Bosch performance motor elektronisch overleden na 6 jaar

Ik heb een Gazelle Cityzen speed uit bouwjaar 2017. Met een Bosch Performance Line motor. Deze motor heeft 14000km gelopen. Bij 13000 km is er al een nieuwe tandwielset gemonteerd. Kosten van 200 euro. Nu is de motor weer defect. Mijn reparateur heeft de motor gedemonteerd en opgestuurd naar Bosch. Daar bleek dat de motor elektronisch is overleden en niet meer te maken is. Nu moet er dus een nieuwe onder dit kost inclusief montage 980 euro!!!. Ik vindt dat je van de Motor van het kwaliteitsproduct van de firma Bosch meer kunt verwachten. Na telefonisch contact kreeg ik te horen dat ze na 2 jaarfabrieksgarantie niks meer voor mij wilden doen. Geen nieuwe motor of een coulanceregeling. Ik had een toch wel een langere levensduur verwacht van de BOSCH motor en een correctere afhandeling. Dus een gewaarschuwd mens telt voor 2

Ik herken je ergernis.
En de nieuwe initiatieven van de Europese Unie om de reparatie van electronica te bevorderen, zullen daar weinig aan veranderen.

Alleen van motoren van het merk Bafang is de controller los als reserveonderdeel te koop
Ik ken geen enkel ander merk fietsmotor waarvan de controller los te koop is.
Kosten EUR 200,-
Maar er worden maar weinig fietsen met een motor van Bafang uitgerust.

Kortom. Als fietser heb je niets te kiezen.

Bosch heeft een prachtige duurzaamheidsstrategie verwoord.
Maar er staat gewoon in geschreven dat de technische levensduur voor hen eindigt als de fabrieksgarantie is verlopen.
Daarna is jouw kapotte motor alleen nog interessant voor de recycling van materialen

Ik heb niets kunnen lezen over de duurzaamheidsstrategie van andere fabrikanten.

Wat Bosch claimt is niet correct. Garantie heb je op producten voor de gehele levensduur van een product. Uiteraard gaat na de 2 jaar afschrijving tellen en ligt de bewijslast in veel gevallen bij de consument.

Zie ook deze link naar de consumentenbond over dit onderwerp.

Vraag is wel, wat is de te verwachten levensduur van zo’n motor? Kun je dat in jaren uitdrukken of in kilometers? Welke eisen (en bewijzen) zijn er gesteld aan het onderhoud etc.

Het vervelende in dit soort kwesties is dat er nogal wat verschil zit in gelijk hebben en krijgen en hoeveel energie je daar dan in wil steken.

Ik begrijp het artikel de Consumentenbond niet.

Op het moment dat jij een produkt koopt met twee jaar garantie, doe je impliciet afstand van alle rechten op reparatie na die twee jaar.
Als je wilt dat je produkt ook na die twee jaar nog wordt gerepareerd, op andermans kosten, moet je bij de aankoop bedingen dat het produkt zonder garantie aan jou wordt verkocht.

In mijn ogen betekent garantie: Binnen twee jaar na aankoop repareren we het produkt zonder lastige vragen te stellen. Daarna hoef je niet meer bij ons aan te kloppen.
Als consument heb je geen andere keuze dan met deze kontraktvoorwaarden akkoord te gaan.

Als het artikel van de Consumentenbond een onbesproken waarheid is, is de aanvullende regelgeving van de Europese Unie overbodig.

Dat je het niet begrijpt, kan ik niet zoveel aan doen, maar door een product met 2 jaar fabrieksgarantie te kopen doe je geen afstand van garantie, alleen word de bewijslast omgedraaid en heb je garantie gedurende gehele te verwachten levensduur, alleen gaat afschrijving wel meetellen en valt arbeidsloon doorgaans buiten de garantie

Stel je koopt een apparaat met een reële levensduur van 10 jaar en deze sneuvelt na 5 jaar, dan en er moet een onderdeel vervangen worden voor 100 euro, dan is zorgt de garantieregeling dat je daarvan 50 euro moet betalen en evt. verzendkosten, arbeidsloon, etc.

Maar zoals gezegd, er is een flink verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.

Overigens is het fijn als er Europese wetgeving komt, omdat je daar als consument doorgaans beter door beschermd wordt en fabrikanten zich daar ook beter aan houden, omdat ze anders vanuit Europa op de vingers getikt kunnen worden. Zie bijv. de AVG overtredingen in de tech sector.

Zelf heb ik geen elektrische fiets, de (normale) fiets is de fiets waarbij je (eigen) levensduur omhoog gaat.

Ik zit in de techniek maar volgens mij gaan motoren eigenlijk nooit elektronisch stuk, het zijn de lagers, tandwielen etc. die slijten en evt. vocht wat ervoor zorgt dat dingen gaan roesten/oxideren, zie vijf tips om slijtage te voorkomen.

Toch ben ik wel benieuwd wat mensen een reële prijs zouden vinden voor het vervangen van een motor, die €‎900 is denk ik het verschil tussen een goede fiets en een elektrische fiets maar daar zit dan wel een accu en de bediening bij. Wel zijn reserve-onderdelen altijd duurder dan nieuwe en komt er arbeid bij.

Een electrische fiets zonder motor is geen fiets.
Een motor zonder fiets is van geen waarde.
Je moet de reparatiekosten van de motor afzetten tegen de waarde van een complete nieuwe electrische fiets.
Dan is een reparatie/vervanging van de motor voor EUR 900,- altijd voordeliger dan EUR 2500,- voor een vervangende fiets.
Maar als je op dat moment ook gaat twijfelen aan je accu (EUR 700,-), zal het rekensommetje gauw andersom uitvallen.
Daarna zijn er nog heel erg veel reparaties aan de fiets zelf te bedenken om de uitkomst van het rekensommetje in de emotioneel gewenste richting te duwen.

De controller is kwetsbaar. Vooral als de motor in een afdaling ook als rem wordt gebruikt. Dan wordt de controller bloedheet.
Verder zijn de sensoren kwetsbaar.
En vergeet de kabelboom niet. Dat CANBUS systeem is een technisch hoogstandje. Maar een slecht kontaktje legt het hele systeem plat.