Blijf dit paasweekend dichtbij huis en houd voldoende afstand

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/blijf-dit-paasweekend-dichtbij-huis-en-houd-voldoende-afstand/

Nee, dit paasweekeinde ga ik uitgebreid genieten van het prachtige voorjaarsweer met enkele fietstochten van ca. 35-45 km. Ik zal de drukke paden op de Veluwe mijden en ook de drukste tijden zo rond de middag. Liever een uurtje rijden in de avond zo vlak voor zonsondergang!

Ik snap @Lomito wel met zijn “Nee” die eigenlijk een ja is met het mijden van de drukke paden en de drukke tijden, dat lijkt me het meest van belang.

Waar zou dat advies vandaan gekomen om dichtbij bij huis te blijven als kernboodschap?

In Rotterdam kan ik me zo voorstellen dat dat daarmee bijv. een rondje Kralingse plas nog steeds erg druk blijft en dat kan toch niet de bedoeling zijn.

De typisch eigenwijze Nederlander. Dat is er één die zorgt dat Nederland uiteindelijk in een complete lockdown gaat. Is ongetwijfeld ook onderdeel van de colonne mensen die de bollenvelden massaal bezoekt. Is waarschijnlijk ook iemand die in de supermarkt vlak naast je gaat staan en voor je langs iets uit het vak pakt. Is er één die zorgt voor uitpuilende IC-afdelingen. Doe maar lekker eigenwijs, Heel flink om hier te verkondigen dat je geheel tegen het advies ingaat…

Het heeft geen zin om deze discussie in de moralistische sfeer te trekken (en daarbij het morele gelijk op te eisen) omdat iedere burger zelf een afweging maakt hoe binnen de gegeven omstandigheden het beste gereageerd kan worden. Ik zie vooral mensen die hun best doen om afstand te bewaren maar tegelijk ook de ruimte nemen die er wel degelijk is. Gistermiddag heb ik een flinke fietstocht gemaakt en ben onderweg enkele honderden fietsers en wandelaars gepasseerd zonder bij ze in de buurt te komen. En zo bewogen al die mensen zich ook keurig op ruime afstand van elkaar.

Uiteraard zijn er ook mensen die zich nergens iets van lijken aan te trekken, je kunt er dan echter niet altijd van uit gaan dat er sprake is van eigenwijsheid of zelfs kwade opzet, in ieder geval wel bij die akelige spuugmensen. Wat ik eerder zie is dat men moeite heeft om de afstand telkens te bewaren, we zijn immers gewoontedieren en die anderhalve meter is zeer ongewoon.

Vorige week stond ik aan de balie van een huisartsenpraktijk, zeg maar het voorportaal voordat je de praktijk binnen stapt. Terwijl ik daar sta in een ruimte van 2 bij 2 meter stap iemand achter mij binnen om daar te wachten op zijn beurt. Hij werd door de receptioniste weg gestuurd maar ik begrijp het volkomen dat zoiets gebeurt. Geen reden tot grote zorg of boosheid, gewoon iemand die even niet oplet…

Ik ben juist blij om te zien dat zoveel mensen genieten van het prachtige voorjaarsweer en daarbij in ieder geval hun best doen om de gevraagde afstand te bewaren. En zich dus niet laten ophokken in de woning. De luchtkwaliteit in woningen is doorgaans vrij slecht ten opzichte van de buitenlucht zodat het veel beter is om elke dag flink te luchten en nog beter er een uurtje uit te gaan voor frisse lucht en vitamine D.

Verder heb ik er geen moeite mee dat sommige groepen zich nergens iets van aantrekken en gewoon samenscholen… ik hoef er immers niet bij te gaan staan en mocht er werkelijk sprake zijn van een groepsbesmetting dan hebben ze daar vooral en eerst zelf last van.

Mijn eigen opvatting is inmiddels wel enigszins aan het schuiven, aanvankelijk was ik voor een strikte afzondering van iedereen maar nu duidelijk is dat de besmettingen eigenlijk vooral effect hebben op hoogbejaarden en mensen met een zwakke gezondheid neig ik steeds meer naar een intelligente exitstrategie waarbij de risicogroepen zoveel mogelijk worden beschermd en afgeschermd terwijl de rest van de maatschappij de dagelijkse routine weer kan oppakken, hooguit met enige beperkingen voor zeer risicovolle activiteiten als massale bijeenkomsten (concerten, kerkdiensten, theater).

Op enig moment komen we op een punt dat de Corona-maatregelen meer kapot maken dan wat er aan sterfgevallen door Corona voorkomen kan worden. Nu is al te zien dat geplande medische zorg niet meer geleverd kan worden door de Corona-maatregelen. Mensen op wachtlijsten voor levensreddende operaties (kanker, transplantatie, hart/vaten) worden nog langer in de wacht gezet terwijl voor hen de tijd in hun nadeel werkt. Hier zullen extra doden vallen!

Maar ook op andere plekken zul je zien dat er meer doden vallen als de huidige lock down niet snel versoepeld wordt. Denk aan mensen met depressiviteit, mensen die het financieel niet meer kunnen bolwerken en geen geld meer hebben voor onderdak (winter), voedsel, zorg, kleding… Op dit moment speelt dit in beperkte mate maar naarmate de lock down langer gaat duren wordt de maatschappelijke schade breder en dieper.

Je kan er alles van vinden. Je zal er een mening over hebben. Je zal op van alles en nog wat kritiek hebben. Niet interessant. Volg verdomme gewoon dat advies op.

1 like

Advies…het oordeel is gelukkig nog altijd aan de gebruiker.

We zijn nu 2 weken verder en van het advies om thuis te blijven is weinig te merken op straat, het is zelfs drukker dan vóór de corina-crisis. Het begon al op de weg nar het Lexkesveer bij Randwijk waar ik meerdere keren de rijbaan heb gekozen om de daar aanwezige echtparen op fiets te passeren. Een wielrenner probeerde in mijn wiel mee te rijden dus toen heb ik even extra aangezet om die goochemerd op afstand te houden. Even later bij het pontje aangekomen stonden er zo’n 30 fietsers te wachten en een vijftal auto’s. Na enkele minuten sloot de wielrenners-zonder-afstand aan, ik heb hem nog gevraagd waarom hij mijn aanbod om sneller te rijden afsloeg…

Eenmaal op de Grebbedijk in Wageningen werd het drukker en drukker, ik kom hier vaak op zondag maar nog nooit heb ik die mooiste plek van Wageningen zo druk gezien. Gelukkig was er wel voldoende ruimte om met een beetje passen en meten voldoende afstand te houden.

Even later via Kanaalweg en Laareind de Grebbeberg opgereden via de Levendaalseweg, dat is een wonderschoon bospad achter het dierenpark langs. Op het pad zelf was het normale drukte maar aan de voet van de berg, bij de parkeerplaats was het gekkenhuis, nog bijna een peuter onder mijn banden gekregen, dat wicht liep daar zonder ouders in de nabijheid. Zo’n 25 geparkeerde auto’s, allemaal uiteraard dicht op elkaar want schaarse ruimte… Blij toen ik daar voorbij was. De rest van de rit was redelijk normaal, afgezien van een stel fietsers die midden op een fietspad stil stonden zodat ik over de rijbaan moest en de achteropkomende auto’s het niet eens waren met een fietser op de rijbaan. Precies op deze plek rijden auto’s regelmatig over het naast gelegen fietspad dus ik heb me daar weinig van aangetrokken.

Ondanks de drukte een heerlijke fietstocht gemaakt en ik ben blij om te zien dat zoveel medelanders deze prachtige dag hebben gebruikt voor een lekker middagje uit, de benen strekken, frisse lucht opsnuiven en genieten van het zonnetje.

Ik denk dat eventuele ophokorders weinig navolging zullen volgen, mensen zijn het zat en trekken hun eigen lijn.