Bosch Active Line te weinig kracht

Ik ben sinds mei 2018 in het bezit van een Gazelle Orange C7+ HMB.
Deze is voorzien van de Bosch Active Line middenmotor met 40NM.

In de praktijk blijkt deze motor veel te zwak. In het Limburgse Heuvelland is de snelheid bergop ca 15 km per uur.

De motor voelt geknepen aan. Ik vraag mij af of dit normaal is want vrijwel alle andere e-bikes zijn sneller.

Ik ben benieuwd of er oplossingen zijn.

15 km per uur bergop, dat is toch heel behoorlijk!

Ja, in op een helling gaat je snelheid snel omlaag.

Die 40 Nm zegt niet heel veel zonder dat je de versnellingen kent maar is waarschijnlijk niet de beperking, de beperking is het vermogen en een e-bike heeft een beperking van 250 Watt.

Als andere e-bikes beduidend sneller gaan is de meest logische verklaring dat de berijders zelf meer vermogen leveren. Een mens kan 100 Watt leveren zonder al te veel inspanning, met meer inspanning is 250 Watt mogelijk en kan je dus de snelheid verdubbelen.

Volgens die “Natuurkunde van het fietsen” haal je met 100 Watt een snelheid van 30 km/uur (bij afwezigheid van klim- en rolweerstand) en met 250 Watt een snelheid van 40 km/uur… Het verschil tussen 100 en 250 Watt gaat dus je snelheid zeker niet verdubbelen…

Inderdaad wat betreft snelheid op de vlakke weg is de luchtweerstand de grootste factor en die loopt op met de 3e macht van de snelheid.

Mijn opmerking was echter bedoeld voor berg op, dan gaat (boven de 4 graden) haast al de energie zitten in het stijgen en dan geldt wel dat een verdubbeling van het vermogen bijna een verdubbeling van de snelheid oplevert.

Vier graden? Hou het maar bij 4 %, want 4 graden is bijna 9%!

Ik ben niet goed in natuurkunde, maar deze stelling vraagt om onderbouwing. Op grond van mijn klimervaring heb ik de neiging te zeggen dat een verdubbeling van de snelheid bergop, meer vermogen kost dan op vlak terrein.

Inderdaad niet 4 graden maar 4% !

Op de pagina staat een formule voor de klimweerstand:

Als het gewicht van de fiets + berijder 91,75 kg is en de helling 4% dan is het klimvermogen gelijk aan 10 maal de snelheid in km/h.

• Bij 10 km/h heb je 100 Watt klimvermogen nodig (7 Watt luchtweerstand)
  • Bij 20 km/h heb je 200 Watt klimvermogen nodig (52 Watt luchtweerstand)

De luchtweerstand staat in de grafiek op de pagina als “y = 0,0039x³”, maar dat is in tijdrithouding, voor een gewone fietsers is dat meer iets als “y = 0,0065x³”

• Bij 25 km/h heb je 100 Watt nodig om de luchtweerstand te overwinnen
  • Bij 50 km/h heb je 807 Watt nodig om de luchtweerstand te overwinnen

Ik ben helemaal overtuigd. :open_mouth:

Alle motoren voor gewone elektrische fietsen leveren maximaal 250 watt. Ze verschillen wel in koppel dat ze kunnen leveren. Met een koppel van 40 Nm moet je ongeveer een cadans fietsen van minimaal 60 omwenteling per minuut om de motor 250 watt te laten leveren (vermogen = koppel * toerental). Je moet dus met de motor zorgen dat je op tijd en alert terug schakelt om te zorgen dat je toerental hoog genoeg blijft. Zak je daar onder dan levert die inderdaad minder dan de krachtiger middenmotoren.

De fiets heeft een nexus7 naaf. Bij onze jaarlijkse ebiketest merken we dat helling op fietsen met Nexus7 of Nuvinci iets langzamer gaat dan de fietsen met Nexus 8 en duidelijk langzamer dan de fietsen met derailleur.

Maar zoals gezegd, 15 km/h is een prima snelheid helling op.

Ik ben aangenaam verrast door alle reacties.
Maar in de praktijk is deze motor gewoon niet krachtig genoeg om mij op een relaxte manier de 2,5 kilometer lange heuvel op te brengen van Voerendaal naar Ubachsberg. Hier zit een stijgingspercentage van 15% in en dan komt deze motor echt te kort. Ik ben overigens helemaal niet bang om zelf flink mee te trappen. Inmiddels een aantal andere e-bikes op dit traject kunnen proberen en die halen wel gewoon 25 kilometer per uur.
Conclusie: neem een motor met minimaal 60nm of nog beter 80nm. Dan fietst het allemaal een stuk lekkerder.

Door de route over de Wachelderberg (inderdaad 100m 15%) te nemen, maak je je het vrijwillig extra moeilijk. De kortste weg van Voerendaal naar Ubachsberg is de Bergseweg (max. 5%). Maar dat weet je zelf uiteraard ook.

Dat is niet mijn conclusie, net als @TestKees, misschien ben je door het maximale koppel (de 60 Nm of 80 Nm) beperkt maar dat kan je oplossen door een lagere versnelling.

Zoals eerder geschreven is de beperking heel waarschijnlijk het maximum vermogen en voor een e-bike is dat 250 Watt. Wil je meer vermogen dan moet je op zoek naar een speed-pedelec.