Breekt de e-bike door als vakantiefiets?

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/breekt-de-e-bike-door-als-vakantiefiets/

‘Over 15 jaar zijn er alleen nog maar e-bikes’ Steeds meer fietsers willen met trapondersteuning op fietsvakantie, merkt Eric Schuijt van de Vakantiefietser. ‘Jurg kwam terug van fietsvakantie en zei: ik kan nu eindelijk weer echt genieten van fietsen in de bergen.’ Kun je met een elektrische fiets goed op fietsvakantie? ‘Ja, de wielen van…

Ik heb afgelopen juni mijn eerst e-bike gekocht en de bikeshoo verkoper schatte in, dat ik een jaar later voor een fiets zonder ondersteuning terug zou komen. Eerst maar eens conditie opdoen en dan weer gaan om een gewone bike. Ik heb er absoluut geen lol in om heel veel op de openbare weg te fietsen. In het najaar of winter ben je bijna wel gedwongen want in de natuur is het op een vochtige ondergrond geen optie meer. De fiets en de kleding komen onder de moeilijk verwijderbare leem en ellende te zitten. Niet normaal meer. Kortom de conditie die ik in de zomer heb opgebouwd loopt in de winter hard achteruit. De ebike rijdt machtig lekker en op de eerste ondersteuning is het bereik fantastisch. Leuk meerdaagse tochten gaan het wel worden ben ik bang. Ik ben door de liefde voor een e-bike gegrepen.

Vorig jaar is een bedrijf opgestart dat fietsvakanties organiseert op speed pedelecs. Je hoeft geen speed pedelec te hebben, het bedrijf heeft een 15-tal Stromers ST3 voorzien van de grootste accu’s, een volgbus voor reserveaccu’s, bagage en technische ondersteuning (lekke banden e.d.) zodat de fietser een onbezorgde fietsvakantie kan vieren. Ik zie daar ook wel brood in (voor dat bedrijf).

'Over 15 jaar zijn er alleen nog maar e-bikes’

is waar ik op reageer. Want dat zou heel slecht zijn voor de volksgezondheid en verkeersveiligheid. Ik hoop echt dat mensen met mate de e-bike gebruiken en de standaardfiets als norm houden. Die moet je blijven gebruiken voor alle kleine ritjes. De e-bike is zinnig om je actieradius te vergroten, maar dan wel met dezelfde inspanning als met de standaardfiets. Dus het voorbeeld van het bijhouden van de echtgenoot is dat dan bijvoorbeeld als die ondersteuning net het verschil uitmaakt. Maar ook forensen waar de standaardfiets geen alternatief is, dat is ook goed.

Het grote gevaar is dat de standaardfiets wordt omgeruild voor de e-bike (vooruitgang!) waardoor je feitelijk geen lichaamsbeweging meer krijgt. Op een e-bike moet je echt véél meer inspanning doen om dat van de standaardfiets te evenaren. Je standaardfiets weg doen kan dus je dood bespoedigen, gezien alle welvaartsziektes en de vergrijzing.

1 like

Zonder E-fiets reed ik nu nog steeds elk jaar 10K in de auto. Nu 12-13K op de E-fiets…

Met een gewone fiets worden vooral korte ritjes gemaakt terwijl met de E-fiets langere ritten gemaakt worden. Een E-fiets is alleen ongezonder wanneer deze ter vervanging is van de gewone fiets bij gelijke reisafstand. Maar zoals gezegd ga je gewoon veel meer kilometers maken met deze heerlijke fietsen. Geen last meer van tegenwind en heuvels/hellingen en daardoor vele tientallen kilometers fietsplezier per dag.

Het past wel een beetje in een trend dat de Fietsersbond al langer bezig is de e-bike te promoten ten koste van de traditionele fiets.
Ik lees alleen nog maar over testen van e-bikes, speeders en onderdelen daarvoor, de directeur laat zich trots interviewen zittend op een speeder en het meest bizarre was een oproep van de FB in augustus aan e-bikers om traditionele doorfietsers zoveel mogelijk te hinderen op het fietspad … :thinking:

En toch, een E-Bike is niet zo cool. Op onze fietsvakanties met onze tandem (Hase Pino) genieten we stiekem ook altijd van de aanspraak door de tandem. Dat Porsche-gehalte heeft een E-Bike niet.