Beschadigde fiets in de stalling

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/wie-vergoedt-de-schade-aan-je-fiets-in-de-stalling/

Schade in de stalling ‒ meestal stelt het niet veel voor: een verdraaide koplamp of een gat in een jasbeschermer. Maar verbogen voorwielen of een frame vol krassen komen ook voor. Heb je dan recht op een schadevergoeding? In stallingen met tweelaagsrekken komen soms hondenmanden of kinderzitjes heel beroerd tevoorschijn na een dag stallen. Andere…

Ik zie in veel bewaakte fietsenstallingen dat de stallingsplaats voor E-fietsen nabij het kantoor/werkplek van de bewakers ligt (bijv. Plein 1944 in Nijmegen, Johnny van Doornplein Arnhem, Kerkstraat 's Hertogenbosch). En dan gelijk voorzien van stopcontacten zodat je je fiets kunt opladen terwijl je in de stad bent. De directe aanwezigheid van de medewerkers voorkomt dat de opladers gestolen worden of dat zelfs de accu gestolen wordt.

In de stalling van CS Arnhem is dit niet het geval, je fiets kan zelfs een verdieping lager terecht komen waar niemand zicht heeft op jouw fiets. Ik loop dan liever een stukje verder door in de stalling aan het Van Doornplein te parkeren, ook als ik met de trein verder wil reizen…

Naast de betere bewaking in genoemde stallingen is er nog een eenvoudige methode om jouw fiets extra bewaakt te houden… Ik geef de medewerkers altijd enkele euro’s fooi wanneer ik mijn fiets kom stallen, maak eerst even een praatje en geef ze vervolgens de fooi voordat ik de fiets bij ze achterlaat. De tweede keer dat je komt wordt er desnoods plaats voor je vrijgemaakt…

Het verhaal is mij te theoretisch.
Wie of wat is een stallinghouder?
Bij de betaald bewaakte stalling met medewerkers is dat duidelijk.
Omdat je een bedrag betaalt aan iemand die daar door de stallinghouder voor is aangewezen…
Maar zulke stallingen ken ik niet.

De stalling onder Rdam CS wordt beheerd door NS. Je moet er voor betalen, als je de stalling na 24 uur verlaat. Maar het heet geen bewaakte stalling, Het heet een stalling met toezicht.
De stalling aan de andere kant van Rdam CS wordt ook beheerd door NS, maar is onbetaald. Deze stalling heet een onbewaakte stalling.
Dan hebben we nog de stallingen bij verschillende metrostations, waar je niet voor hoeft te betalen. Maar wel iemand tijdens kantooruren aanwezig is om er op te letten dat fietsers niet door de gangpaden fietsen.
Volgens de lokale krant (bij de gemeente weet niemand zich aangesproken) worden ze beheerd door de gemeentelijke overheid. Die op haar beurt weer Biesieklette inhuurt voor het toezicht.
Nergens kan ik een verwijzing vinden naar de algemene voorwaarden van de stalling. Op de website van Biesieklette blijkt nog nooit iemand een FAQ te hebben gesteld over schade aan een fiets.
Dan zijn er nog de buurtstallingen. Je moet er voor betalen, en ze worden vaak beheerd door een stichting van buurtbewoners. De algemene voorwaarden beperken zich tot de verplichtingen van de gebruiker.
Maar er zijn er ook mengvormen die worden beheerd door organisaties zoals Biesieklette. Overdag is de stalling een onbetaalde stalling met toezicht voor het winkelend publiek. En 's nachts hebben alleen buurtbewoners met een abonnement toegang.
Ik heb geen cameras en procedures gezien waarmee de betreffende stallinghouder zijn verantwoordelijkheid voor schade aan fietsen tijdens de nachtelijke uren kan waarmaken.
Zoals dat in de bewaakte zelfservice stalling van NS wel geregeld schijnt te zijn. Naar men zegt.

Om maar te zwijgen over de fietskluizen die door de RET tegen betaling worden uitgegeven, en stilzwijgend zonder formele overeenkomst op gemeentelijke grond zijn neergezet.
Er is er wel eens zo’n soort stalling omver gereden door een auto. De automobilist heeft schuld bekend. Maar de fietser heeft nooit geld gezien.