Batterij verbruik

Ik gebruik de routeplanner op mijn iphone (12). Het valt me op dat die wel heel veel batterij gebruikt, halverwege de dag moet ik de iphone alweer aan oplader hangen. En dat is niet altijd mogelijk… ook geprobeerd met mobiel netwerk uit om zo andere applicaties uit te zetten maar batterij blijft leeglopen. Wat te doen?

Naast de verschillende maatregelen om het stroomverbruik van andere apps terug te dringen, kan je je afvragen of je wel tijdens de hele rit een routeplanner nodig hebt.
Ik fiets altijd op basis van een track (die ik thuis met de Fietsrouteplanner heb gemaakt)
En gebruik de routeplanner onderweg alleen als ik te veel van de track ben afgeweken.

Elke routeplanner vreet stroom voor het verversen van de kaart, de stem van de juffrouw, een helder scherm, ed.
Als je fietst obv een track kan je de achtergrondkaart uitschakelen, je kan volstaan met een donker scherm, en je hebt geen stroomvretende aanwijzingen.

Op mijn tochtjes, ook de meerdaagse, gebruik ik vaak een ouderwetse kaart en de bewegwijzering; soms de “groene” route.
Als ik de tijd heb de knooppuntenroutes. Die zijn wel vaak 1/3 langer in km dan een rechtstreekse route, maar vermijden dan wel weer de fietspaden langs drukke autowegen.

Een app (osmAnd) gebruik ik alleen kortstondig als ik niet meer weet waar ik ben en er niemand in de buurt is om de weg te vragen.
In steden is het wat lastiger, maar verrassend genoeg is de doorgaande autoroute ook vaak de doorgaande fietsroute. Niet de mooiste maar wel de snelste om weer ‘buiten’ te komen.

Met andere woorden: de diverse app’s worden in mijn ogen overschat, verbruiken onnodig stroom bij constant gebruik en ontnemen mij het plezier van ZELF de weg vinden!

Ik rijd meestal met de routes van de Fietsersbond die ik als GPX bestand naar mijn Garmin fietscomputer Exporteer. Dan rijd ik in de energie besparende stand, want bij ritten van meer dan 8 uur wordt de fietscomputer anders leeg getrokken.
Ik heb indertijd de fietsknooppunten achter mij gelaten en de routes of rondes die ik via de Fietsersbond planner uitzet, plan ik allemaal via de optie “natuurroute” in. Dan heb je binnen no time een fantastische route op je scherm. Wil ik zelf wat ontdekken dan neem ik hem vaak wel mee, maar blijft hij uit.
Om binnen Hilversum van mijn huis naar een oud collega te rijden (5km) werd ik onlangs via een fantastische route van 17 km naar mijn bestemming geleid. Leve de fietscomputer.

Smartphones hebben te weinig accu reserve voor dit doel. GPS, helder scherm, etc - het is allemaal al genoemd - vreten energie.

Enigste oplossing is een power pack meenemen en/of een oplaad voorziening voor je iPhone op je fiets bouwen. Mijn vakantie fiets kwam met een USB Werk die laadt dmv de naafdynamo een buffer accu op, die vervolgens de iPhone oplaadt. Zelfs daarmee haal ik maar met moeite het einde van de dag (als ik een hele dag op pad ben)

1 like

Ik had dit probleem ook. Ik heb ook een fiets computer gekocht, van Beeline, de Velo 2. Fantastische app. Het is volgens mij mogelijk om de Fietsrouteplanner-routes te importeren, maar de app navigeert zelf ook.

Het is niet zo fancy als een Garmin, maar het apparaat is klein, in 5 minuten ingesteld en geïnstalleerd, gaat 11 uur op batterijen en verbruikt maar 1/5 van de stroom op je telefoon.

Edit: hier de link. Het is een erg basic apparaat en feitelijk niet meer dan een display voor je smartphone. Voordeel is dat het inclusief bevestiging komt en de batterij van je smartphone spaart. De app is verrassend goed. Ik ga straks proberen een Routeplanner route te importeren en laat dan nog even weten hoe dat werkt.

Een Garmin is natuurlijk nog veel mooier, maar dan wordt het ook meteen een stuk duurder.

Het terugbrengen van het batterijverbruik door de Routeplanner app zal denk ik niet gaan. Je telefoon staat de hele tijd aan, het scherm vermoedelijk op helder, GPS de hele tijd in gebruik.

Edit 2: waar ik ook nog aan zat te denken: je hebt bij de ANWB van die knooppunten-apparaatjes. Daar kan je de knooppunten in “programmeren” en als je er dan bij een bent klik je op volgende. Als je alleen knooppunten fietst, dan is dat misschien voldoende. Het is natuurlijk niet zo mooi als de route-app, maar de batterij gaat een half jaar mee…