Berekening draagkracht / trekkracht

Dag allemaal,

Ik zoek een beetje fietsen-fysicahulp om te weten of ik mijn fiets overbelast of niet.
Het maximale draaggewicht van de fiets is 120kg, maar ik wil een fietskar achter mijn fiets hangen. Deze heeft zijn eigen maximale belasting die ik niet overschrijd, maar hoeveel kilos ik trekken kan is volgens mij niet hetzelfde als hoeveel kilos ik dragen kan…
Hoe reken ik dit om?

Hartelijk bedankt voor het delen van jullie kennis!

De gewichten waar ik mee werk:
Maximaal draaggewicht fiets: 120kg
Maximaal draaggewicht kinderzitje: 27kg
Maximaal draaggewicht mandje: 10kg
Maximaal draaggewicht van fietskar: 45kg
Maximaal gewicht per kind in fietskar: 22 kg
Maximaal gewicht bagage in fietskar: 4kg
Gewicht fietskar: 12 kg
Mijn gewicht: 70kg
Gewicht kind 1: 18 kg
Gewicht kind 2: 15 kg
Gewicht kind 3: 7kg
Bagage: tussen 4 en 10 kg

De extra belasting is maximaal de versnelling keer de massa. Je fiets wordt dus nauwelijks extra belast. Een indicatie geeft al de constructie van de koppeling. Die zijn niet overdreven zwaar geconstrueerd. Dus als die al heel blijft blijft de rest van de fiets ook heel.

Enig waar je wel op moet letten is dat je minder hard kunt remmen. Normaal heb je met extra gewicht ook meer druk op je wielen en blijft de remweg gelijk met extra gewicht. Met het extra gewicht in de kar heb je dat niet.

Dankjewel TestKees voor het antwoord! Was even weg lezen over kracht, versnelling en massa. En inderdaad is de koppeling een stuk lichter dan de fiets.
Remmen duurt inderdaad langer, ik wilde het liefst redelijk traag rijden maar dat ging vooral goed met alleen kinderen in de kar, moeilijker met ook nog kind op de bagagedrager. Dat is eerder een evenwichtsprobleem lijkt met.

Ik heb een Cube bike en bij de specs wordt aangegeven dat de fiets max met 140kg mag worden belast en met een kar het totale gewicht max 180 mag bedragen.

Het feit dat deze uitspraak door een gevestigd merk wordt gedaan, maakt de uitspraak nog niet valide.
Er werken twee krachten op een fiets:

  • het gewicht van de berijder (+bagage)
  • de kracht die de berijder uitoefent om te versnellen.

De kracht van de berijder is altijd dezelfde. Of er nu een kar aan de fiets hangt, of niet.
Bovendien is er geen verband tussen het gewicht van de berijder en zijn kracht.

@fietserbill Ik interpreteer de door Cube aangegeven maxima voor de belasting als een randvoorwaarde voor de garantie, niet meer en niet minder. Overigens is 140kg als maximaal systeemgewicht best veel. Veel andere merken hanteren lagere maxima.

Ik liep via dit forum tegen de belasting van fietsen aan. Schrok hoe weinig een standaard fiets belast kan worden. Ben van plan om meerdaags met de fiets op pad te gaan met bagage en door problemen met mijn schildklier ben ik van even 80 kg naar 98 gegroeid. Dan komt die belasting van 140KG wel goed uit.
Nooit eerder bij stil hoeven staan. Nu overweeg ik zelfs een bagagekar mee te nemen als ik een tent en alles mee zou nemen. Totaal gewicht kan dan wat hoger liggen

Het is te begrijpen dat een fabrikant van fietsen een uitspraak doet over de belastbaarheid van de gehele fiets.
Maar in feite is de belastbaarheid van de wielen de beperkende factor.

Als je gaat twijfelen of je fiets jouw gewicht wel kan dragen, hoef je niet direct te denken aan een nieuwe fiets.
Met een stel nieuwe wielen kan je al geholpen zijn.