Bosch motor kapot na 3.600 km > beperkte coulance

Na 3.600 km in 3,5 jaar (en in laatste jaar weinig gebruikt) is de Bosch motor kapot gegaan. Nu kan dat altijd maar niet na 3.600 km van een kwaliteitsmerk als Bosch. En als het gebeurd had ik verwacht dat men veel waarde hecht aan het kwaliteitsbeeld van niet alleen de ebike motor maar ook de uitstraling op andere Bosch produkten en het dus kosteloos zou vervangen. Maar helaas…men houdt vast aan de beperkte coulance van 50%. Men schijnt niet te beseffen dat het hele kwaliteitsbeeld wat er bestaat over Bosch produkten in 1 x helemaal onderuit gehaald wordt. Men de nodige effecten op toekomstige aankopen.

1 like

Je keuze in fietsen is beperkt als je Bosch uitsluit.

Upway is een bedrijf dat refurbished e-bikes aanbied.
Als zij geen fietsen met Bosch kunnen refurbishen is er weinig te refurbishen.
Er moet dus ruimte in het beleid van Bosch zijn, dat wij niet zien.

Hangt af van de garantievoorwaarden en de redelijke verwachting mbt de gebruiksduur die je van een artikel mag hebben. Als ik zo een beetje googel is die van zowel e-motor als batterij 2 jaar. Zo beschouwd lijkt 50% na een periode van 3,5 jaar niet onredelijk.

Of 2 jaar garantie op een e-motor dan wellicht weinig is heb ik geen oordeel over.

Garantie krijg je overigens van de leverancier, niet van de fabrikant. Wil je meer dan die 50% dan kun je e.e.a. bespreken met een rechtswinkel in je omgeving. Maar of het dat waard is valt te betwijfelen.

Je kan ook in gesprek gaan met je leverancier en een voor jou gunstiger voorstel doen, bijvoorbeeld 75%.

TS zegt dat zijn fiets kapot is.
Dat klinkt nogal absoluut.
Iets is nooit helemaal kapot.
Mogelijk dat TS schrok van de reparatiekosten.
Een motor bestaat uit veel uitwisselbare onderdelen.
Van een accu loopt de capaciteit terug.

Bij aanschaf van een artikel kan je meestal garantie bijkopen.
Dat kost bij een ebike EUR 150 tot 200 plus verplichte onderhoudsbeurten bij de verkopende partij.
Ik doe dat nooit. Gewoon argwaan.
Ik ben bang dat de winkel altijd wel een argument achter de hand heeft om te zeggen dat de garantie bij mijn gebrek niet van toepassing is.
Maar of die argwaan terecht is?

Het is fantastisch als een leverancier of fabrikant op eigen initiatief een coulance regeling toepast. Maar de eerlijkheid gebied mij te zeggen dat je je als fabrikant de oren van je kop moet schamen als de e-bike motot na een beperkt gebruik het volledig laat afweten.
Bij auto’s bieden fabrikanten soms 10 jaar garantie op de aandrijflijn. Dat zou in feite voor een e-bike ook moeten gelden. Het is zoals het is en in je handen knijpen dat je dit aanbod hebt gekregen.

Op tweewieler.nl heeft iemand gepleit voor een beter slot op fietsaccus.
Tot het zover is, is het nog heel eenvoudig om een fietsaccu te stelen.
En kan je op MP gemakkelijk, voor weinig geld, een vervangend exemplaar voor je kapotte accu scoren.

Bij sommige accus staat een verhaaltje
Bij de meeste ontbreekt het aan de meest fundamentele informatie.
Voor EUR 150,- heb je een zgan exemplaar
In ieder geval een exemplaar waar je je geen buil aan kan vallen.

Als je je banadeelt voelt door Bosch, is het erg verleidelijk om op zo’n aanbod in te gaan.

Wat te doen?
Als je een fiets op MP koopt, kan je nog middels het fietsdiefstalregister checken of de fiets als gestolen te boek staat.
Hoe check je of een accu van diefstal afkomstig is?

Ik kocht in 2019 een Stevens E-Agnello MTB e-bike.
Binnen de garantie van 2 jaar was de bosch motor Performance Line CX 25 km kapot ip km stand 4210. Een groepscollega met dezelfde fiets heeft binnen de garantie ook de motor kapot.
Op 30 maart 2023 de tweede motor met 4167 km wederom kapot.
De tweede motor onder garantie gekregen.
Bij de 3de motor zou eigenlijk ook onder garantie moeten vallen. Een rondgang bij fietsenhandelaars en collega mountainbikers is al bekend dat deze motor een probleem motor is. De afdichtingen en het kleine voortand wiel is het probleem.
Ook Bosch weet dat. Vandaar de vergoeding van 50%. Hoe is het mogelijk dat Bosch geld blijft verdienen aan motors die niet deugen. Iedere motor die je als vervanging krijgt, zal geen 2 jaar meegaan. Op de site van Bosch staat dan hun motors 17000 tot 70000 km meegaan.
Dit bedrijf moet aangepakt worden voor verkoop van een ondeugdelijk produkt. Schande

Oh ja. De fiets van mijn collega heeft al de 4de motor en die heeft hij nu gelijk verkocht.
Dus heb jij die motor ook, dan zouden we gezamenlijk dit bedrijf kunnen aanpakken.

Sorry ik vergat het belangrijkste toe te voegen.
Die slechte motor gaat alleen maar over de:

Bosch Performance Line CX-systeem met 75 Nm koppel en 500 Wh oplaadbare accu.

De motors daarna zijn beter geworden.