Bosch Powerpack 400 laat het na 3850 km afweten, geen service

@hanske144 Bedankt dat u erop wijst dat Bosch het onderhoud van hun batterijen niet ondersteunt. Dit zou illegaal moeten zijn en ik zal geen Bosch aangedreven fiets kopen totdat dit is verholpen.

Met betrekking tot uw situatie - heeft u contact opgenomen met het bedrijf dat @pjottr noemde? Omdat ze specifiek op hun website zeggen dat ze (sommige?) Bosch BMS kunnen vervangen door nieuwe onderdelen geleverd door Bosch.

“BMS/Elektronica defect van uw Bosch accu fiets
De BMS van de Bosch Powerpack fietsaccu staat er om bekend dat deze regelmatig kapot gaat. De accu geeft dan een error code of doet helemaal niets meer. Een van deze error codes is de code 640. Wanneer dit het geval is kunnen wij deze ook vervangen door een nieuwe originele BMS van Bosch. Vaak is een revisie dan niet eens nodig. Wij controleren dit altijd bij binnenkomst van uw accu en nemen contact met u op voor de mogelijkheden. Wij denken met u mee!”

@KWS Seuren
Er zijn naast Seuren meerdere firma’s die (ondanks het verbod van Bosch om hun accu’s open te maken…) Bosch fietsaccu’s repareren. Er is geen enkele controle op de deskundigheid of betrouwbaarheid van deze firma’s. Je moet het dus doen met oncontroleerbare reviews. Bosch staat er niet achter en biedt zelf (of via door hen gecertificeerde bedrijven) geen reparatieservice voor het inwendige van hun fietsaccu’s. Dat moet veranderen.

Ik heb Eurocommissaris Frans Timmermans persoonlijk aangeschreven. Brussel buigt zich momenteel over de (niet)repareerbaarheid van fietsaccu’s, zie de brief. Het probleem, reparaties van fietsaccu’s onmogelijk maken, is aan de orde gesteld en zal verder worden besproken. Goed nieuws!

3 likes

Als je als bedrijf voor kwaliteit en veiligheid staat begrijp ik dat Bosch niet wil dat de accu’s die uitvallen gerepareerd kunnen worden. Maar dat ontslaat dit bedrijf niet van de plicht om een duurzaam product te leveren. Met andere worden dit soort ondernemingen dwingen dat als de accu binnen 8 jaar uitvalt, de consument recht heeft op een kostenloze vervanging.
IK hoop dat de problemen met de powerpacks zich beperken tot enkele exemplaren, maar als dit niet het geval is, moeten belangbehartigers als ANWB en Consumentenbond zeker de handen ineen slaan Bosch aan te pakken en consumenten ontraden voortaan voor een Bosch product te kiezen.

Het druist toch tegen ieders rechtsgevoel in dat een bedrijf er mee wegkomt dat duurzame milieubelastende producten van inferieure kwaliteit na korte tijd de vuilnisbak in moeten.
Met elkaar flink stennis maken tegen deze firma als Bosch inderdaad zo laks met dit printplaat probleem omgaat lijkt mij alleszins op zijn plaats.