Betrouwbaarheid BROSE Drive TF 45km/h middenmotor

Zijn er meer bezitters van speed pedelecs met een BROSE Drive TF 45 km/u middenmotor (gemonteerd op o.a. QWIC en Specialized) en klachten v.w.b. de betrouwbaarheid van de motor? Bij mij en een aantal collega’s is er een mechanisch mankement aan de motor ontstaan bij ca. 3000 km. Na vervanging/reparatie treedt hetzelfde issue wederom op, lijkt dus op een ontwerpfout!

Ik zie dat er bij Radar een zelfde topic loopt.

Ik lees dat het een borstelloze motor is met tandriem en ben wel benieuwd wat er dan mechanisch kapot gaat, zoveel mechanica is er niet.

Screenshot_20200702_082751

Zijn de tandwielen versleten, is de riem gebroken of zijn de lagers op?

Er zijn wat herstellers die de revisie van die motor aanbieden.
Bij Brose zou het dan gaan om een nieuwe riem, bij Bosch zouden het veelal lagers zijn.

@MikeRZ: Voor zover ik begrepen heb zit het probleem in de reductietandwielen (planetair tandwielstelsel van plastic) van de motor naar het riemwiel. Ik heb hier geen 100% zekerheid over, maar aangezien de hele motor vervangen is door een nieuw exemplaar lijkt het me niet dat alleen de interne riem kapot is.

V.w.b. het Radar item: die is uiteraard ook van mij. Ben erg benieuwd of dit een structureel probleem van deze motor is (zoals het er nu naar uitziet ben ik in het bezit van een hele mooie, dure en onbetrouwbare fiets).

Die nieuwste motor lijkt geen planetair tandwielstelsel te hebben, ik denk dat die functionaliteit vervangen is door de riem.

Ik kan me goed voorstellen dat dit soort tandwielen niet heel lang mee gaan, composiet/kunststof is over het algemeen minder slijtvast dan metaal.

Inmiddels heeft de Brose Drive TF het afgelopen week na 2700km het weer begeven (lijkt op hetzelfde probleem).

Ik heb een bulls lacuba e45 met Brose motor. 1e motor heeft het 9500km uitgehouden, 2e motor 3500km. Reparatie onder garantie duurt weken/maanden. Mijns inziens en volgens duitse fora is het idd een designfout. De tandriem kan 1 malig, tijdens montage, gespannen worden met een inbusschroefje en wordt vervolgens vastgezet met loctite. Geen verende riemspanner dus. Maar zo’n riem gaat zich altijd wat zetten en rekt heel iets. Daarmee wordt de riemspanning te laag, gaat de riem op de punten van de tanden lopen. Hij vreet de riem op, tanden breken van de riem. Dat vliegt vervolgens nog een keer tussen de riem en riemwiel door. Daarmee komt de riem zo op spanning dat de spanner afbreekt. En mogelijke verdere onzichtbare schade. Onder garantie zetten ze er een nieuw riemset in. De spanners krijg je gebruikt in een nieuw zakje (voorraad problemen?) Maar dat geheel loopt ook weer kapot uiteraard. Mijn workaround: koop die riempjes voor 25 euro in de betere aandrijftechniek winkel. Boor een groot gat in je fietsframe zodat je bij die spanschoef kan komen zonder de motor uit het frame te halen. Vervang de inbus met loctite door een lange M6 schroef met lange contramoer. Nieuwe riem monteren, gaan rijden, 3-4 keer om de 50km naspannen. Dan is de rek eruit. Rijd nu al 5000km probleemloos.