Nederland ‘best voorbereid’ op autonome auto’s, fietsers maken komst lastig
Vandaag heeft een rechtbank een uitspraak gedaan over de verantwoordelijkheid van een menselijke bestuurder van een zelfrijdende auto.
De bestuurder in kwestie was van mening dat zijn robot verantwoordelijk was voor het weggedrag van de auto, en niet hij.
Ik heb de officiele tekst van het vonnis nog niet kunnen lezen.
Maar voorlopig ben ik blij met deze uitspraak.
Toch ben ik er niet gerust op.
Origineel: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/de-zelfsturende-auto-en-de-fiets/
Wat doet een zelfsturende auto in een noodsituatie? Rijdt ie rechtdoor tegen een vrachtwagen aan die remt en zijn lading verliest? Gaat ie naar links tegen een SUV? Of naar rechts tegen een motorrijder? Hoe is de software geprogrammeerd, gericht op het te allen tijde beschermen van de bestuurder of gericht op het veroorzaken van zo min mogelijk schade? Bovenstaande is een extreem voorbeeld van de ethische dilemm…
Origineel: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/hoe-krijg-je-isa-ingevoerd/
Over de voordelen van Intelligente Snelheidsassistentie (ISA) hoeft geen discussie te worden gevoerd. Met een dwingend systeem – dus dat je echt niet harder kunt dan de maximumsnelheid – neemt het aantal dodelijke ongelukken af met vijftig procent, zegt Oliver Carsten, professor of Transport Safety aan de universiteit van Leeds. Hij heeft uitgebreid praktijkonderzoek gedaan…
Origineel: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/doet-zelfrijdend-busje-op-fietspad/
Het zelfrijdende busje in Appelscha dwingt fietsers de berm in. Een leerpunt, zegt de gemeenteambtenaar. Maar waarom wordt ‘het vervoer van de toekomst’ überhaupt op een fietspad uitgetest? Mensen in felgele verkeersregelaarspakken. Borden met de tekst: ‘Let op! Pilot zelfrijdend vervoer. Voertuig kan niet uitwijken. 1 meter afstand bewaren.’ Ik fiets van Appelscha naar het…