Bovenrekken gaan de krachten te boven

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/bovenrekken-gaan-de-krachten-te-boven/

‘Ik heb geen extreem zware fiets, maar ik kan het niet’ Voor de helft van de vrouwen en 10 tot 15 procent van de mannen vraagt het gebruik van een bovenrek te veel kracht. Dat blijkt uit schattingen van onderzoekers. Maar er gloort hoop. Er wordt gewerkt aan een bovenrek voor alle fietsers. Mieke van…

Volgens mij zijn er drie dingen die zwaar kunnen zijn:

  1. Het optillen van de fiets
  2. Het uittrekken van de goot
  3. De fiets plaatsen in de goot

De genoemde technische verbeteringen kunnen helpen met #1 en #2 maar niet met #3.

Ik vraag me af waar de meeste problemen zitten, het zou me niet verbazen als dat is met #3 en daarbij helpen technische verbeteringen niet.

Het optillen gaat het best als je vanuit je benen tilt.

Alleen een voorwiel optillen moet de meeste mensen nog lukken, denk ik. Het meeste gewicht staat dan op het achterwiel. Je zou dan nog een mechaniek moeten hebben om de fiets in de goot te trekken.

De Wheelylift hangt de fiets met zo’n mechaniek verticaal op, zonder enige inspanning voor de berijder.

Niet dat iedereen z’n fiets nu verticaal moet gaan ophangen, maar een handige uitvinder kan vast wel iets bedenken om een dergelijk mechaniek in te bouwen in de goot.

Met die instelling beginnen alle problemen.
Mij is altijd op school voorgehouden dat je pas over oplossingen kan nadenken nadat je een probleemstelling hebt geformuleerd.

De fietsenstalling is een probleem omdat we architecten te veel ruimte geven om te werken aan een andere problemenstelling. Ze mogen prachtige omgevingene creeeren zonder na te denken over de toegankelijkheid. Hoe vaak zie ik niet op een plaatje twee mensen en een hond, terwiijl we willen dat er duizenden mensen komen.
Waardoor de stalling van fietsen een kostenpost wordt die afbreuk doet aan het plaatje van de architect.

De volgende hindernis voor een bruikbare fietsenstalling is het fenomeen gratis.
Gratis bestaat niet. Gratis dienstverlening is een uitgeklede dienstverlening waar niemand mee is geholpen.
Ook op de burelen van de FB maakt men zich in ernstige mate schuldig aan het promoten van gratis. Ja maar het is gratis
Geef mij maar een ondernemer die zich verdiept in zijn klanten. Tegen betaling.

Ik ben er van overtuigd dat er een nieuwe wereld voor ons open gaat als fietsers hun eigen broek mogen ophouden. En de fietsenstalling wordt gezien als een verdienmodel dat vanaf het begin mee doet in de ontwikkeling van een centrumgebied/OVnetwerk/enz. Zoals een winkel.

Een bovenrek en kortparkeren kunnen niet samengaan.
Een bovenrek is er voor langparkeerders. Voor langparkeerders kan je denken aan stallingen waar een robot zich over je fiets ontfermt.
Met alle webshops van tegenwoordig moet die techniek voldoende zijn doorontwikkeld om een betaalbare optie te zijn.

Waar ik woon, noord-oost Nederland, kennen we het probleem helemaal niet.

Dus op YouTube eens wat filmpjes bekeken. Geen enkele oplossing lijkt voldoende, na het plaatsen van het voorwiel moet het totale gewicht van de fiets immers nog in de goot worden getilt, en daarna omhoog getilt tezamen met de goot. Easylift lost dit ten dele op.
De wheelylift schijnt de beste oplossing.

Of nu maar alle architecten en/of de aanbieders van ‘gratis’ de schuld moeten krijgen (zondebok?), en DE oplossing te vinden is in het vrije ondernemerschap betwijfel ik. De praktijk heeft immers al bewezen dat het eigen product boven de slimste of door fietsers gewenste oplossing wordt verkozen. Vandaar de diverse systemen. Het zelf oplossen is sowieso geen oplossing, we kunnen het zelfs niet op ons forum eens worden.
Of ik een robot de zorg over mijn dierbare fiets toevertrouw vraag ik mij af. Daar heb ik zo allerlei bedenkingen bij.

Ik parkeer mijn fiets op het station altijd in een betaalde stalling maar ik vindt het prima dat er gratis stallingen zijn. Een tijdslimiet van 24 uur vindt ik wel een goed idee alleen vindt ik het jammer dat het weekend niet vrij is. Nu is het gratis voor mensen die van huis naar Utrecht CS fietsen en de trein naar hun werk nemen maar niet voor mensen die naar Utrecht CS met de trein komen en dan de fiets nemen, die moeten het weekend betalen, terwijl die groepen juist mooi passen.

Waarom ik gratis stallingen wel een goed idee vindt? Omdat het anders een grote chaos wordt wat betreft fietsen op en rond het station. Hoewel de stalling op Utrecht CS gratis is staan er nog steeds fietsen op plekken waar ze naar mijn idee niet horen en waarvan ik ook niet snap waarom mensen hun fiets daar überhaupt neer zetten.

Als we over gratis parkeren hebben, kunnen we het dan eerst hebben over gratis parkeren voor auto’s? Ik begrijp dat ik daar bij de aankoop van mijn appartement voor heb betaald maar ik heb geen auto, dat zou bij de aankoop toch iets van €24.000 hebben gescheeld.

Ik lees hier dat de grote stalling van Utrecht CS €2400 per plaats kost en dat dat is opgebracht door Prorail (60%), de gemeente Utrecht (20%) en de landelijke overheid (20%).

Een bovenrek en kortparkeren kunnen niet samengaan. Een bovenrek is er voor langparkeerders.

Ik parkeer hem altijd boven als ik een dag naar mijn werk ga. Doe ik iets fout?

Fietsparkeur 1.0 voldoet niet voor etagestallingen en Fietsparkeur 2.0 zal het probleem ook niet oplossen. Deze normen zijn er enkel op gericht om de levenscyclus van de huidige etagerekken te verlengen met minieme aanpassingen.

De problemen met de etagerekken zullen alleen maar groter worden met (1) vergrijzing van de bevolking; en (2) de enorme opkomst van de elektrisch fiets, die een stuk zwaarder is.

Ook de suggestie van Fietsparkeur dat de huidige problemen te wijten zijn aan slecht onderhoud is lachwekkend. De NS heeft langdurige contracten afgesloten voor de aanschaf van ‘goedkope’ etagerekken die niet voldoen aan de huidige eisen van de gebruiker.

De oplossing ligt in de ontwikkeling van een nieuwe lift voor de etagerekken, een nieuwe generatie etagerekken die voldoet aan de hedendaagse fiets.