Bufferaccu B&M E Werk opladen met thuis oplader?

Op mijn 2e hands aangeschafte trekking- vakantiefiets zat een USB herstel: E Werk van Busch&Muller. Best gaaf apparaatje als ik het zo bekijk. De vakantie fiets zal alleen naar buiten komen bij vakantie ritten en verder nog uitsluitend een keer met mooi weer, dus enkele keren per jaar (ik heb immers een gewone fiets voor dagelijks vervoer en daarnaast ook nog een racefiets waar ik vaak ritjes op maak)

Nu wil ik de li-on batterij (buffer accu) (typ 461A) die erbij zit, in optimale conditie bewaren (dus langere tijd wegleggen met ongeveer halve lading) Dus zat ik even te kijken naar een thuis lader. Echter wat ik niet snap is, hoe sluit ik die aan? Heeft iemand hier daar ervaring mee?

De thuislader (de 447/3) gaat gewoon in het 220V stopcontact. Nu heb ik thuis diverse oude (universele) opladers liggen die nagenoeg aan de oplaad specificatie voldoen. Echter wat ik niet begrijp; de plug van de oplader die ik heb en waar die van B&M ook mee is uitgerust, past alleen in de ‘out’ socket van de batterij? Terwijl je zou verwachten dat die in de ‘in’ socket zou gaan (waar ook de plug die vanaf de energie omvormer komt in gaat). Het opladen met de universele lader werkt (dus?) ook niet


Weet iemand met zo’n E Werk en thuislader hoe dit zit?

Maar als ik die pagina open dan lees ik dat het een “Mains charger IXON IQ Speed (Premium)” is, dus niet een lader voor USB-werk.

Het makkelijkst is hem op te laden door er mee te gaan fietsen, mocht je toch een netvoeding willen gebruiken dan kan je een trafo nemen die ergens tussen de 6 en 70 Volt wisselspanning uit geeft en die aansluiten i.p.v. de dynamo.

Ik denk dat B&M ervoor gekozen heeft die IXON IQ Speed lader ook voor het opladen van de buffer accu geschikt te vinden.
Kijk, het staat zelfs op de accu zelf:

Inderdaad is het makkelijkst om hem bij te laden door te fietsen. Maar dat ga ik zeker in de wintermaanden niet doen en ik weet dat het slecht is voor li-on accu’s om ze te lang ongebruikt (met te weinig lading) te laten liggen. Daarnaast las ik ergens dat de batterij na 8 uur fietsen voor 80% geladen is. Dat duurt best lang om 'm ‘even’ bij te laden :sleeping:

Voordat ik een lange fietstocht zou aanvangen zou ik liefst de batterij alvast even volladen zodat ie meteen lekker vol is. Ik merk het verschil nl. wel met opladen, de naafdynamo wordt merkbaar belast (vergeleken met de naafdynamo van mijn Batavus, dat is een Shimano 300 uit mijn hoofd, die loopt ongelooflijk soepel, zelfs met ingschakelde verlichting voor en achter)

Je tip over de trafo was dus ook mijn gedacht (wisselstroom zal niet werken, de USB werk zorgt er nl voor dat de wisselstroom van de naafdynamo omgezet wordt in gelijkstroom), alleen past de stekker dus niet. De contra stekker zit aan de uitgaande kant van de accu.
De officiële B&M oplader zou precies hetzelfde probleem opleveren, gek genoeg

Edit; je bedoelt misschien een trafo aansluiten op de stroomomvormer die zich dan voordoet als naafdynamo? En dat ik op die manier de accu zou kunnen laden?

EDIT 2: even een foto toegevoegd van het probleem:

Het linker stekkertje (aan de batterijzijde waar het ledje zit) is het snoertje voor de ingaande spanning. Dat is echter hetzelfde stekkertje als die de oplader heeft :thinking:

Okay, dus een E-Werk en geen USB-werk, dat is een belangrijk verschil.

Wat je in de foto laat zien is de Cache battery for E-WERK. Als het goed is heb je daar een E-Werk bij:

Screenshot_20200601_094056

En die zit tussen de naafdynamo en de cache batterij.

De sticker op de cache batterij is duidelijk laden met 5,6 VDC. Verder staat er inderdaad op “charging by 447/3:-1800mAh” en dat lijkt die Mains charger IXON IQ Speed te zijn waar weer op staat "6-15 V 1000 mA.

Toch lijkt het gewoon mogelijk te zijn, hier lees ik:

It is possible to charge the cache battery by an external charger, part.-No. 447/3 (loading is only possible by adjusting 0,9A). Please note that 1,8 A will damage the cache battery. You need an additional adaptercable (part.-No. 461A/447/3-1).

Dat part no kan ik niet vinden maar wel een andere kabel die past denk, B + M dynamokabel voor E-Werk. Oorsponglijk bedoeld voor de verbinding tussen de dymano en de E-werk maar volgens mij dezelfde stekker.

Oeps! Heb ik alsnog de termen door de war gehaald! Excuus.

Het betreft idd een E-werk met buffer accu zo te zien. Ik zal het nog even corrigeren in de teksten.

Er lijkt inderdaad een adapter te moeten zijn, die die 2 mannelijke stekkertjes aan elkaar moet kunnen verbinden. Een alternatief is idd zelf een dynamo kabel nemen en die zelf verbinden met een trafo/adapter


Ik begrijp niet dat dit bij zo’n relatief duur apparaat / A-merk niet duidelijk is hoe de fabrikant dit nu precies bedacht heeft?

Je kan de bufferaccu ook via E-werk laden en dan ben je net iets vrijer in de spanning die je kan aanbieden:

Andere stroombronnen (bijv. E-Bike/auto):
Het E-WERK (ingang) kan ook gelijkstroom tot 50 V opnemen. Daarom kunnen ook E-Bike-accu’s of sigarettenaanstekers van auto’s (12 V) als stroombron worden gebruikt.

Als je de 447/3 nog niet gekocht hebt dan zou ik een 12V voeding gebruiken in combinatie met dat snoertje van Rose.

Ter info: Mocht je de capaciteit van de bufferaccu niet voldoende vinden dan kan je hem vervangen door een standaard USB power bank, maar liefst wel Ă©Ă©n die tegelijk kan laden en stroom leveren. Is goedkoper maar wel minder degelijk en je hebt een extra kabeltje nodig.

1 like

Ik heb de 447/3 idd nog niet gekocht en dat ga ik ook niet doen zolang ik niet zeker weet of dat werken gaat (en tot zover lijkt alles erop dat het niet gaat werken zoals ik al ondervonden heb met de universele adapters die ik heb)

Je idee om hem via de E-werk op te laden. Die kan ik inderdaad wel aansluiten op een extra ‘dynamo kabeltje’ op een van mijn universele adapters (ik heb er een die zelfs wisselstroom kan geven) Het bereik is wel lekker groot zeg dan die E-werk, dat is fijn! Ik ga eens wat bekokstoven en uitproberen en zal hier mijn bevindingen weergeven.

Of ik de capacatiteit van de buffer accu voldoende vind, moet ik nog gaan ondervinden. Het is dat die erbij zat, anders zou ik me voor kunnen stellen dat ik zonder zou kunnen leven. Dat de telefoon tijdens lange ritten af en toe bijgeladen zou worden (dus direct via de E-werk mbv de dynamo) wanneer het wiel draait, zou volgens mij ook voldoende moeten kunnen zijn. Maargoed, de accu heb ik nu en die wil ik wel gaan testen/gebruiken en de mogelijkheid willen hebben 'm thuis alvast vol te laden.

Wel eens gezien wat je telefoon doet zodra je de voedingsspanning eraf haalt? Dat gebeurd er ook wanneer je ergens met je fiets stopt en daarom is z’n bufferaccu goed.

Een grote bufferaccu is op zich zelf niet beter tenzij je de accu extern op laadt.

Mijn ervaring tot nu toe is zonder oplader fietsen.

Wanneer ik gps (navigatie & tracking) en scherm nagenoeg continue aan heb, red ik met volle batterij zo’n 4 a 5 uur fietsen (volgens mij doe ik het laatste uur scherm meestal uit want dan ben ik grotendeels met de terugreis bezig. De weg naar huis ken ik dan goeddeels wel). Dus ik stel me zo voor als ik op vakantie tocht ga voor meerdere dagen, dat ik dan best uit moet komen als ik totaal zo’n uur of 6 a 7 op de fiets zit. Daarvan zal de telefoon dan zonder buffer accu toch een aardig deel bijgeladen worden dankzij de E werk, is mijn verwachting.

Ben ik weer :slightly_smiling_face: (want, vakantie) met een update voor wie dat interessant vindt om te lezen.

Ik heb de buffer accu in het najaar nog een keer bijgeladen tijdens een langere fiets tocht. Tussendoor wel eens getest of er nog sap in zat; toevallig heeft mijn baardtrimmer eenzelfde A/C oplader aansluiting als de uitgang van de accu. En die ging me met een nood gang als ik de buffer accu aan sloot :100:
Ik was er wel enigzins gerust op dat de accu niet te diep ontladen was.

Deze week ben ik weer veel aan het fietsen met de e-werk en ik merk dat de buffer accu te weinig capaciteit heeft. Na een uur of anderhalf fietsen stopt die ermee en de iPhone vertikt het dan verder om zich op te laden. Als ik de accu er vervolgens tussen uit haal dan laadt de iPhone weer op, maar niet hard genoeg. Feitelijk loopt die langzaam maar zeker toch leeg (alleen een stuk langzamer dan wanneer helemaal niet bijgeladen)
Bovendien raakt de iPhone wat van de leg op den duur omdat telkens wanneer de spanning te laag wordt (bijv bij een korte stop) en dan stopt die het laden in z’n geheel weer (ook als de fiets weer op snelheid wordt gebracht)

Conclusie: ik ben tijdens de ritten teveel met de power management bezig (kabels wisselen en opnieuw aansluiten) en teveel range anxiety.

In een ander topic kwam ik een tip tegen waar MikeRZ het hierboven ook al over had: een andere buffer accu kopen (met een grotere capaciteit) dus daar ga ik me eens in verdiepen.