Ben jij een linksloper of een rechtsloper?

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/ben-jij-een-linksloper-of-een-rechtsloper/

Eenzame rechtsloper niet geaccepteerd in de stalling Linksloper (A) en rechtsloper (B) ‘Soms voel ik mij erg eenzaam. Ik loop namelijk rechts van de fiets’, schreef Rob van Velzen ons. Maar zo alleen is Rob helemaal niet! We kregen tientallen reacties van lotgenoten. Bij deze zoeken we uit hoe de verhouding linksloper/rechtsloper ligt. Vul onze…

De logica achter links lopen van je fiets is dat je standaard ook links zit en als je moet stoppen, je dus direct je standaard kan uitzetten.

Verder is het bij het duwen van je fiets logischer je sterkste hand te gebruiken en dat is dus ook wat ik doe als ik mijn fiets een helling moet opduwen, rechterhand achter het zadel en linkerhand om het stuur te controleren.

Het voordeel van rechts afstappen is er als je fiets net links van het trottoir staat, dan stap je op het trottoir af. De vraag is echter hoe vaak dat voor komt, bij mijzelf in ieder geval bijna nooit, als ik af stap dan staat de fiets op het trottoir op in ieder geval niet op een (drukke) straat.

Ja, dit is helemaal correct. Zelf ben ik ook een linksloper omdat ik dan meer balans heb dan rechts van de fiets lopen. Dat verhaal van dat je meteen op het trottoir staat als je rechts afstapt is juist, maar je kan er voetgangers mee lastig vallen en het vereist een extra handeling. Dan nog waarom je moet stoppen midden op de weg? Op het fietspad is links afstappen het meest logisch omdat je dan meteen aan de kant van het pad staat en je geen inhalende andere fietsers mogelijk hindert.

Wat me ook opvalt is hoe mensen op de fiets stappen. Ze zetten eerst het been op de trapper en zodra de fiets rolt gooien ze hun andere been over de fiets heen en in die tijd dat deze manoeuvre kost kun je jezelf niet opvangen als je uit balans raakt en dan val je lelijk. Ik ga eerst op het zadel zitten met beide benen nog op de grond, dan zet ik mijn rechtervoet op het pedaal en gebruik die kracht om op gang te komen. Je kunt dan ten alle tijden je balans corrigeren.

De laatste keer dan ik op de grond lag vanaf de fiets is 1992. Ik heb wel meerdere mensen letterlijk zien vallen omdat ze zo achterlijk opstappen en dat die e-bike meteen wegschoot omdat de ondersteuning meteen op 100% staat. Beide gaat niet zo lekker imho. Ik rijd al sinds 2006 elektrisch en ik start nooit op de hoogste stand. In de eerste meters heb je nog geen balans. Voor de jonge student met genoeg sterke botten zal het geen drama wezen, maar ouderen kunnen zo snel hun heup breken. De snelheid van het fietsen zelf zal niet zo’n drama wezen, maar de eerste meter na het opstappen. Recht lopende ouderen zijn nóg kwetsbaarder om de reden die jij zegt; je sterkste hand achter het zadel houden en met je linkerhand het stuur wat bij links lopen het beste gaat.

Beste Lilith en Mike,

Net als ik hebben jullie waarschijnlijk in je vroege jeugd fietsen geleerd. De voorkeur voor rechts of links is dan al leidend, niet alleen bij het op en van de fiets stappen, maar ook bij de voorkeurshand (schrijven, tennis, gooien, eten, snijden, knippen, drinken, etc.), voorkeursoog (fotograferen, mikken en richten), en voorkeurskant/voet (snow- en skateboarden, schaatsen, rennen, balsporten, golfen, en oa. fietsen dus) Zoals jullie misschien weten hebben verbindingen tussen je hersenhelften daar iets mee te maken.
Het is dus niet iets wat je expres doet om het de ‘anderen’ die liever links van de fiets af- en opstappen en lopen moeilijk te maken. Hoe zouden jullie je voelen als je dat rechts moest doen? Enorm onzeker en wankel. Bovendien is het erg moeilijk de fiets onder controle te houden. Omdat rechtslopenden vaak linkshandig zijn is dat je sterkste hand, achter het zadel, en rechterhand aan het stuur, inderdaad de beste manier! Denk je mensen (ouderen) in met een zware e-bike die gedwongen worden tot andersom lopen. Dat wordt gevaarlijk voor de mensen voor je, en voor jezelf, gezien de kans op vallen van de fiets en mogelijk ook van jezelf.

Het uitzetten van de standaard is een punt, als je geen veilige en veel stabielere dubbele standaard hebt.
Een voordeel van rechts op- en afstappen is zeker dat je bij een noodstop meteen op de stoep of in de berm staat, veilig dus voor tegenliggers en passerend verkeer!

Een oplossing is twee extra fietsgoten in het midden, of een brede hellingbaan waar het je vrijstaat aan welke kant je je fiets meeneemt.
Met meedenkende architecten en ‘trapontwerpers’ hoeft het allemaal niet zo moeilijk te zijn.

En met medefietsers die zich realiseren dat het geen keuze is maar een niet anders kunnen is nog wel het meest gewonnen.

Hallo 0josnegros,

Ja, ik denk zeker dat wat je in je jeugd hebt aangeleerd gekregen verreweg leidend is en dat veranderen is niet zo makkelijk. Toch is het wel eens goed eens naar de redenen te kijken en als ik voldoende goede redenen voor me zelf om rechts af stappen dan zal ik dat zeker proberen.

Bij een noodstop stap ik niet af maar zet één of twee voeten aan de grond.

Op Station Haarlem zijn onlangs op twee buitenste van de vier paden een goot aangebracht, zodat ook ‘rechtslopers’ kunnen lopen, zonder te botsen met de linkslopers. Maar nou valt het me op dat de rechtslopers desondanks de binnenste paden nemen. Dat is dan wel een beetje jammer.