Bosch performance 65 nm of Bafang 80 nm?

Een E-bike met een Bosch performance line 65 nm kan geen naafversnelling hebben omdat de tandwielen binnen de naaf kapot zouden gaan; de 65 nm maken de motor te sterk en dus op zo’n fiets kunnen alleen versnellingen met een cassette. Maar … je ziet wel E-bikes met een Bafang motor met 80 nm die op naafversnellingen rijden. Zijn de 80 nm van de Bafang motor geen 80 nm? Ben even in de war…

Die Nm staat voor Newton-meter en dat is de eenheid voor koppel wat je kan zien als de “draaikracht”.

65 Nm betekend 6,5 kg op een arm van 1 meter. Een trapper is 17 cm en die 65 Nm op 17 cm komt overeen met 65 * 100 cm/ 17 cm = 382 Newton. 382 Newton komt overeen met 38 kg.

80 Nm komt met diezelfde berekening uit op 47 kg.

Als je zelf aan het fietsen bent kan je zo veel kracht leveren als overeen komt met je gewicht en als je op de trappers gaat staan zelfs nog iets meer. Geen voordeel dus voor een e-bike als het verkeerslicht op groen gaat…

Voor fietsen zonder elektrische ondersteuning moet de naafversnelling dus al mogelijk (je kan ook lichter trappen) hogere koppels aan.

Wat ook van belang is, is de tandwielratio. Als het voortandwiel hetzelfde aan tanden heeft als het achtertandwiel, is de koppel op beide assen hetzelfde. Als het voorblad twee maal zoveel tanden heeft als het achterblad dan is de koppel op het achter de helft van de trapas.

Ook @TestKees heeft een uitleg:

Mike, door je duidelijk uitleg ben ik veel wijzer geworden; bedankt. Maar ik besef dat ik niet zo duidelijk ben geweest in mijn vraag. Ik wou namelijk weten of de 80 nm van de Bafang motor echt zijn omdat je boven de 50 nm geen naafversnelling kan hebben.

Je gezochte antwoord staat volgens mij hier:

Inderdaad wat @Sjef al aanhaalt.

Om het nog even overduidelijk te maken, als ik op de trappers ga staan dan lever ik iets van 135 Nm (80 kg/17 cm), dus ruim meer dan de Bafang motor.

Ik heb twee fietsen met een Nexus-8 naaf en wil daar wel eens op de trappers gaan staan, in versnelling zit ik dan nooit lager dan 5 wat directe overbrenging is. Het beter om de naaf minder te belasten maar 100 Nm zou hij moeten kunnen hebben.

Zover ik weet heeft Shimano nooit een limiet opgegeven, voor sommige naven is de limiet hier te vinden.

Mike en Sjef bedankt, maar … Bosch motoren met 65 of meer nm hebben geen naafversnelling meer. Is het toevallig? Of is het omdat de tandwielen van de naafversnelling kapot zouden gaan? Of …?

Wat dacht je van de Trek Allant+ 9S?

75 Nm met een Enviolo CVT achternaaf. Wel een speed-pedelec.

Maar is de Enviolo niet sterker dan een shimano? Want, je zie een Bafang 80 nm met Schimano naafversnelling maar geen Bosch 75 nm met Shimano naafversnelling (bedankt voor je geduld, trouwens)

Misschien kan de Enviolo meer koppel aan dan de Nexus-8, misschien niet want het is niet duidelijk welke variant Trek gebruikt en zoals eerder geschreven, de maximale koppel voor Shimano is onbekend.

En 80 Nm is toch meer dan 75 Nm en minder dan de 135 Nm die ik kan leveren.

Vergeet verder niet dat een versnelling ook de koppel veranderd.

feit is dat Bosch 75 nm geen nexus 8 gebruikt. Mijn conclusie is dus dat de 80nm van Bafang niet echt zijn.

Ik zeg hier niets over de techniek (geen verstand van), echter ik denk dat hier sprake is van een denkfout. Bosch is niet de fabrikant. De fietsfabrikant kiest de onderdelen op grond van prijs/prestatie.

Ik denk dat de fietsfabrikant weet dat geen nexus bij Bosch 75nm kan omdat ie kapot zou gaan. De fietsfabrikant weet dat nexus bij Bafang 80 kan omdat ie niet kapot zou gaan.

Dat feit is niet waar, maar ik laat aan je om zelf de fiets er bij te zoeken.

Heb ik gezocht en niet gevonden, zou je me kunnen helpen om een een fiets met Bosch 75 nm met nexus naafversnelling te vinden? Dan zijn mijn twjjfels weg!

Als je twijfels weg zijn bij een voorbeeld fiets maar niet bij wat de informatie die je hierboven kan vinden dan mis je echt iets, namelijk inzicht in wat koppel betekend.

Kan je eens proberen uit te leggen wat er niet duidelijk is in de eerdere informatie?

Bij Velo de Ville kan je de Bosch CX krijgen met de 11-gang Alfine, en de Enviolo.
Kijk maar eens naar de AEB990.