Bosch middenmotor geen ondersteuning

Ik heb eenzelfde probleem. Gazelle eBike Grenoble C7+ HMB met een Bosch middenmotor Active Line Plus uit 2018. Ruim 7500 km zonder problemen. Nu heb ik regelmatig dat het display helemaal uitvalt. Vaak is dat als ik over een hobbel fiets (ongelijkheid), maar niet altijd. Soms is de verschijningsvorm dat alleen de snelheid op het display niet verschijnt. In beide gevallen stopt de motor ermee (> 30 keer gebeurd). Ik krijg hem gelukkig altijd weer meteen aan de praat, soms door uit/aan of door het display er even van af te halen. De fietsenmaker belde me zojuist dat men niets kan vinden. Men heeft wel een software update uitgevoerd. Even afwachten dus, maar ik ben bang dat er een ander probleem is.

Heeft iemand dezelfde ervaring mn. dat het display helemaal uit gaat en/of alleen de snelheidsindicatie?

Groet, Willie

1 like

Wat je beschrijft duidt helemaal op een contactprobleem, als je over een hobbel rijdt gaan er dingen bewegen en dat geldt ook voor de afstand tussen het display en de houder.

De elektrische verbindingen tussen de houder bestaan meestal uit metalen padjes in de houder waar dan een balletje aan de onderkant van het display contact mee moet maken. Als het goed zijn zijn die balletje voorzien van een veertje waardoor hobbels geen merkbare invloed hebben.

Ik zou eens kijken of de contacten goed schoon zijn en of de balletjes inderdaad verend zijn.

Ik heb dezelfde problemen en heb het volgende als mogelijke oplossing, werkt in ieder geval bij mij wel. - Haal de intuvia display los van de houder.
Schroef de houder los van het stuur middels 4 inbusboutjes.
Onderop de houder zitten 2 adapters aangesloten.
Schroef dmv een kruiskop-horlogemakersschroevendraaier de 4 schroefjes van de adapter los welke een kabel heeft die niet naar de bedieningsmodule loopt maar van de snelheidssensoren is.
Maak, d.m.v. een glasvezelpen (of scotch brite pad) zowel de contacten als ook de contactveren lichtelijk schoon. (let op: geen schuurpapier gebruiken!!!).
Zet alles weer in elkaar en Voila, het werkt weer.

Sinds april 2 identieke Gazelle fietsen met active Line midden motor en heb zelfde probleem als in forum beschreven,heb zelf al alles geprobeerd display en batterij verwisseld,contacten display gereinigd,kabel adapters die achter op display zitten losgemaakt en de contacten gereinigd.Het gebeurt op willekeurige momenten en is zelfs een veiligheids probleem omdat verlichting uitvalt,het rare is dat er geen error code verschijnt en dus ook niets verkeerd gevonden wordt.
Je zou dit niet verwachten van Bosch en hoop dat er zo vlug mogelijk een oplossing komt.

Ik heb identieke problemen ā€œgehadā€ met de bosch active line 400wh. Het begon met het soms frequent schakelen van de lader tijdens opladen (klikken). Vervolgens geen ondersteuning als ik de fiets een korte tijd uit en dan weer aanzette. Door de fiets op de accu aan te zetten of even op te laden was dat probleem verholpen. Dan ineens heel kortstondige (1-2 sec) uitval tijdens het fietsen, slechts een paar keer (geen nul of snelheid meer op het display). En uiteindelijk liet de accu zich niet meer opladen en was er ook geen communicatie met het display. Omdat de accu zijn actieradius gewoon haalde als er geen problemen waren, weet ik vrijwel zeker dat het niet aan de cellen zelf ligt. En aangezien de garantie net 2 maanden verlopen was heb ik de accu uit elkaar gehaald, omdat ik dacht dat het een los contact zou zijn. Ik ben er ondertussen vrijwel zeker van dat alle symptomen met elkaar te maken hebben en dat het veroorzaakt wordt door de print in de accu. Balen dat zoā€™n printje niet gewoon vervangen kan worden. En ik kan me vergissen maar ik denk dat de meeste in dit forum last hebben van het zelfde probleem. Ik heb vandaag een nieuwe accu gekocht (ā‚¬500,- :frowning_face:slight_smile: ). Momenteel ligt hij aan de lader. Tot nog toe lijkt het allemaal goed te gaan.
.

Dat de (fabrieks?)garantie net is verlopen wil niet zeggen dat je geen recht meer hebt op de ā€˜wettelijke garantieā€™. Je hebt recht op een deugdelijke product. En je mag van een printplaat in een fietsaccu verwachten dat die langer mee gaat dan fabrieksgarantie bij normaal gebruik. Zie voor meer info
https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/garantie
Voor deze wettelijke rechten moet je bij de verkoper zijn en niet bij de producent.

1 like

Ik reageer erg laat, maar dat komt omdat het probleem zich nu voordoet.
Hier precies hetzelfde gedoe, het display valt om de haverklap uit en ook nog eens op ongeregelde momenten.
Dan bij een hobbel, dan weer niet bij een grote hobbel maar op vlak wegdek.
De ondersteuning is dan ook weg, het duurt maar paar seconden maar dan nog.
Heb ook het gevoel dat het steeds erger wordt.
Het volgende gedaan.

Eerst naar dealer, kon niks vinden.
Nu het erger wordt, display van partner gebruikt, geen verbetering
Accu van partner gebruikt, geen verbetering
Accu EN display van partner, geen verbetering.

Gaat hier om Gazelle Grenoble C 7 + HMB van nog geen jaar oud.
Nu zijn we op vakantie maar dit is niet meer leuk.
Eerst gedoe met afgebroken achterspatborden bij beide fietsen, nu dit weer.
Zit langzaam aan te denken om rechtsbijstand in te schakelen als het nu niet opgelost wordt, wil in ieder
geval niet meer afgescheept worden met : we kunnen niks vinden.

Ik heb hetzelfde probleem. Tijd geen last van gehad, tot vorige week. Bedrading is volgens dealer goed. Accu is volgens dealer goed. Bosch meet vandaag het systeem door op fouten. We wachten weer af.
Is het bij u al opgelost?

Ik heb hetzelfde probleem.
Is het bij u al opgelost?

Wij hebben dit ook, eerst op mijn fiets en nu op die van mijn vrouw. Volgens mij ligt het eerder aan de lader, gezien we het op 2 fietsen tegenkomen. Wanneer ik het probleem heb (gelukkig telkens thuis) en ik de lader een korte tijd aansluit 30sec-1min, dan werkt het ook telkens weer. Ben nog niet naar de dealer gegaan.

Ik heb hetzelfde probleem met Cube fiets. Bosch middenmoter. Fietsenwinkel adviseerde me om te kijken of de KM stand op ā€œ0ā€ blijft staan als dit gebeurd. Als dat het geval is is het probleem volgens hen de displayhouder, anders een kabel (of erger, maar daar begon hij niet over)

ik heb een riese swing en 500km gereden. Eerst heel tevreden, maar gisteren startte de ondersteuning niet op nadat we ongeveer 7u hadden stil gestaan.
Na een tijdje fietsen zonder ondersteuning, kwam het ineens goed.
Ondertussen enkele keren gestart ( in de garage ), maar meestal startte hij niet.
Als ik de accu manueel start, gaat het precies wel.
Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren bij mijn volgende fietstocht.

hetzelfde probleem hierā€¦ display werkt, maar geen snelheidsweergave.
ondertussen het probleem gevonden. een draadje losgekomen (de groene) in de frame connector van de batterij.
draadje terug solderen en probleem was verholpen.

3 likes

Hallo, ik heb ook een Gazelle met Bosch middenmotor. Met nu ook hetzelfde probleem. Mijn dealer kende het probleem nog niet, en Heeft ook geen foutmeldingā€¦

Zo te zien speelt dit probleem dus al langer, waarom heeft Bosch het dan nog niet opgelost?
Ik begrijp er niets van.
Ik krijg nu voor enkele weken een andere accu, en als er dan geen problemen zijn komt er een nieuwe accuā€¦
Ik ga toch ook de bedrading even nakijken.

Ik heb een cube met dezelfde midden motor.
In april gekocht. 1800 km. Geen problemen.
Ik probeer boven de 25 te blijven fietsen.
Meestal zijn het accupakket problemen.
Mijn echtgenote heeft neen Sparta met achter motor.
Kon ook niet fietsen omdat display niet werkte.
Met nieuwe accu, let wel op garantie!, gaat dat ook weer.

Bij Toyota hebben we een zelfde probleem gehad in de beginjaren dat we de 2e Prius kregen.

Hallo ik ben op zoek naar een lader voor mijn Bosch accu die maar tot 80% oplaadt. Ik heb gehoord dat de accu twee keer zo lang moet meegaan. Ik ben blij met elk antwoord.

Met vriendelijke groet

Krimmel

Na het zien van dit filmpje wist ik genoeg:

Heb het probleem al een tijd en heb er een ā€˜workaroundā€™ voor ontdekt;
De fiets aanzetten m.b.v. de schakelaar op de accupack.

Dat van het draadje in de connector ga ik eens bekijken want het is natuurlijk geen oplossing.

Groets,

Ronald

Dat klinkt dat er een slecht contact is tussen display en de houder.

  1. Al geprobeerd om het display stevig op de houder te drukken tot er een ā€˜klikā€™ hoorbaar is?
    Dan maakt display goed contact met houder.

  2. Contactspray kan mogelijk het contact tussen houder en display verbeteren.

Als dit niet helpt kan hert zijn dat er iets mis is met de houder of de software.

Dat de accu voor 80% wordt geladen is heel normaal. Dit verhoogt de levensduur van de accu en als je de accu een lange tijd niet gebruikt is dit de beste manier om de accu goed te houden.
Je kunt als de accu voor 80% is opgeladen, hem NOG EEN KEER aansluiten. Dan moet hij de accu tot 100% gaan laden. Dat de oplader stopt op 80% is een ingebouwde veiligheid.

1 like