Bosch Powerpack 400 laat het na 3850 km afweten, geen service

Binnen 4 jaar hield het prima werkende fietsaccu Powerpack 400 van Bosch er ineens mee op na 3.850 km. Maar 390 uur mee gefietst, zegt de display. De fietsenmaker stelde vast dat het Battery Management System defect is. Een veelvuldig voorkomend probleem bij Bosch accu’s, blijkt op internet. Alle info op het Intuvia display werkt, behalve de snelheidsaanduiding. Die is verdwenen en de motor geeft geen ondersteuning meer. Het probleem kan niet worden opgelost omdat Bosch het printplaatje (want daar gaat het over, dat is defect) niet kan leveren. De accu mag van Bosch absoluut niet geopend worden. Door niemand, ook niet door professionals. Gevolg van dit marketingbeleid: de accu kan als afval naar de milieustraat.
Daarom dus toch het accupack maar even geopend om te zien wat erin zit. Jawel, een prima batterijpakket waarvan alle leds branden en dat nog steeds 39,2 volt levert. Maar de fietsenmaker kan er niks mee omdat de serviceafdeling van Bosch niet thuis is. Bizar!

nieuwsfiets.nu › demo
Bosch reageert op dealervragen Powertube accu’s - NieuwsFiets.nu
Even cokelen

Ja, je bent niet de enige met een BMS probleem met een Bosch Powerpack 400:

https://endless-sphere.com/forums/viewtopic.php?t=75748

In die (Engelstalige) thread is er iemand die zag dat één van de IC’s kapot was en schrijft dat hij hem gaat vervangen. Of het gelukt is is helaas niet te lezen.

Beste Hanske,

Je hebt recht op de wettelijke garantie, zie bv [Ik heb iets gekocht, maar nu is het kapot. Wat zijn mijn rechten? zie Ik heb iets gekocht, maar nu is het kapot. Wat zijn mijn rechten? | ACM ConsuWijzer.

Die garantie moet gegeven worden door de verkoper en niet door de fabrikant. Hoe de verkoper het oplost met de fabrikant is niet jouw probleem.

Een accu gaat langzaam terug in capaciteit. Maar de printplaat hoort gewoon gedurende de te verwachte levensduur heel te blijven.

Ik heb 18 mei een afspraak met de BOVAG bij een accurevisiebedrijf. Zal dit probleem ook ter sprake brengen.

Info voor uw gesprek met de BOVAG:
De fietsverkoper zegt dat Bosch 2 jaar garantie geeft op de accu. Soms doen ze in het 3e jaar ook nog iets als coulance. Daarna houdt het op. Maar ik vind het onacceptabel dat Bosch aan NIEMAND een vervangend printplaatje wil/kan leveren en daarmee professionele reparatie van een powerpack met 100% goede cellen (wel bijna 4 jaar oud maar nog steeds prima oplaadbaar) onmogelijk maakt. Hoezo, milieu? ‘‘Uit veiligheidsoverwegingen’’, zegt Bosch. Maar in bijvoorbeeld een vrachtwagen zitten ook remonderdelen en die MOET de fabrikant WETTELIJK kunnen leveren voor reparaties, ook nog een aantal jaren nadat de productie van het model is gestopt. En ja, bij een remsysteem gaat het ook om veiligheid. Waarom wordt de wettelijke leververplichting niet aan Bosch opgelegd? Hierbij het volledige antwoord van Bosch, waarin niet over het probleem van een defect BMS en de vervanging wordt gesproken maar slechts over het vervangen van de cellen. Maar die zijn dus 100% goed, het gaat om een simpel printplaatje in een accu van € 469,00

Beste meneer … (mijn naam),

Bosch raadt het ‘opfrissen’ of ‘refreshen’ van accu’s ten zeerste af. De veiligheid en de optimale samenwerking met het battery management system kunnen in dit geval niet meer worden gegarandeerd.

Bosch eBike-accu’s mogen in geen geval worden geopend, ook niet bij reparaties of de vervanging van cellen door derden. Bij het openen van de accu wordt altijd ingegrepen in de door Bosch goedgekeurde toestand; dit brengt veiligheidsrisico’s met zich mee. Het gevaar bestaat dat een eenmaal geopende Bosch eBike-accu als gevolg van een ondeskundige reparatie (bijvoorbeeld vanwege ingeklemde of niet correct gelegde kabels, losgemaakte componenten of kwalitatief inferieure elektrische verbindingen) door kortsluiting in brand vliegt.

Na het openen kan bovendien de dichtheid van de behuizing niet meer worden gegarandeerd, zodat het binnendringen van water of stof kan leiden tot beschadiging van de bewakingselektronica (het battery management system) of van de cellen. Ook in dit geval bestaat het gevaar dat de Bosch eBike-accu door kortsluiting in brand vliegt. Deze gevaren blijven bij gebruik van een eerder geopende eBike-accu aanwezig, ook op een later moment.

Over het algemeen moeten accu’s om veiligheidsredenen voldoen aan de eisen van EN50604-1 en UN-T 38.3 om bedrijfsmatig te mogen worden vervoerd. Het testschema volgens UN-T 38.3 omvat verschillende veiligheidstests op een voorgeschreven aantal accu’s, waarbij de te controleren stukken tot aan de grenswaarden worden belast. Het gaat daarbij bijvoorbeeld om overbelastingstests, slagproeven, kortsluitingstests, trillingstests, thermische tests, enzovoort.

Al bij het vervangen van origineel gemonteerde cellen door verondersteld identieke afzonderlijke cellen in het kader van een reparatie wordt ingegrepen in veiligheidsrelevante onderdelen. Dus zouden tests volgens de bovengenoemde veiligheidsnormen noodzakelijk zijn, maar deze kunnen niet op een losse gerepareerde accu worden uitgevoerd.

*Met vriendelijke groeten, *

Bosch eBike-serviceteam

Duidelijk verhaal en goed om mee te nemen in het gesprek met de BOVAG.

Over de garantie. Dat Bosch maar beperkt fabrieksgarantie geeft doet niets af aan de wettelijke garantie die je hebt. Daar moet de verkoper voor zorgen en niet Bosch. Die garantie kan die leveren door de accu te laten repareren. Maar als de verkoper dat niet kan dan moet die een nieuwe accu leveren.

De gang van zaken m.b.t. het milieuvervuilende en service-vermijdende beleid van Bosch heb ik gemeld bij de EG in Brussel, waar men zich verdiept in dit soort zaken. Mij werd aangeraden om in Nederland een melding te doen bij de AMC, de Autoriteit Consument en Markt. Dat heb ik inmiddels heb gedaan. Zij gaan e.e.a. onderzoeken.

Dag Kees, naar aanleiding van uw reactie: is er nog iets voortgekomen uit het gesprek op 18 mei met de BOVAG?

Ik heb de ANWB waar ik lid van ben inmiddels ook betrokken bij het Bosch accuprobleem. (Reviseren mag niet van Bosch, dus ook geen reserveonderdelen van Bosch) Het probleem is bij de ANWB al langer bekend en hun experts gaan dit oppakken.