Breekt de e-bike door als vakantiefiets?

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/breekt-de-e-bike-door-als-vakantiefiets/

‘Over 15 jaar zijn er alleen nog maar e-bikes’ Steeds meer fietsers willen met trapondersteuning op fietsvakantie, merkt Eric Schuijt van de Vakantiefietser. ‘Jurg kwam terug van fietsvakantie en zei: ik kan nu eindelijk weer echt genieten van fietsen in de bergen.’ Kun je met een elektrische fiets goed op fietsvakantie? ‘Ja, de wielen van…

Ik heb afgelopen juni mijn eerst e-bike gekocht en de bikeshoo verkoper schatte in, dat ik een jaar later voor een fiets zonder ondersteuning terug zou komen. Eerst maar eens conditie opdoen en dan weer gaan om een gewone bike. Ik heb er absoluut geen lol in om heel veel op de openbare weg te fietsen. In het najaar of winter ben je bijna wel gedwongen want in de natuur is het op een vochtige ondergrond geen optie meer. De fiets en de kleding komen onder de moeilijk verwijderbare leem en ellende te zitten. Niet normaal meer. Kortom de conditie die ik in de zomer heb opgebouwd loopt in de winter hard achteruit. De ebike rijdt machtig lekker en op de eerste ondersteuning is het bereik fantastisch. Leuk meerdaagse tochten gaan het wel worden ben ik bang. Ik ben door de liefde voor een e-bike gegrepen.

Vorig jaar is een bedrijf opgestart dat fietsvakanties organiseert op speed pedelecs. Je hoeft geen speed pedelec te hebben, het bedrijf heeft een 15-tal Stromers ST3 voorzien van de grootste accu’s, een volgbus voor reserveaccu’s, bagage en technische ondersteuning (lekke banden e.d.) zodat de fietser een onbezorgde fietsvakantie kan vieren. Ik zie daar ook wel brood in (voor dat bedrijf).

'Over 15 jaar zijn er alleen nog maar e-bikes’

is waar ik op reageer. Want dat zou heel slecht zijn voor de volksgezondheid en verkeersveiligheid. Ik hoop echt dat mensen met mate de e-bike gebruiken en de standaardfiets als norm houden. Die moet je blijven gebruiken voor alle kleine ritjes. De e-bike is zinnig om je actieradius te vergroten, maar dan wel met dezelfde inspanning als met de standaardfiets. Dus het voorbeeld van het bijhouden van de echtgenoot is dat dan bijvoorbeeld als die ondersteuning net het verschil uitmaakt. Maar ook forensen waar de standaardfiets geen alternatief is, dat is ook goed.

Het grote gevaar is dat de standaardfiets wordt omgeruild voor de e-bike (vooruitgang!) waardoor je feitelijk geen lichaamsbeweging meer krijgt. Op een e-bike moet je echt véél meer inspanning doen om dat van de standaardfiets te evenaren. Je standaardfiets weg doen kan dus je dood bespoedigen, gezien alle welvaartsziektes en de vergrijzing.

2 likes

Zonder E-fiets reed ik nu nog steeds elk jaar 10K in de auto. Nu 12-13K op de E-fiets…

Met een gewone fiets worden vooral korte ritjes gemaakt terwijl met de E-fiets langere ritten gemaakt worden. Een E-fiets is alleen ongezonder wanneer deze ter vervanging is van de gewone fiets bij gelijke reisafstand. Maar zoals gezegd ga je gewoon veel meer kilometers maken met deze heerlijke fietsen. Geen last meer van tegenwind en heuvels/hellingen en daardoor vele tientallen kilometers fietsplezier per dag.

Het past wel een beetje in een trend dat de Fietsersbond al langer bezig is de e-bike te promoten ten koste van de traditionele fiets.
Ik lees alleen nog maar over testen van e-bikes, speeders en onderdelen daarvoor, de directeur laat zich trots interviewen zittend op een speeder en het meest bizarre was een oproep van de FB in augustus aan e-bikers om traditionele doorfietsers zoveel mogelijk te hinderen op het fietspad … :thinking:

En toch, een E-Bike is niet zo cool. Op onze fietsvakanties met onze tandem (Hase Pino) genieten we stiekem ook altijd van de aanspraak door de tandem. Dat Porsche-gehalte heeft een E-Bike niet.

1 like

Ik zie mijn blinde schoonzus nog niet op een e-bike, hoor. :rofl:

1 like

Als een e bike betekent dat je meer op de fiets zit dan in de auto, of beter nog; de auto inruilt voor een e-bike, komt het de gezondheid en de omgeving eerder ten goede, lijkt me.
Ik denk overigens dat er altijd fietsers zónder ondersteuning zullen blijven rijden, ik heb naast mijn e-bike (voor woon-werk) ook een sportfiets voor langere ritten.

Als ik stop bij een verkeerslicht of pontje heb ik meestal wel aanspraak van andere weggebruikers. De ST5 is ook werkelijk een mooi stukje design en techniek.

Vrij standaard krijg ik deze drie Hoe-vragen:

  • Hoe gaat gaat 'ie? (maximaal 45 km/u)
  • Hoeveel kilometer kun je op een volle accu rijden? (50-150 km)
  • Hoeveel kost 'ie? (ach ja, Nederlanders)

E-bike is prima idee. Voor mij betekent het kunnen fietsen of niet, gegeven gezondheid.
Overigens: nieuwe fiets kopen als je nog een prima exemplaar hebt is niet nodig. Er zijn zat mogelijkheden met ombouwsets, met voorwielmotor, middenmotor tegen betaalbaarder prijzen dan de Pendix set. Ik heb er goede ervaringen mee.

Ook ik vind dat de trapondersteunde fiets teveel aandacht krijgt. Terwijl totale aanbod v info al veel kleiner is dan gewenst. Teveel taken, de beperking v ons kleine taalgebied en te weinig leden I guess.
Met vakanties ligt het gebruik v motors al helemaal niet voor de hand. Extra kilo’s betekent dat een deel vd winst ‘verdampt’. Wie ouder wordt kan ook gewoon aanvaarden dat ie minder k’s per dag aflegt en de Galibier msn maar niet moet doen.
De tandem lijkt mij juist een veel betere oplossing. 2 motors voor 1 fiets, dat is efficiënt. Met een talrijke voordelen. Alleen al niet het de hele dag achter elkaar moeten rijden…
In alg. zin geldt: minder trappen is achteruitgang in conditie en kracht en dat wordt dus een vicieuze cirkel.
En waarom hoor ik nooit iets over dat die stroom ook maar weer moet worden opgewekt?

1 like

Elke fietser zal zijn eigen beweegredenen hebben. De een fietst omdat het makkelijk is in de stad, de ander omdat hij erdoor in beweging is, de derde omdat het milieubewust is. Zo fiets ik (elektrisch) omdat ik van buiten zijn EN van enige afstand afleggen geniet en een hekel aan tegenwind heb.
Jij stelt dat iemand die niet meer lange afstanden kan of wil fietsen op niet ondersteunde fiets dan maar minder ver moet fietsen en zo zonder ondersteuning kan blijven fietsen.
Ik stel dan dat iemand die fietst voor de sportieve prestatie dan maar naar de sportschool moet gaan en daar op de fiets gaan trappen en niet het, toch al vaak volle fietspad extra moet belasten.
Wij maken alle gebruik van de buitenruimte, de wandelaar, de jogger, de fietser, de bankjes-hanger en wij zullen elkaar de ruimte moeten geven. Soms vraagt dat wat tolerantie.
Het aanmatigende om te denken dat een ander wel zal bepalen of/hoe en onder welke condities ik fiets is, op z’n minst, opmerkelijk. Kan ik bepalen of 3,8 of 16 versnellingen op jouw fiets wel voldoende zal zijn? Lijkt mij niet!

Ik ken een aantal mensen die in buitengebieden wonen en vanwege de afstand hun kinderen met de auto naar school brachten, tot de komst van de elektrische fiets. Nu kunnen zij zelfstandig.
Het opladen van een elektrische fiets kost ongeveer 25 cent, dat is ca 1/10 van wat een sportieve fietser aan energie drankjes achterover moet slaan om niet van z’n fiets te tuimelen…

Laat de mensen toch zelf kiezen. Ik heb geen ebike nodig, maar vind het leuk.

En de stroom… laat ons niet lachen hé.
0,5 kWh per 100 km.
De gemiddelde ebiker blijft onder de 10 kWh op een jaar.
Dat is 50 km met een Tesla of 3 keer je badkuip vullen met warm water.

2 likes