Bosch motor weerstand boven de 25 KM / Per uur

Zou de FM de weerstand kunnen verlagen wanneer je boven de 25-2 KM per uur rijdt ? Ik vind dat de fiets boven deze km grens wel redelijk zwaar fietst. Ik heb een * Bosch CX aandrijving van de 4e generatie met 85 Nm* motor ,

hoor graag

Hier lees ik over de Bosch CX lijn:

Het nieuwe aandrijvingsconcept vermindert de trapweerstand bij uitgeschakelde aandrijving en boven de 25 km/u aanzienlijk.

Dat betekend dus dat bij vroeger generaties de trapweerstand nog hoger was.

Nee, ik verwacht niet dat je FM die lager krijgt als het mogelijk was geweest had Bosch dat echt wel al gedaan van fabriek.

1 like

De motor heeft volgens Bosch een vrijloop. En mijn ervaring is dat de gen4 ook licht loopt. Probleem bij e-bike is als je rond de 25 km/h fiets en harder wilt de motor gaat afbouwen. Bijvoorbeeld;
25 km kost ongeveer 150watt. trap je zelf 75 watt dan levert de motor ook 75 watt.
Ga je naar 27 km/h dan kost dat 180 watt. Maar de motor levert dan niks meer. Je moet dus van licht meetrappen naar flinke inspanning om een beetje harder te gaan.

2 likes

dank je wel voor je reactie, duidelijk omschreven en daar lijkt het natuurlijk alsof het zwaarder gaat, doordat de ondersteuning boven de 25 km weg valt.

Bij een " normale" fiets heb je natuurlijk nooit ondersteuning is het verschil minimaal

duidelijk antwoord