorf, maar ja: Duitsland zit dicht, de winkel zelf ook.
Ga donderdag maar naar twee van die hele grote fietsverkopers (Wels in Driel/Heteren, Mantel in Arnhem). Daar hebben ze van veel merken ook grote modellen om uit te proberen (VSF niet). Het schijnt dat ze daar ook nog wel in zijn voor wat (fietsinruil-)korting. Klopt dat vzv jullie weten?

UPDATE. Laat ik nou op marktplaats deze advertentie zien van een VSF: https://link.marktplaats.nl/m1531234449.
Ligt ook nog perfect op de route naar Heteren/Arnhem
Volgens de eigenaar zijn ketting, tandwielen en remmen nog goed, 3.500 km gereden. Het moet haast wel de T50 zijn> https://www.fahrrad-xxl.de/vsf-fahrradmanufaktur-t-50-sport-disc-x0047731
De foto’s in de advertentie zijn allemaal van veraf, maar als-ie lekker ‘zit’ en 'fietst, dan lijkt me dit toch een aantrekkelijke fiets voor die prijs. Wat zeggen jullie?

Oh, zeker een aantrekkelijk aanbod. Het verschil is dat deze gewone velgremmen heeft. Zou mijn voorkeur hebben. Als leeftijd en kms kloppen kan er eigenlijk niets mis mee zijn.